+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.1هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

status code های 403 و 401 در پاسخ های HTTP چه تفاوتی با هم دارند؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

کد خطای401 به معنای دسترسی نا معتبر یا غیر مجاز(Unauthorized)است. یعنی اینکه شما تلاش می کنید صفحه ای را باز کنید که نیاز به سطح دسترسی خاصی دارد و احتمالا لازم است قبل از لود شدن آن، ابتدا با نام کاربری و رمزعبور معتبر در سایت لاگین کرده و وارد شوید. اگر شما با اکانت کاربری تان وارد سایت شده اید و باز هم با چنین پیغامی (401) مواجه می شوید، بدان معنی است که شما اختیارات لازم برای مشاهده این بخش از سایت را ندارید، یا اینکه نام کاربری و رمزعبور شما متعلق به این سایت نیست و شاید هم شما آنها را اشتباه وارد می کنید.در این حالت منبع درخواستی به طور کامل محدود نشده است، بلکه درخواست کاربر نیاز به تایید مجوزهای دسترسی (به طور معمول نام کاربری و کلمه عبور) دارد، به همین دلیل سرور در پاسخ خود یک فرم از نوع Authenticate را ارسال کرده و از کاربر می خواهد تا اعتبار خود را اثبات کند.
کد خطای 403، (Forbidden) مشابه خطای401-Unauthorized است و وقتی ظاهر می شود که کابر اجازه دسترسی به سند مورد نظر را نداشته باشد.کد ممنوعیت به این معنی است دسترسی به صفحه یا منابعی که می خواهید آنها را بیابید، مطلقا ممنوع است. به بیان دیگر، کد 403 مربوط به مواقعی است که کاربر درخواست منبعی را از سرور دارد که دسترسی به آن برای همه کاربران محدود شده است.این حالت با کد 401 متفاوت است، در اینجا حتی با ورود نام کاربری و کلمه عبور نیز امکان دسترسی مقدور نخواهد بود، معمولا مدیران سایت ها، دسترسی مستقیم به فولدر ها و نمایش فایل ها به صورت لیست را غیر فعال می کنند، در نتیجه وقتی آدرس یک فولدر را از آن سرور درخواست می کنیم، با خطای 403 مواجه خواهیم شد.

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

status code 401 یا Unauthorized برخلاف اسمش نمایانگر خطای در احراز هویت (authentication) کاربر است مثلا وقتی کاربر باید لاگین کرده باشد ولی نکرده است در حالی که status code 403 یا Forbidden برای کنترل دسترسی کاربر (authorization) است مثلا وقتی کاربر امکان مشاهده یک قسمت سایت را ندارد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 468 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 310 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2.8هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 455 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 368 بازدید
...