0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

چگونه می توان حکم تخلیه برای ملک مسکونی گرفت

هنگامی که صاحب خانه و مستاجر در مورد زمان تخلیه ملک به توافق نرسند، صاحب این ملک می‌تواند با مراجعه به شورا و یا دادگاه، حکم تخلیه خانه را دریافت کنند. از جهتی دیگر رعایت نکردن بندهای قرارداد اجاره نامه توسط مستاجر نیز موجب می‌شود که صاحب ملک برای حکم تخلیه منزل خریداری شده، اقدام کند.

همچنین لازم است این نکته را ذکر کنیم که بر اساس قانون به صاحب ملک موجر و به فردی که آن ملک را اجاره کرده است، مستاجر می‌گویند. در بین موجر و مستاجر یک قرارداد امضا می‌شود که بر اساس آن هر دو طرف باید یک سری تعهدات بپذیرند که البته رعایت کردن این تعهدات پشتوانه قانونی دارد.

هر دو طرف قرارداد در طی مدت قرارداد باید به تعهداتی که ذکر شده است پایبند باشند تا دچار مشکلاتی نشده و نیازی به دریافت حکم تخلیه ایجاد نشود. همچنین لازم است بدانید که قرارداد اجاره یک نوع قرارداد موقت است که تعیین زمان در آن از جمله شرایط صحت این قرارداد به حساب می‌آید. در صورتی که یک زمان مشخص تعیین نشده باشد نمی‌توان اعتباری برای آن قرارداد قائل شد.

در صورت داشتن هر نوع ابهام و یا سوال و یا همچنین برای حل کردن مشکلات مربوط به این نوع قضایا در کمترین زمان ممکن و به صورت اصولی می‌توانید برای دریافت مشاوره ملکی حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی اقدام کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با چگونگی دریافت حکم تخلیه آشنا کنیم.

حکم تخلیه چیست و چه قوانینی دارد؟

ممکن است برای شما سوال باشد که حکم تخلیه ملک مسکونی دقیقا چیست و یا اینکه دارای چه قوانینی است؟ در واقع می‌توان گفت که از جمله قراردادهای رایج که امروز در بین دو طرف تنظیم و امضا می‌شود، قرارداد اجاره است. بر اساس این قرارداد، مستاجر مالک منافع مستاجره است و در ازای آن یک مبلغ را به عنوان اجاره به موجر پرداخت می‌کند. قراردادی که در بین دو طرف به امضا می‌رسد دارای تعهداتی برای طرفین است و در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات و وظایف خود عمل نکنند، قانون‌گذار راهکارهایی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

حکم تخلیه از جمله این پیشنهادات است که در صورت عدم تعهد مستاجر انجام می‌شود. در واقع مستاجر با امضا کردن قرارداد تعهد می‌دهد که همه‌ی بندها را مورد توجه و رعایت نماید. لازم به توجه است که حکم تخلیه قوانین روابط موجر و مستاجر سال 1356 و 1376 را شامل می‌شود. در صورتی که انعقاد قرارداد مربوط به پیش از سال 76 باشد، برای آن قوانین سال‌ 56 برای آن اجرا شده و در صورت عقد قرارداد پس از سال 76، قوانین جدید بر آن اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است که این ضوابط برای املاک تجاری تنظیم شده و برای ملک مسکونی هیچ کاربردی ندارند. در ادامه به چند مورد از قانون حکم تخلیه منزل مسکونی برای قراردادهای منعقد شده پس از 76 اشاره خواهیم کرد. بر اساس این قانون حکم تخلیه مستاجر تنها در شرایط ویژه‌ای امکان پذیر است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:  

  • در صورتی که مدت زمان اجاره تمام شده باشد و مستاجر راضی به ترک ملک مسکونی در زمان مشخص شده نباشد موجر می‌تواند درخواست تخلیه کند.
  • طبق ماده 487 قانون مجازات اسلامی اگر مستاجر نسبت به اصل مستاجره تفریط داشته باشد، به غیر از شرایطی که در قرارداد ذکر شده، درخواست تخلیه انجام خواهد شد.
  • براساس ماده 492 قانون حکم تخلیه منزل مسکونی، در صورتی که مستاجر از توافقات استعمال کند و در قرارداد این اجازه به وی داده نشده باشد، می‌توان حکم تخلیه را دریافت کرد.
  • عدم پرداخت اجاره که به دنبال آن موجر می‌تواند از دفترخانه و یا اداره ثبت، حکم تخلیه را دریافت نماید و بر این اساس اجاره بها را درخواست نماید.

گرفتن حکم تخلیه ملک مسکونی چقدر زمان می‌برد؟

برای گرفتن حکم تخلیه ملک مسکونی باید به نکات بسیار زیادی توجه کرد. به عبارتی بهتر برای انجام اصولی و سریع‌تر کارها شما باید حتما از افراد خبره و دارای تجربه در این زمینه کمک بگیرید. برای این امر می‌توانید از مشاوره ملکی به صورت تلفنی و یا آنلاین درخواست کمک گرفته و خیال خود را از بابت این نوع پرونده و قضایا راحت شود.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که گرفتن ور چقدر زمان می‌برد؟ در ادامه قصد داریم در ابتدا شما را با برخی از نکات مهم در زمینه درخواست ملک آشنا کنیم. از جمله نکات مهم درخواست ملک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدگی به دادخواست حکم تخلیه بر اساس مورد ممکن است در شورای حل اختلاف و یا دادگاه انجام شود.
  • اگر قرارداد اجاره به صورت رسمی تنظیم شده باشد، مرجع صادر شدن دستور تخلیه و صدور اجراییه در مورد تخلیه دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند و یا اداره اجرای ثبت خواهد بود.
  • درخواست دستور تخلیه نیازمند رسیدگی قضایی در مراجع ذکر شده نخواهد داشت و حتی بدون حضور طرفین قرارداد و وجود داشتن شرایط، مرجع مورد نظر اقدام به دستور تخلیه را صادر خواهد کرد.
  • در صورتی که موجر مدعی باشد که اجور معوقه پرداخت نشده‌اند و یا اینکه خساراتی به ملک خود وارد شده باشد، می‌تواند به صورت کاملا مستقل دعوا طرح نموده و مبلغی که به عنوان پیش در صندوق دادگستری واریز شده است را در ضمن اجرای حکم تخلیه توقیف نماید.

اکنون با برخی نکات کلی این نوع درخواست‌ها آشنا شده‌اید در ادامه قصد داریم برای شما در مورد مدت زمان گرفتن حکم تخلیه نکاتی بیان کنیم. در واقع لازم است بدانید که بلافاصله پس از اینکه موجر درخواست صدور حکم را بدهد، جلسه دادرسی و احضار مستاجر انجام می‌شود و بر اساس آن نیز دستور و حکم تخلیه صادر خواهد شد. در صورتی که بتوانید از یک مشاور ملکی حقوقی ماهری کمک بگیرید اجرای این حکم می‌تواند حتی ظرف یک ماه نیز به انجام برسد.

صدور حکم تخلیه ملک مسکونی و ابلاغ آن به چه صورت است؟

ممکن است تمایل داشته باشید که در مورد صدور حکم تخلیه ملک مسکونی و نحوه اطلاع آن اطلاعاتی داشته باشید. البته پیش از پرداختن به این موضوع لازم است این نکته را ذکر کنیم که کمک گرفتن از مشاوره حقوقی ملک به صورت تلفنی و یا آنلاین امری بسیار ضروری است چرا که علاوه بر پیش بردن اصولی این نوع پرونده، می‌تواند در کمترین زمان ممکن شما را به نتیجه مورد نظر خود برساند.

به طور کلی در صورتی که موجر بتواند با مدرک و سند این امر را ثابت کند که مستاجر بندهای موجود در قرارداد را رعایت نکرده است و در نتیجه حکم تخلیه صادر شود، مستاجر نیز در طی 24 ساعت آینده از این امر مطلع خواهد شد. در این هنگام به مستاجر یک فرصت 72 ساعتی داده خواهد شد که بتواند ملک را تحویل دهد. در صورتی که حکم تخلیه از سوی اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد، مستاجر تا 28 ساعت بعد مطلع خواهد شد و 72 ساعت نیز برای تخلیه وقت خواهد داشت.

در طی این مدت موجر وظیفه دارد که مبلغ پیش را که از مستاجر دریافت کرده است به وی پس دهد و رسید آن را نیز به دایره اجرایی اداره ثبت و املاک تحویل دهد. همچنین اگر مستاجر در طی سکونت خود در ملک به آن آسیب وارد کرده و یا اینکه به موجر بدهی داشته باشد، مالک باید به شورای حل اختلاف دادخواست تقدیم کند.

جمع بندی

حکم تخلیه ملک مسکونی به معنی دستوری است که برای خالی کردن ملک و قطع کردن دسترسی متصرف صادر شده است، به طوری که مالک توانایی انجام هر کاری را با ملک خود خواهد داشت. تخلیه ملک عمدتا در روابط بین موجر و مستاجر قرار گرفته و از چالشی‌ترین بحث‌های محاکم قضایی به حساب می‌آید. در این مقاله سعی بر این بود که شما را با حکم تخلیه و نحوه صدور آن آشنا کنیم، اما لازم است بدانید که این امور به دلیل اهمیت و حساسیت آن‌ها بهتر است که توسط و یا با کمک مشاوره حقوقی انجام شود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 13 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 22 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 20 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 16 بازدید
سوال شده 5 ماه قبل در بازار و اقتصاد توسط mohyol (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 17 بازدید
...