0 امتیاز
قبل در بازار و اقتصاد توسط (0 امتیاز)

صورت‌های مالی شرکت‌ها شامل اطلاعاتی مثل سود‌ و ‌زیان، نتایج فعالیت‌های مالی مختلف و می‌شوند که در دوره‌های زمانی خاص تهیه شده و در اختیار مراجع مرتبط یا مدیران شرکت‌ها قرار می‌گیرند. در تهیه‌ و ‌تنظیم این داده‌ها باید استانداردها و قوانین مشخصی را در نظر گرفت؛ چون اطلاعات مهمی درباره روند کاری شرکت  و سوابق مالی آنها در اختیارمان قرار می‌دهند. اهمیت رعایت استانداردها و پیروی از قوانین موجب شده است که مدیران حرفه ای به فکر دانلود نرم افزار حسابداری بیافتند!

در این مطلب، باهم همراه می شویم تا انواع صورت‌های مالی را بشناسیم و اصول تهیه آنها را بررسی کنیم.

 انواع صورت‌های مالی

آشنایی با ابزار گزارش‌دهی از وضعیت مالی شرکت

امروزه در شرکت‌ها، از نرم افزار حسابداری شرکتی رایگان برای تهیه انواع صورت‌های مالی استفاده می‌شود. در صورت‌های مالی، اطلاعات و عملکرد مالی شرکت‌ها به صورت طبقه‌بندی شده قرار می‌گیرند. صورت‌های مالی شامل انواع مختلفی می‌شوند که در همه شرکت‌ها وجود دارند و حسابدارها باید به آن‌ها توجه کنند. مانند:

 

  • ترازنامه

در ترازنامه، وظایف مالی شرکت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌شود و در آن معمولا لیست دارایی‌ها، لیست بدهی‌ها و سرمایه و سهام افراد شرکت قابل مشاهده‌اند. شما با ترازنامه‌ها می‌توانید از سود و زیان شرکت‌ها مطلع شوید.

  • صورت سود و زیان

در صورت سود و زیان، اطلاعات کاملی درباره منافع یا زیان‌های یک مجموعه در یک بازه زمانی خاص وجود دارد. معمولا صورت سود و زیان در بازه‌های زمانی ۳ماهه، ۶ماهه یا ۱ساله تنظیم شده و در اختیار مراجعه مربوطه قرار می‌گیرند. در نرم افزار حسابداری شرکتی رایگان، امکان تهیه خودکار این صورت‌های مالی وجود دارد.

  •  صورت سود و زیان جامع

طی این گزارش می‌توان متوجه شد که درآمدهای یک شرکت کم یا زیاد شده و همچنین می‌توان درباره هزینه‌های پرداختی یا غیر پرداختی هم اطلاعاتی به دست آورد.

  •  صورت جریان وجوه نقد

وجوه نقد، معمولا از کارهای اقتصادی شرکت‌ها و شیوه‌های مختلف سرمایه ‌گذاری‌هایشان به دست می‌آید و میزان وجوه نقد همواره باید طبق یک گزارش مالی بررسی شود.

حالا که با انواع صورت‌های مالی آشنا شدیم، لازم است اصول و قوانین تهیه و تنظیم آنها را بدانیم.

 

استانداردهای حسابداری صورت‌های مالی چیست؟

رعایت این اصول، به صورت‌های مالی شما اعتبار می‌بخشد!

استانداردهای حسابداری صورت‌های مالی در تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی شرکت‌ها استفاده می‌شوند و شامل خط مشی‌هایی هستند که هر حسابدار باید آن‌ها را رعایت کند. صورت‌های مالی در صورتی که بر اساس استانداردها تنظیم شوند، موجب رشد و پیشرفت شرکت شده و مزیت‌های قابل توجهی را به ارمغان می‌آورند. در ادامه به نکات مهم در تهیه گزارش‌های مالی می‌پردازیم:

1.  نحوه ارائه صورت‌های مالی

این استاندارد، الزامات کلی درباره ارائه صورت‌های مالی، رهنمودهایی درباره ساختار و حداقل الزامات مربوط به محتوای آنها را تعیین می‌کند.

2.  صورت جریان‌های نقدی

هدف از این استاندارد، تدوین الزاماتی برای ارائه اطلاعات درباره تغییرات تاریخی نقد و معادل‌های نقد واحد تجاری از طریق صورت جریان‌های نقدی است که در آن، جریان‌های نقدی هر دوره بر حسب فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌ گذاری و تأمین مالی، طبقه ‌بندی می‌شود.

3. رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات

هدف این استاندارد، تجویز معیارهای انتخاب و تغییر رویه‌های حسابداری و همچنین نحوه عمل حسابداری و افشای تغییر در رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اصلاح اشتباهات است. هدف این استاندارد، بهبود مربوط بودن و قابلیت اتکای صورت‌های مالی واحد تجاری، و قابلیت مقایسه صورت‌های مالی در طول زمان و با صورت‌های مالی سایر واحدهای تجاری است.

4. گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای

هدف این مورد، تعیین حداقل محتوای گزارش مالی میان‌دوره‌ای و تعیین اصول شناخت و اندازه‌گیری قابل‌اعمال در تهیه صورت‌های مالی کامل یا فشرده میان‌دوره‌ای است.

5. ابزارهای مالی

هدف این اصل، الزام واحدهای تجاری به افشای اطلاعاتی در صورت‌های مالی است تا استفاده‌کنندگان بتوانند موارد زیر را ارزیابی کنند:

  • اهمیت ابزارهای مالی برای وضعیت مالی واحد تجاری
  • ماهیت و میزان ریسک‌های ناشی از ابزارهای مالی که واحد تجاری طی دوره و در پایان دوره گزارشگری، در معرض آنها قرار دارد و نحوه مدیریت این ریسک‌ها توسط واحد تجاری.

گفتنی است که با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی رایگان، امکان رعایت به‌روزترین استانداردها در انواع صورت‌های مالی برای شما فراهم می‌شود تا با تهیه صورت‌های مالی صحیح و گزارش‌دهی دقیق، کسب‌وکار شما پیشرفت کند!

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 239 بازدید
0 امتیاز
4 پاسخ 320 بازدید
...