+1 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (7.0هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
چه تفاوتی بین سه مفهوم QA و QC و software testing وجود دارد و هر کدام معرف چه فعالیت هایی در پروژه می باشد؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

این سه مفهوم مفاهیمی مرتبط به هم هستند وهر سه برای مدیریت ریسک های توسعه و نگهداری نرم افزارضرورت دارند. من سعی کردم هم به صورت جدا وهم در تعامل باهم این مفاهیم رو توضیح بدم (ازچند متن فارسی و انگلیسی این ها رو گرد آوردم):
quality assurance (QA)
QA یا  تضمين کيفيت به معنی بازرسی و بازبينی فرآيندها و محصولات پروژه جهت اطمينان از انطباق آنها با استانداردها و روشهای اجرايي مناسب است. هدف از انجام فعاليتهای تضمين کيفيت، همکاری با تيم پروژه در جهت رسيدن به کيفيت قابل قبول  و اطمینان از دستیابی به اهداف تعیین شده می باشد.فعاليتهاي تضمين کيفيت، بر اساس متدولوژي مشخصي انجام مي پذيرد. در اين متدولوژي لازم است، روشها، فرآيندها، محدوده انجام فعاليتها، پروتکلهاي تعامل ميان ذينفعان پروژه در ارتباط با تضمين کيفيت و روشها و ابزارهاي مشخصي جهت انجام فعاليتهاي تضمين کيفيت ارائه گردد. (ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ روﯾﻪﻫﺎي ﮐﯿﻔﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﻧﺠﺎم ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺮرﺳﯽ، ﺗﺼﺤﯿﺢ و ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻪ‬ ﻃﻮري ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﺣﻞ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺘﻪ‬اﺳﺖ، ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.‬)
quality control (QC)
ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯽ یعنی اﻃﻤﯿﻨﺎن از اﯾﻨﮑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و روﯾﻪﻫﺎي ﮐﯿﻔﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﯿﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪدﻫﻨﺪه ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد و هدفش ارزیابی محصول توسعه داده شده است. دو رﻫﯿﺎﻓﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:‬
***‬ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و ﻣﺮور ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت دﺳﺘﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد. اﻧﻮاع ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:‬
‫ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ-ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺎر-‫ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﮐﯿﻔﯽ(فقط به ذکرعناوین اکتفا کردم)
***‬ارزﯾﺎﺑﯽ ﺧﻮدﮐﺎر ﻧﺮم اﻓﺰار : ﺑﺎ اﺳﺘﺨﺮاج ﯾﮏ ﻣﻘﺪار ﻋﺪدي ﺑﺮاي ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت‬ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻧﺮم اﻓﺰاري ﺳﺮوﮐﺎر دارد. اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﻃﻮل ﭼﺮﺧﻪ ﺣﯿﺎت ﻣﺤﺼﻮل، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ‬ﮐﯿﻔﯿﺖ، اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي و ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل و ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد. اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﮐﯿﻔﯿﺖ اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﺟﻤﻊآوري‬و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت دارد ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ اﻧﺪازهﻫﺎ و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ ﻧﻤﺎﯾﺎن‬ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻً زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ روﯾﺪاد ﻣﻬﻢ رخ ﻣﯽدﻫﺪ، ﻣﺜﻼً در اﻧﺘﻬﺎي ﯾﮏ ﻣﺮﺣﻠﻪ از ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﺎزﻣﺎن اﻧﺘﺸﺎر ﻣﺤﺼﻮل ﻧﻬﺎﯾﯽ، اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد.‬
software testing
تست هم به معنی اجرای یک سیستم با هدف پیدا کردن نقص و خطای اون سیستم می باشد. (البته بحث تست خودش بحث های مفصلی داره که در همین حد اکتفا شد)        
****در واقع qa این اطمینان را می دهد که فرایند تست تعریف شده و به طور مناسب صورت گرفته است.مثال از فعالیت هایی که درQa انجام میشه:توسعه استانداردها ومتدولوژی ها
qa تمرکز اصلیش رو اجزا یک پروژه است مثلا روی جزییات نیازمندیها تمرکز می کنه که در سطح مناسبی تعریف شوند.
در مقابل qc تمرکزش بر پیدا کردن خطای محصولیه که قراره تحویل داده بشه.مثلا یکی از فعالیت هایی که در qc انجام میگیره تست هست .

+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
QA یا تضمین کیفیت مجموعه ای از فعالیت های سیستماتیک و برنامه ریزی شده که کیفیت و مطابقت محصولات و خدمات را با استانداردهای از پیش تعیین شده تضمین می کند.

QC یا کنترل کیفیت، کیفیت محصولات را با استانداردهای تعیین شده مقایسه می کند و منابع خطا را تشخیص می دهد.

تضمين كيفيت بدين معناست كه محصولات و خدمات را درست منطبق با خواستهاي مشتري تحويل دهيم. بعبارتی تضمين كيفيت اجراي يكسري كنترلها بر اساس مستندات در مراحل حساس تجاري است به طوري كه اين اطمينان به وجود آيد كه دقيقاً نيازهاي مشتري تأمين شده است. تضمين كيفيت را با كنترل كيفيت نبايد اشتباه كرد. كنترل كيفيت به كيفيت خدمات و توليدات شما مربوط مي شود.

software testing تحقیق برروی کیفیت یک محصول یا سرویس نرم‌افزاری و ارایه اطلاعات ناشی از آن به مشتری‌ها است. این تحقیق جستجوی نرم‌افزار مزبور برای یافتن خطاها را نیز دربرمی‌گیرد ولی به آن محدود نمی‌شود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 464 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 253 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 533 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
+1 امتیاز
0 پاسخ 326 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.8هزار بازدید
+2 امتیاز
2 پاسخ 663 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 756 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در برنامه نویسی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 397 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 884 بازدید
...