0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (7.0هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
بیماری دیورتیکولوز چیست ، چه علائمی دارد , برای معالجه آن باید به چه دکتری مراجعه کرد و درمان آن چگونه می باشد؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
بیماری‌‌ دیورتیکولوز یا همان‌ بیماری‌ دیورتیکولی‌ عبارت‌ است‌ از وجود بیرون‌زدگی‌های‌ کوچک‌ کیسه‌ مانند (دیورتیکول‌) در دیواره‌ روده‌ بزرگ‌.ديورتيکولوز در پزشکي به معني بيرون‌زدگي يک ناحيه مخاطي است و يک حالت بن‌بست است که ممکن است در هر کجاي بدن اين اتفاق بيفتد و به همين اسم باشد. آنچه تحت عنوان ديورتيکولوز روده شايع است، بيرون‌زدگي‌هاي مخاطي است که به سمت خارج به وجود آمده است. توصيه بر اين است که بيمار از روش‌هايي استفاده کند که دچار يبوست نشود. مثلا فعاليت و پياده‌روي داشته باشد. مايعات و آب به مقدار کافي و حتي زيادتر از ميزان لازم بنوشد. رژيم غذايي خود را طوري اصلاح کند که از سبزي‌ها و ميوه‌ها و غذاهاي حاوي فيبر بيشتر استفاده کند. تمام اين توصيه‌ها براي بهتر و راحت بودن عمل دفع است.

در کل باید به متخصص جراحی و یا گوارش مراجعه کرد.

علت دیورتیکولوز
در کشورهایی که رژیم غذایی آنها از لحاظ فیبر غذایی کمبود دارد، این بیماری شایع است.فیبر باعث می شود مدفوع راحت تر دفع شود و از یبوست جلوگیری می کند.هنگامی که مدفوع و یا باکتری در دیورتیکولوم گیر کند، موجب عفونت آن و بروز بیماری می گردد.
علائم دیورتیکولوز
- درد خفیف شکم- حساسیت زیاد به لمس در قسمت چپ و پایین شکم- نفخ- یبوست- تب- تهوع- استفراغ- لرز
درمان‌
- اقدامات‌ تشخيصي‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زير باشند: عکسبرداري‌ به‌ کمک‌ اشعه‌ ايکس‌ و تنقيه‌ باريم‌، از قسمت‌ پاييني‌ لوله‌گوارش‌؛ سيگموييدوسکپي‌ (روش‌ براي‌ بررسي‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پايني‌ روده‌ بزرگ‌ با يک‌ وسيله‌ که‌ سر آن‌ منبع‌ نور قرار دارد.- اگر علامتي‌ وجود نداشته‌ باشد، درمان‌ معمولاً ضرورتي‌ ندارد. در موارد خفيف‌، تغيير در رژيم‌ غذايي‌ و استفاده‌ از نرم‌کننده‌ مدفوع‌ ممکن‌ است‌ کافي‌ باشد. در موارد شديدتر، ممکن‌ است‌ نياز به‌ استراحت‌ در رختخواب‌، دارو، و جراحي‌ باشد.سعي‌ کنيد که‌ هر روز سر يک‌ ساعت‌ معين‌ اجابت‌ مزاج‌ داشته‌ باشيد. حداقل‌ ۱۰ دقيقه‌ صبر کنيد و زور نزنيد.اجابت‌ مزاج‌ را روزانه‌ از نظر خونريزي‌ کنترل‌ کنيد. اگر اجابت‌ مزاج‌ سياه‌ است‌ نمونه‌اي‌ را براي‌ آزمايش‌ ببريد.براي‌ رفع‌ درد و اسپاسم‌ خفيف‌، يک‌ صفحه‌ گرم‌کننده‌ را روي‌ شکم‌ قرار دهيد.در صورت‌ عفوني‌ شدن‌ ديورتيکول‌ يا خونريزي‌ شديد از آن‌، عمل‌ جراحي‌ براي‌ برداشتن‌ قسمتي‌ از روده‌ بزرگ‌ انجام‌ خواهد شد.
قبل توسط (7.0هزار امتیاز)
همه رو گفتید ولی نگفتید این بیماری مربوط به کدام تخصص پزشکی می باشد؟
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
بالای جمله علت دیورتیکولوز نوشتم که مربوط به متخصص گوارش هست

سوالات مشابه

+1 امتیاز
2 پاسخ 936 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 902 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 540 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 438 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 312 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 19.8هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
+2 امتیاز
3 پاسخ 1.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.4هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
...