0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

ساخت نوار نقاله مستلزم داشتن اطلاعات و سطحی از دانش درباره عملکرد و اجزای این دستگاه است. گرچه ممکن است در وهله اول این کار آسان به نظر برسد، اما اجرای آن مستلزم دقت بسیار بالایی است. توجه به این موضوع می‌تواند در خروجی یا عملکرد ایده آل دستگاه نقش داشته باشد. بهره مند شدن از دانش فنی کارشناسان طراح و نقشه کش و استفاده از مواد اولیه مرغوب می‌تواند اطمینان از کارکرد بهینه این دستگاه را برای صنایع مختلف به همراه داشته باشد. رعایت استانداردهای تعریف شده در ساخت این دستگاه و توجه به ویژگی های مواد حمل شونده جهت طراحی آن از جمله نکاتی هستند که در این ارتباط باید مورد توجه قرار گیرند.  از این حیث، شرکت‌های معتبر تولیدکننده این تجهیزات صنعتی می‌توانند مرجعی معتبر برای سفارش یا خرید دستگاه باشند. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی ساختار اصلی نوار نقاله  نکات لازم و عوامل مؤثر در ساخت این سیستم انتقال را مورد بررسی قرار دهیم.

ساختاراصلی نوار نقاله
پیش از طراحی و ساخت نوار نقاله یا کانوایر باید با ساختارآن آشنای کامل داشت. اجزای ساختمان نوار نقاله شامل تجهیزات محرک، رولیک‌ها، غلتک و تسمه نقاله هستند. بخش محرک دستگاه شامل اجزایی چون موتور الکتریکی، جعبه دنده و کوپلینگ است.

جهت انتخاب تسمه در ساخت نوار نقاله چه فاکتورهایی مهم هستند؟

با توجه به اینکه تسمه یا نوارها بین 50-15 درصد هزینه ساخت یک نوار نقاله را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین، انتخاب آنها در طراحی دستگاه حائز اهمیت بالایی است. تسمه‌ها را می‌توان برای انتقال مواد یا محصولات در مسیرهای طولانی یا کوتاه طراحی کرد. در این ارتباط باید پارامترهای زیر مورد توجه قرار گیرند:

تسمه
جهت انتخاب تسمه در ساخت نوار نقاله باید شرایط کاری تعریف شده و نوع محصول مد نظر قرار گیرند. ضمن آنکه، تسمه ای انتخاب شود که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. جهت نصب تسمه از اتصالات مکانیکی استفاده می‌شود. این اتصالات باید دارای ویژگی‌هایی چون قابلیت انعطاف در هر دو جهت، ایجاد کم ترین صدمه به نوار و مقاومتی نزدیک به نوار داشته باشند. اما فاکتورهای تأثیرگذار در سرعت تسمه‌ و تنظیم یا رگلاژ نوار نقاله چیست؟ فاکتورهایی چون مشخصات مواد حمل شونده، کشش‌های اعمال شده به نوار و ظرفیت مورد نظر آن در ویژگی‌های ذکر شده نقش دارند. در جدول زیر ارتباط بین سرعت نوار و مواد مورد حمل بیان شده است.

عملکرد غلطک در ساخت نوار نقاله چیست؟

غلتک‌ها بخش مهمی برای حرکت تسمه‌های نوار نقاله هستند. تجهیزات کنترل گشتاور مکانیکی، الکتریکی یا هر دو مورد در این حرکت نقش دارند.  غلتک‌ها ضمن هدایت تسمه نوار نقاله در جهتی درست، در حرکت آن به شیوه صحیح U شکل نقش دارند. پهنای غلتک‌ها با توجه به عرض نوارها می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال، برای نوارهایی تا عرض 100 سانتی متر، این پهنا 5 سانتی متر و برای عرض‌هایی بیش از 100 سانتی متر، پهنای غلتک 75 میلی متر بزرگ تر از عرض نوار تعریف می‌شود.

بخش محرک
در ساختار نوار نقاله، تجهیزات محرک، موتورهای الکتریکی هستند. به طور معمول بخشی از تسمه نقاله که حداقل تنش را دارا باشد، به عنوان بهترین مکان جهت موقعیت این بخش در نظر گرفته می‌شود. اما، با توجه به نوع نوار نقاله این مکان متفاوت است. به عنوان مثال، در نوار نقاله‌های سربالا یا افقی این بخش در انتهای تخلیه محصولات یا مواد قرار می‌گیرد؛ در حالیکه، در انواع سرازیر این دستگاه، بخش محرک در انتهای قسمت بارگیری محصولات مشاهده می‌شود.

طراحی و ساخت نوار نقاله
استفاده از اتوماسیون صنعتی و حمل و نقل خودکار محصولات با استفاده از نوار نقاله‌های صنعتی، می‌تواند فرایندها دست و پاگیر در کسب و کارها را سرعت بخشد و ضمن صرفه جویی در زمان، تداخل کمتر نیروی انسانی و کاهش ضایعات را به همراه داشته باشد. طراحی و ساخت این نوع تجهیزات صنعتی حتی در فضاهای محدود نیز می‌تواند در افزایش ظرفیت و بازدهی تولید مؤثر باشد.

سیستم‌های کانوایر چیست؟
در حال حاضر سیستم‌ های مختلف نوار نقاله طراحی و ساخته شده اند که انتخاب هر یک از آنها باید با توجه به نیاز تجاری و محصول یا مواد مورد نظر برای جابجایی صورت گیرد. هر یک از انواع نوار نقاله مانند ارتعاشی، مغناطیسی، زنجیری، غلتکی، سطلی و یا سیستم‌های دیگر آن کاربردهای متفاوتی دارند و انتخاب آنها برای انتقال ایمن محصولات خاصی تعریف شده است. در این انتخاب باید به نوع عملکرد مورد نیاز برای محصولات یا مواد نیز توجه داشت. نوع محیط کاربری انواع مختلف سیستم‌های کانوایر نیز از دیگر فاکتورهایی است که باید در انتخاب مد نظر قرار گیرد. در واقع، پاسخ به این پرسش که قرار است این سیستم در انبار، کارخانه یا فضای آزاد استفاده شود، می‌تواند انتخاب‌های متفاوتی را در بر داشته باشد. رطوبت و دمای محیط، دسترسی به مواد اشتعال زا و خطرناک هم از دیگر مؤلفه‌های قابل توجه در طراحی و ساخت نوار نقاله و انتخاب سیستم مورد نظر آن هستند.

نوار نقاله قابلیت استفاده در سطوح صاف و شیبدار را دارد و ساختمان آن با توجه به ماهیت محصول یا بار می‌تواند از جنس چرم، پارچه، پلاستیک و فلز باشد. عملکرد سیستم تسمه ای نوار نقاله بر اساس جابجایی محصولات با استفاده از نوار یا تسمه است. در این سیستم تسمه روی دو غلطک قرار دارد. بر اساس فاصله این دو غلطک، ابتدا و انتهای مسیر جابجایی تعیین می‌شود. بین این دو غلطک رولیک‌ها قرار گرفته اند که جهت هدایت و کنترل حرکت تسمه عمل می‌کنند.

قیمت نوار نقاله

نوار نقاله قیمت ، قیمت نوار نقاله در تهران بهترین ، با کیفیت ترین ، نوار نقاله های ثابت و متحرک با متراژ متفاوت ارسال به سراسر ایران. فروش و عرضه انواع نوار نقاله pvc ، نوار نقاله pu ، نوار نقاله لاستیکی و نوار نقاله عاج دار با مناسب ترین قیمت و کیفیت ارسال به سراسر ایران. نوار نقاله ها با کیفیت استاندارد در طول و عرض های مختلف می باشد. تسمه نقاله های پی وی سی ، پی یو و نوار نقاله عاج دار مقاوم در برایر حرارت ، روغن ، اسید و ... می باشد.

جمع بندی
طراحی و ساخت نوار نقاله و کاربری آن در حوزه‌های صنعتی نقش مهمی در افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه‌ها و تسهیل حمل و نقل محصولات یا مواد دارد. آنچه در این ارتباط حائز اهمیت است، توجه به نیاز تجاری واحد صنعتی مورد نظر و طراحی دستگاهی متناسب با آن است. این مهم مستلزم داشتن اطلاعات فنی کافی از اجزای دستگاه و نحوه کارکرد آن است. با توجه به تنوع بالای این تجهیزات صنعتی باید ارزیابی کارایی آن برای حوزه صنعتی مورد نظر مورد توجه قرار گیرد.

ماشین سازی سورا صنعت با ارائه خدماتی چون طراحی، ساخت و اجرای تجهیزات صنعتی از قبیل دستگاه نوار نقاله ،دستگاه بالابر z،دستگاه کیسه پر کن گرانولی می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. جهت سفارش سیستم‌های انتقال مواد در واحد صنعتی خود و افزایش راندمان تولید می‌توانید از دانش فنی و تجربه کارشناسان ما بهره مند شوید.

شماره تماس

09397700612

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 58 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 22 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 28 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 73 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 67 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 49 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 67 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 83 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
...