+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

تفاوت متدولوژی تولید نرم افزار و فرایند تولید نرم افزار چیست؟ برای مثال RUP را متدولوژی تولید نرم افزار می دانند در حالی که مدل حلزونی (spiral model) را مدل فرایند تولید نرم افزار، تفاوت این دو در چیست؟ آیا اصلا فرقی دارند؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
فرایند توسعه نرم افزار به مجموعه ای از فعالیت های مهندسی نرم افزار اطلاق می شود که با هدف مدیریت چرخه عمر یک محصول نرم افزاری، طراحی و برنامه ریزی می گردد. چرخه عمر یک محصول شامل بخشهایی مثل نیاز سنجی وطراحی وپیاده سازی و پشتیبانی هست (فرایند توسعه،فرایند مدیریت،فرایند پشتیبانی). برای هریک از این بخش ها باید یک سری روشهایی مشخص شود که نحوه انجام فعالیت ها رو مشخص کنه مثلا فرایند های توسعه نرم افزار بر اساس مدل تولید نرم افزار منتخب خود به چند دسته تقسیم می شوند که هریک از این مدلها به روشهای مختلفی فعالیت های تولید نرم افزار را در قالب فازهای مختلف و با توالی مشخص میکنند.

جهت رفع ابهام در خصوص مفاهیم روش و متدولوژی :

متدولوژی  مجموعه روشها خط مشی های گام به گام است که برای تکمیل یک یا چند مرحله از مراحل یک چرخه تکاملی به کار گرفته می‌شود . هر روش تکنیکها و استانداردهای خاص خود را به چرخه تکاملی تحمیل می‌کند.یک مجموعه روش، مرکب است از مراحلی که هر یک به نوبه خود از مراحل فرعی تشکیل شده اند. با کمک این مراحل ، مدیران اجرایی پروژه¬ها می‌توانند در هر مرحله ابزارها و روشهای مناسب آن مرحله را انتخاب و پروژه‌ها را برنامه ریزی ، مدیریت ، کنترل و ارزیابی کنند.
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
ولی روش یا method با متدولوژی فرق می کنند.
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
البته این توضیحات درک من از این مفاهیم بود سعی کردم یه خورده بسطش بدم ولی اگه عامیانه بگیم میشه گفت فرایند مشخص می کنه چه کارها وفعالیت هایی رو انجام بدیم ومتدولوژی نحوه و روش انجام اون کارها رو تعیین میکنه
0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

بسیاری از بزرگان دنیای نرم افزار (مانند Ian Sommerville) و برداشت عمومی مهندسان نرم افزار، تفاوتی بین متدولوژی تولید نرم افزار و فرایند تولید نرم افزار قائل نمی شوند و برای مثال RUP و مدل حلزونی را متفاوت نمی دانند و هر دو را متدولوژی تولید نرم افزار یا فرایند تولید نرم افزار می دانند، اما بعضی دیگر مانند Roger Pressman متدولوژی های تولید نرم افزار را تلفیقی از فرایندهای تولید نرم افزار و ابزارهای آنها می دانند و در حقیقت فرایندهای تولید نرم افزار را بعنوان زیرساخت متدولوژی های تولید نرم افزار می دانند. از نظر معنایی هر دو تعریف در نهایت تقریبا به یک معنی کلی می رسند، البته همانطور که در ابتدا ذکر شد تقریبا تمامی مهندسان نرم افزار تفاوتی بین متدولوژی تولید نرم افزار و فرایند تولید نرم افزار قائل نمی شوند.

سوالات مشابه

+2 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1.9هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 6.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 659 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 517 بازدید
+2 امتیاز
0 پاسخ 992 بازدید
...