0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (5 امتیاز)

مهندسان هنگام طراحی سیستم باید موارد مختلفی را مد نظر قرار دهند. برای موفقیت در طراحی هر سیستمی باید قوانین دولتی، انرژی مورد نیاز، نکات ایمنی، استانداردهای صنعتی و شرایط محیطی و مواردی از این دست را در نظر گرفت. متاسفانه، انتخاب سیم و کابل آخرین موردی است که مهندسان به‌ آن توجه می‌کنند و بعضی مواقع، به کل آن را فراموش می‌کنند.

اما سیم و کابل مهم‌ترین بخش طراحی هر سیستمی است و اگر خللی در ساختار ارتباطاتی که به واسطه سیم و کابل ایجاد شده پیش بیاید ممکن است کل سیستم کارایی‌اش را از دست بدهد. در نتیجه، پیدا کردن مشکل و برطرف کردن آن سخت‌تر هم خواهد شد. به هنگام خرید و فروش سیم و کابل حتما این مقاله را بخوانید:

نوع سیم

نوع سیم های برق نیز یکی دیگر از عواملی است که در قیمت سیم تاثیر گذار است و حتما باید به آن توجه شود تا متناسب با کاربردشان خریداری و استفاده شوند. سیم های برق عمدتا به دسته های افشان، نیمه افشان، مفتولی، غلاف فلزی، غلاف غیر فلزی، کواکسیال، مخابراتی و… دسته بندی می شوند.

برند سازنده

پیش از خرید کابل و سیم برق های ساختمانی نکته بسیار حائز اهمیتی که وجود دارد که لازم است به آن توجه کنید، برند و یا مارک کابل و سیمی است که خریداری می کنید. لازم است که مشتریان با دقت و بررسی کردن یکسری فاکتور ها مانند قیمت سیم ها، استاندارد های سیم، کیفیت متریال به کار رفته در سیم و… بهترین برند تولید کننده سیم و کابل را انتخاب و این تجهیزات الکترونیک را از آن برند خریداری کنند.

بهترین نوع سیم کدام است؟

بهترین نوع سیم با توجه به پارامتر های مختلفی تعیین می شود. نوع کاربرد سیم در ساختمان، قیمت سیم برق ساختمان، کیفیت انتقال داده ها، ایمنی و کارایی سیم، مقدار مورد نیاز از سیم و… همگی در انتخاب بهترین سیم های برق نقش دارد؛ اما به طور کلی می توان گفت که بهترین سیم های برق ساختمان سیم هایی هستند که جنس خوب و مقاوم، رسانایی مطلوب، تولید حرارت کم و ولتاژ و جریان مطلوبی دارند.

بهترین نوع سیم بسته به کاربرد سیم و مکان یا وسیله ای که قصد داریم برای برقراری اتصالات آن از سیم استفاده کنیم بستگی دارد، می توان گفت هر نوع سیم در کاربرد خاص خودش می تواند بهترین باشد؛ اما به طور کلی می توان گفت اگر سیم با مواد اولیه مرغوب و طبق استاندارد های روز تولید شود تا حد زیادی می توان به کیفیت آن اعتماد کرد و از آن به عنوان بهترین نوع سیم نام برد.‌

انواع سیم و کاربرد آن ها نام ببرید ؟

  • سیم های نیمه افشان
  • سیم های مفتولی یا سیم های خشک
  • سیم های افشان یا سیم های انعطاف ‌پذیر

سیم و کابل نسوز سیلیکونی چه قابلیتی دارد؟

سیم و کابل نسوز سیلیکونی – سیلیکون ها ترکیباتی هستند مصنوعی با تنوع زیاد در اشکال و کارایی های متفاوت و مقاوم در برابر دمای ۶۰c- تا ۲۵۰c+ ، سیلیکون عنصر سیلیسیم با نماد Si در جدول تناوبی و یک عنصر شیمیایی از خانواده شبه فلزات میباشد.این ماده در شرایط محیطی مثل نور شدید و مستقیم خورشید ، رطوبت بالا ، سرمای تا ۶۰c- و گرما تا ۲۵۰c+ برپایه تحقیقات علمی به جرات میتوان گفت که طی ده ها سال خاصیت شیمیایی و فیزیکی خود را از دست نخواهد داد.

رنگ استاندارد سیم و کابل چیست؟

معمولا برای راحتی شناسایی فازهای یک سیستم قدرت، آنها را با رنگ‌های مختلفی مشخص می‌کنند. این کار مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال هنگام تقسیم بار بین فازها اگر رنگ فازها متمایز نباشد، شناسایی فازها را برای تقسیم بار دشوار خواهد ساخت. از طرفی پیدا کردن طریقه‌ی صحیح اتصال فازها به یک موتور القایی را بدون نیاز به آزمایش امکان پذیر می‌سازد.

معتبرترین استانداردی که برای این کار وجود دارد استاندارد IEC 60446 است. ولی متاسفانه این استاندارد چندان جدی گرفته نمی‌شود و عملا سیستم رنگ‌های مختلفی ممکن است در کارهای غیر حرفه‌ای استفاده شوند. (بگذریم که در ایران چون استفاده از رنگ‌‎های مختلف قیمت نهایی را بالا می‌برد، گاها قید رنگی بودن سیم‌ها را می‌زنند، مخصوصا در تابلوهای ساخت شرکت‌های غیرمعتبر، این کار (یک رنگ ساختن تابلو) بسیار رایج است)

طبق استاندارد آی‌ای‌سی، استفاده از این رنگ بندی برای جلوگیری از اشتباهات و اطمینان از عملکرد مطمئن سیستم در موارد زیر توصیه شده است:

  • در رنگ روکش کابل‌ها (cables)
  • در سیم‌های داخلی کابل‌های چند سیمه (cores)
  • باسبارها یا همان شینه‌های مسی (busbars)
  • سایروسایل الکتریکی و عایق‌بندی‌ها

سیم و کابل های تقلبی عامل اصلی آتش سوزی ها

سیـــم و کـــابل هــای غیر‌استاندارد، عامل اصلی آتش‌سوزی در منازل هستند اما تولید آنها در ایران حتی بیشتر از کابل‌های استاندارد است. براساس برآوردهای محمــدبــاقر پــورعبدالله، کارشناس انجمن سیم و کابل، فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد کابل‌های منازل استاندارد هستند.

آمارهای رسمی سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد ۵۰‌درصد آتش‌سوزی منازل به دلیل استفاده از تجهیزات غیر‌استاندارد است. اما از آنجا که تعداد واحدهای زیرزمینی تولید سیم و کابل در کشور به حدی زیاد است که نمی‌توان به راحتی آنها را ساماندهی کرد، تولید سیم تقلبی، منبع درآمد مناسبی را برای واحدهای زیرپله‌ای ایجاد می‌کند. به گزارش برق نیوز از سوی دیگر قیمت ارزان سیم و کابل تقلبی سبب شده بساز‌ بفروش‌هایی که فقط به فکر ساخت آپارتمان با کمترین هزینه هستند، مشتری ثابت این کابل‌های زیر‌پله‌ای باشند.

ثبت اختراع کابل های تقلبی!

در بازار آشفته‌ای که گران شدن مس به آشفته‌تر شدن آن دامن زده ‌است، محمد‌باقر پورعبدالله، کارشناس انجمن سیم و کابل سندیکای برق ادعای ثبت اختراع کابل‌های غیر‌استاندارد را مطرح می‌کند.وی به می‌گوید: گران شدن مس سبب شد در واحدهای کوچک تولیدکننده سیم و کابل، از سطح مقطع مس به‌تدریج کاسته شود و استفاده از سایر فلزات در سیم و کابل معمول شد.

کارشناس انجمن سیم و کابل سندیکای برق اضافه می‌کند: در حال حاضر کابل‌های افشان با هادی آلومینیومی در کشور تولید می‌شود که به آن CCA می‌گویند. یا حتی سیم‌هایی تولید می‌شود که داخل آن آهن به کار رفته و فقط لایه نازکی از مس روی سیم را می‌پوشاند. این سیم‌ها به CCS شهرت دارند.

تقلب در مهر استاندارد

به اعتقاد صادق صیاد، دبیر کمیته حمایت از ساخت داخل سندیکای برق، جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان متخلف صنعت سیم و کابل را بازدارنده نمی‌داند.وی می‌گوید: قیمت مس به قدری بالا رفته که حتی اگر پس از شش ماه با طی کردن مسیرهای اداری پیچیده و مراحل دادگاه‌های قضایی، حکمی صادر شود، جریمه تعیین شده معادل ۱۰‌کیلوگرم مس خواهد بود. در نتیجه دلیلی ندارد که تولیدکنندگان متخلف به کم‌فروشی در مس سیم‌ها ادامه ندهند.

صیاد با اشاره به اینکه برای فعالیت در صنعت سیم و کابل پروانه‌های زیادی صادر شده، معتقد است که تعداد کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل در ایران با هیچ معیار بین‌المللی همخوانی ندارد. در عربستان ظرفیت یک کارخانه معادل ۲۵۰ هزار تن است اما در ایران بالاترین ظرفیت، ۱۰ درصد این میزان است.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات مهم و کلیدی به هنگام خرید انواع سیم و کابل آشنا سازیم. توصیه ما این است که حتما از مطالب این مقاله به هنگام خرید سیمها و کابل ها استفاده نمایید.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

حریق الکتریکی خیلی خطرناکه و باید حواسمون باشه که روکش سیم ها خدشه دار نشده باشه یا نزدیک هم نباشن چون ممکنه باعث زدن جرقه بشن و یک اتش سوزی بد اتفاق بیفته برای همین بهتره هممون حداقل ی کپسول اتش نشانی توی خونه یا محل کار داشته باشیم.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 78 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 84 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 122 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 66 بازدید
0 امتیاز
5 پاسخ 235 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 24.3هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 60 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 53 بازدید
...