0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (843 امتیاز)
زوم اپتیکال با زوم دیجیتال در دوربین های عکاسی چه تفاوتی دارد؟

3 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (2.6هزار امتیاز)
OPTIC در فارسی خیلی از اوقات به معنای لنز یا چشمی کاربرد داره.

دوربین های دیجیتال دارای دو نوع زوم هستند و دوربین های آنالوگ فقط یک نوع زوم اونم اپتیکال دارند.

برای زوم کردن نکته مهم اینه که هر چه (DPI (dot per inch برای اون تصویر بالاتر باشه ما هم بیشتر می توانیم زوم کنیم.

1.زوم اپتیکال زومی است که با کمک جلو و عقب شدن عدسی های لنز در داخل اون صورت می گیره و خیلی طرز کار ساده ای داره در این نوع زوم چون فوتون های نور DPI بسیار بالایی دارند به مقدار خیلی زیادی (با توجه به نوع لنز) می توان تصاویر را بدون کاهش کیفیت بزرگ کرد برای مثال تلسکوپ هابل می تونه از کهکشان هایی که با ما میلیارد ها کیلومتر فاصله دارند عکس کاملا واضح بگیره.

2.زوم دیجیتال زومی است که در کامپیوتر برای بزرگ تر دیدن یک عکس استفاده می شه در این زوم  هرچه عکس با کیفیت بیشتری ذخیره شده باشه بیشتر زوم میشه.

در نتیجه زوم دیجیتال در دوربین عکاسی به هیچ دردی نمی خوره چون اساس کار دوربین طوریه که نور به سنسور نوری پشت لنز (CCD یا CMOS) برخورد می کنه و اون فوتون های نور را به مقدار محدودی به صورت دیجیتال ترجمه کرده و دوربین اونو ذخیره می کنه ، حال وقتی که عکس با زوم دیجیتال ذخیره می شه در حقیقت تصویر بزرگ تر نشده انگار حاشیه عکس حذف شده و این کار رو بعد از ذخیره عکس هم میشه انجام داد.
+1 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

زوم اپتیکال با حرکت دادن لنز دوربین انجام می‌شود، ولی زوم دیجیتال با بزرگ‌نمایی قسمتی از تصویر انجام می‌شود. وقتی برای مثال با یک دوربین ۴ مگاپیکسلی، ۲ برابر روم دیجیتال می‌کنید یعنی تنها مثلاً به ۱ مگاپیکسل (یک چهارم) وسط عکس نگاه می‌کنید و ۳ مگاپیکسل دیگر بدون استفاده می‌ماند. از این جهت با زوم دیجیتال در حین عکس‌برداری کیفیت تصویر کاهش می‌یابد. ولی زوم اپتیکی هیچ تاثیری بر کیفیت عکس ندارد.

اطلاعات بیشتر

0 امتیاز
قبل توسط (119 امتیاز)
سلام

همانگونه که دیگر دوستان پاسخ دادن:

زوم اپتیک یا همان زوم لنز است... و اما زوم دیجیتال برش دیجیتالی پردازشگر دوربین است که از طریق کم کردن سطح پیکسل های حسگر دوربین می باشد.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
3 پاسخ 471 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 304 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2.7هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 1.0هزار بازدید
...