0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

تغییر نام تجاری به چه دلایلی انجام می‌شود؟

آیا می‌دانستید که نام برند، عامل بسیار مهمی در جذب یا از دست دادن مشتریان است؟ ممکن است که برخی از کسب‌وکارها در ابتدا توجه خاصی به انتخاب نام تجاری خود نشان نداده باشند؛ اما باید بدانید که برای تغییر نام تجاری، هیچ وقت دیر نمی‌شود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تغییر نام برند، تنها برای کسب‎ و کارهای شکست خورده است؛ این در حالی است که حتی شرکت‌های موفق هم برای پیشرفت بهتر در کسب‌ و کار خود، اقدام به تغییر نام تجاری می‌کنند.

اصولا تغییر نام شرکت، به دلایل مختلفی انجام می‌شود؛ از همین رو اگر می‌خواهید با تمامی علت‌های تغییر نام برند تجاری آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دلایل تغییر نام تجاری چیست؟

در حالت کلی تغییر اسم تجاری، جزو پر ریسک‌ترین کارها برای هر کسب‌و‌کار است؛ اما اگر به خوبی و به طور اصولی اجرا شود، نتیاج مثبتی را برای آینده شرکت به وجود می اورد. در حالت کلی، برخی از دلایل این تغییر، شامل موارد زیر می‌شود:

  • احیا برند

اصلی‌ترین دلیل تغییر نام تجاری برای بیشتر شرکت‌ها، احیای برند است. شما ممکن است که سال‌های پیش نام برند و لوگو شرکت خود را طراحی کرده‌اید؛ اما در طول این چند سال، موارد جدیدتری در بین رقیبان ایجاد شده است.

بنابراین برای زنده نگه‌داشتن برند قدیمی خود، نیاز به تغییر نام پیدا می‌کنید. البته این کار تنها در صورتی به نتیجه مثبت می‌رسد که با تدبیر و منطق اجرا شده باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای احیای برند، از مشاوره کسب و کار کمک بگیرید.

  • جایگاه‌سازی مجدد برند

برخی از شرکت‌ها در دوره زمانی خاصی، عملکرد مناسبی نداشتند یا این که کیفیت محصولات آن‌ها به صورت مطلوب نبوده است. بنابراین تصویر ذهنی خود را در بین مشتریان از دست داده‌اند. این دسته از کسب‌وکارها برای جایگاه‌سازی مجدد برند خود در ذهن مشتریان، به فکر تغییر نام شرکت می‌افتند.

با این کار به مشتری نشان می‌دهند که در جهت بهبود نقاط ضعف خود تلاش کرده‌اند و به‌روز‌تر از قبل شده‌اند. البته تغییر نام تجاری به این دلیل، تنها در صورتی موفق می‌شود که واقعا در استراتژی‌های برند هم تغییر ایجاد شده باشد.

  • رشد و توسعه

بسیاری از شرکت‌ها در ابتدا به عنوان کسب‌وکار کوچک، کار خود را شروع کرده‌اند؛ اما پس از مدتی، شرکت خود را توسعه دادند و فعالیت خود را گسترده کردند. بنابراین برای نمایش رشد و توسعه شرکت خود، نام تجاری را هم تغییر می‌دهند.

  •  تغییر ماهیت کسب‌وکار

یکی از موارد مهم درباره دلیل تغییر نام تجاری، تغییر در ماهیت کسب‌وکار است. برخی از برندها در ابتدا کار خود را با تولید محصول یا ارائه خدات خاصی شروع می‌کنند؛ اما پس از مدتی، محصول یا خدمت دیگری را جایگزین موارد قبلی می‌کنند. همین موضوع هم سبب می‌شود که با تغییر موضوع کسب‌وکار، نام تجاری هم تغییر پیدا کند.

  • پایان انقضا نام شرکت

گاهی از مواقع، در هنگام ثبت کردن نام‌های شرکت‌ها، تاریخ انقضا برای اسم برند وجود دارد. بر همین اساس زمانی که تاریخ انقضای نام شرکت تمام شود، باید دوباره نام جدید انتخاب شود. همین موضوع هم سبب تغییر نام برند می‌شود.

  • ادغام یا خرید شرکت دیگر

در برخی از موقعیت‌ها، دو شرکت با یکدیگر ادغام می‌شوند یا این که شرکت، تصمیم به خرید شرکت دیگری می‌کند. بنابراین در این زمان، باید تغییر در نام شرکت ایجاد شود.

  • بازارکار جدید

انتخاب نام برند، متناسب با بازار کار و مشتریان انجام می‌شود. اگر شما در حال حاضر فعالیت خود را با فروش لباس زنانه ادامه می‌دهید، باید اسم مناسب خانم‌ها را انتخاب کنید. اما زمانی که همزمان با لباس زنانه، لباس مردانه و کودکانه هم فروخته شود، باید اسم متناسب با بازار هدف و مخاطبان جدید، تغییر پیدا کند.

  • تغییر در رهبری شرکت

گاهی از مواقع با تغییر در مدیریت شرکت، تصمیم به تغییر در نام شرکت هم گرفته می‌شود؛ چرا که شاید نام قبلی، با هویت مدیر قبلی در ارتباط باشد. مثلا اسم فرد قبلی روی نام برند وجود داشته باشد. قطعا مدیر جدید، این اسم را قبول نمی‌کند و به فکر تغییر آن نام می‌افتد.

برای تغییر نام تجاری چه مراحلی باید طی شود؟

طبیعتا زمانی که قصد تغییر نام شرکت را دارید، باید این تغییرات را در تمامی قسمت‌های شرکت اعمال کنید. مثلا باید پرونده‌سازی‌های اولیه را قبل از شروع مراحل انجام دهید. همچنین از منحصربه‌فرد بودن نام انتخابی خود هم مطمئن شوید؛ چرا که اگر شرکت دیگری نام منتخب شما را قبلا ثبت کرده باشد، دیگر امکان ثبت برای شما وجود ندارد. برای این کار هم می‌توانید از سایت‌های آنلاین استعلام نام برند و مشاور کسب و کار کمک بگیرید. اما مراحل کلی تغییر نام تجاری، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهید.

اگر قصد تغییر نام شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود را دارید، حتما باید مجمع فوق‌العاده تشکیل دهید. در این جلسه باید همه اعضا وجود داشته باشند و حتما زمان و ساعت مقرر شده به آن‌ها از طریق آگهی دعوت یا روزنامه کثیرالانتشار اطلاع داده شود. در صورتی که 51 درصد اعضا حاضر بودند، جلسه برگذار می‌شود.

  • صورت جلسه تغییر نام شرکت‌ها را تنظیم کنید.

اگر بیش از نصف افراد حاضر در جلسه موافق به تغییر نام شرکت بودند، صورت جلسه مربوط به تغییر نام را تنظیم کنید. 

  • صورت جلسه تغییر نام را در ادامه ثبت، به طور رسمی ثبت کنید.

در این مرحله لازم است که بعد از تصویب تغییر نام شرکت، اطلاعات موجود درباره شرکت و تغییر نام تجاری را در سایت اداره ثبت، به طور کامل وارد کنید. سپس با دریافت رسید از سامانه، صورت جلسه و مدارک دیگر را در پوشه مخصوص قرار دهید. پوشه را داخل پاکت پستی بگذارید و رسید اینترنتی بارکد دار را روی آن بچسبانید و پاکت را ارسال کنید.

  • آگهی تغییر نام در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار صادر کنید.

در صورتی که اداره ثبت با تغییر نام شرکت موافقت کرد، گواهی نام جدید را صادر می‌کند. آنگاه با پرداخت هزینه، می‌توانید آگهی تغییر نام را در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار، به صورت آنلاین و از طریق سایت مراکز خبری، به اطلاع مردم برسانید.

توجه کنید که طی کردن مراحل تغییر نام شرکت، نیاز به تخصص و مهارت‌های خاصی دارد. بنابراین اگر شما می‌خواهید روند تغییر نام تجاری را به آسان‌ترین شکل ممکن پیش ببرید، حتما از مشاور کسب و کار کمک بگیرید. البته با توجه به اهمیت مشورت با افراد متخصص، برخی از مراکز مانند کارمنتو، امکان ارتباط انلاین و تلفنی با مشاور را هم فراهم می‌کند.

جان کلام

تغییر نام برند به علت‌های مختلفی امکان‌پذیر می‌شود؛ اما مهمترین هدف و دلیل تغییر نام تجاری، رشد بیشتر کسب‌وکار است. از طرفی برای آن که بتوانید نام شرکت خود را تغییر دهید، باید شرایط لازم برای این کار را داشته باشید و تک تک مراحل آن را به صورت قانونی پیش بروید؛ در غیر این صورت، تغییر نام شرکت، جلوه قانونی خود را از دست می‌دهد. وبسایت کارمنتو برای آن که تمامی مراحل کاملا قانونی و اصولی پیش برود، امکان ارتباط مستقیم با مشاوران خبره کسب‌و‌کار را فراهم کرده است. بنابراین شما در هر کجا که باشید، می‌توانید بدون دغدغه، با مشاور صحبت کنید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 21 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 20 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 20 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 8 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 17 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 18 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 19 بازدید
...