+3 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (892 امتیاز)

وانیل از چه چیزی درست می شود و خواص آن چیست؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
وانیل میوه گیاهی است به نام وانیل. عطر دل‌پذیر و طعم وانیل آن را به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل کرده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین از آن برای شیرین کردن و طعم دادن به قهوه، ماست، بستنی، نوشابه‌ها، کیک‌ها و مواد غذایی پخته‌شده، استفاده می‌کنند.
ماده معطر وانیل از میوه این گیاه گرفته می‌شود. میوه آن به شکل غلاف لوبیا است و قبل از اینکه کاملاً برسد آن را می‌چینند و خشک می‌کنند در موقع چیدن، میوه ها عطری ندارند ولی پس از اینکه چیده شد در دوران خشک کردن و عمل آوردن ان، عطر مطبوع وانیل در آن ایجاد می‌شود.در ایران وانیل را به شکل پودر سفید می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند. این پودر در اصل محصولی شیمیایی است به نام «وانیلین» که بر اساس بو و مزه وانیل اصلی تهیه و تولید می‌شود وانیلین تنها یکی از 36 بوی گوناگون وانیل را دارد و از دیگر خواص طبیعی وانیل در پودر وانیلین خبری نیست.
خواص:
- از دیدگاه طب سنتی وانیل نیز همچون دیگر ادویه ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. تأثیر وانیل بر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و واهمه شده، افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.
- در طب معاصر از آن برای درمان تب استفاده می‌شود و از آنجایی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند.
- وانیل در تمام دنیا در درمان‌های پیری پوست کاربرد دارد. از ترکیب وانیل با روغن کنجد یا آفتابگردان خمیری بدست می‌آید که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
- در شرایطی که از وانیل (یا وانیلین) به مقدار زیاد استفاده می‌شود امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد. وانیلین در مواردی نیز اثراتی مشابه کافئین از خود نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم عصبی و فشارخون بسیار شبیه به آثار کافئین است.
وخواصی چند:
جلوگیری از پوسیدگی دندان ، درمان درد و زخم معده ،کمک به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ  ،کمک به کاهش وزن و سروتونین  ،کمک به درمان زخم  ،پیشگیری از انواع سرطان، به خصوص کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه  ،بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون  ،توقف تغییر شکل سلول‌های خونی  ،پیشگیری از کم شدن حافظه  ، ،جلوگیری از آلرژی  ،درمان سینوس و سرفه  ،کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 651 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 372 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 401 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 297 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 261 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 888 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 1.3هزار بازدید
سوال شده 5 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 456 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
...