0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (5 امتیاز)

شیر هیدرولیک یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در سیستم های هیدرولیک است که برای کنترل این سیستم ها استفاده می شود. به دلیل قدرت بالای موتور پمپ، نیروی زیادی به مایعات وارد می شود. برای کنترل آن استفاده از شیرهای هیدرولیک ضروری است. شیرهای هیدرولیک در دو نوع برقی و دستی تولید می شوند. ساختار شیر برقی هیدرولیک پیچیده تر و مفیدتر از نوع دستی است.

عملکرد شیر برقی
این ابزار کاربردی در سیستم هیدرولیک به چه صورت عمل می کنند؟ نقش برای بسته شدن شیر است که به وسیله فنری کوچک در قسمت پایین جا می گیرد. نقش سوکت نیز در عملکر آن است. چرا که فرمان الکتریکی در شیر هیدرولیک برقی به وسیله سوکت به بخش بویین منتقل می شود. در داخل محفظه یا پوشش دستگاه قطعه اسپول جای میگیرد. در این دو سمت اسپول همواره دو واشر و دو مهره ثابت شده است.

در اثر تحریک الکتریکی به وسیله سوکت در شیر برقی حالت اسپول تغییر پیدا می کند و بسته به خواسته مورد نیاز جریان سیال را به حرکت وا داشته یا آن را نگه می دارد. باید بدانید سه عملکرد برای آن ها در نظر گرقته شده است. که به شرح زیر است:

  • عملکرد نیمه مستقیم
  • عملکرد غیر مستقیم
  • عملکرد مستقیم

در شیر برقی هیدرولیک یک هسته فرومغناطیسی تعبیه شده که قابلیت جابجایی دارد و عملکرد آن مشابه سیم‌پیچ عمل است. در واقع همین هسته در عملکرد کل شیر موثر است و با وارد شدن جریان برق توسط بوبین یا سلونوئید، میدانی مغناطیسی ایجاد شده و در نتیجه، هسته حرکت خواهد کرد.

بر این اساس بوبین یا سلونوئید به عنوان مهم‌ترین بخش شیر هیدرولیک برقی شناخته شده و ورودی‌های شیر را باز و بسته می‌کند. سلونوئید ساختاری ساده‌ داشته و از قاب فولادی، سیم‌پیچ و سنبه تشکیل می‌شود. قاب سلونوئید به این دلیل فولادی ساخته می‌شود تا ورود جریان برق به سیم‌پیچ، خاصیت آهنربایی پیدا کند و سنبه سلونوئید به سمت قاب جذب شود.

برای خرید شیر برقی هیدرولیک با قیمت مناسب فروشگاه هیدرولیک نادری به واسطه سابقه 30 ساله در زمینه هیدولیک می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. برای ثبت سفارش به لینک زیر وارد شوید:

https://hydkala.com/product-category/valve/hydraulic-solenoid-valve/

انواع شیر برقی هیدرولیک
شیرالات هیدرولیک برقی از نظر عملکرد و تحریک به چند نوع تقسیم می‌شوند. در این بخش به انواع آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شیرهای کنترل جهت
یکی از انواع شیر برقی هیدرولیک، شیرهای کنترل جهت هستند که جهت عبور سیال را مدیریت و مسیر عبوری آن را تعیین می‌کند. این شیرها بسته به شرایط و کاربرد، دارای انواع گوناگون یک‌طرفه، دو طرفه و چند طرفه هستند. نام‌گذاری این شیرها بر اساس حالت و تعداد پورت ورودی و خروجی انجام می‌شود که به ترتیب، تعداد دهانه و بعد تعداد حالت در نظر گرفته می‌شوند.

شیرهای کنترل فشار
یکی دیگر از انواع شیر برقی هیدرولیک، شیرهای کنترل فشار هستند. این شیرها وظیفه حفاظت از سیستم در برابر تغییرات ناگهانی فشار را دارند. این تغییرات معمولا بر اثر عواملی همچون کاهش یا افزایش میزان دبی و باز و بسته شدن شیر ایجاد می‌شود. حتی ممکن است فشار این تغییرات به سیستم در مواقعی  تا ۴ برابر حالت برسد. در نتیجه استفاده از شیرهای کنترل برای جلوگیری از تغییرات فشار، امری ضروری است. این شیر انواع مختلفی دارد که کاربردهای آن به شرح زیر است.

  • شیر اطمینان ساده: حفاظت از خطوط لوله و تجهیزات هیدرولیک در برابر افزایش ناگهانی فشار
  • شیر اطمینان ترکیبی: همانند شیر ساده عمل کرده اما امکان دسترسی به سطح فشار را دارد
  • شیر کاهنده فشار: بدون تجه به میزان فشار ورودی، باعث کاهش فشار خروجی سیستم می‌شود
  • شیر بی بار کننده: تخلیه جریان خروجی از پمپ با فشار صفر
  • شیر متعادل کننده: مقاومت در برابر جهت عبور جریان و تغییر آن
  • شیر ترتیبی: هدایت جریان در مسیرهای مختلف با ترتیبی خاص
  • سوئیچ فشاری: این شیرها کاهش و افزایش فشار در سیالات را کنترل می‌کنند

شیرهای کنترل جریان
یکی دیگر از انواع شیر برقی هیدرولیک، شیر کنترل جریان است. این شیرها از طریق تغییر مقدار دبی ورودی و خروجی، سرعت سیلندر و موتور هیدرولیکی را تنظیم می‌کند. در صورتی که به صورت همزمان از شیر کنترل جریان و شیر کنترل فشار استفاده شود، میزان دبی قابل تغییر خواهد بود. تقسیم بندی شیر برقی هیدرولیک کنترل جریان به شرح زیر می‌باشد.

  1. بدون سیستم جبران‌کننده فشار:‌ این شیرهای زمانی کاربرد دارند که فشار سیستم ثابت است و نیازی به تغییر سرعت نیست
  2. همراه با سیستم جبران‌کننده فشار: این شیرها در اثر تغییر فشار، به شکل اتوماتیک تنظیم می‌شوند و از افت فشار جلوگیری می‌کنند. در نتیجه میزان جریان عبوری از آن‌ها همیشه ثابت است

سلونوئید چیست؟
سلونوئید بخشی مهم در شیر برقی می باشد که از مهم ترین اجزای آن است و وظیفه مهم باز و بسته کردن دریچه کنترل سیال را که قرار است از سیستم عبور کند بر عهده دارد. سلونوئید نیز ساختاری ساده دارد که از چند قسمت به نام قاب و سیم پیچ و سنبه ایجاد شده است. جنس قاب تشکیل دهنده سلونوئید از ورق فولاد است. بنابراین وقتی جریان برق به سیم پیچ متصل می گردد در قاب ها خاصیت آهنربایی هم ایجاد میگردد حال نیز ایجاد خاصیت آهنربایی که در قاب های ایجاد شده سبب میگردد که سنبه سلونوئید به قاب ما جذب بشود و به حرکت آید.

نکاتی که در هنگام انتخاب شیر برقی هیدرولیک لازم است در نظر گرفته شوند.

۱. انتخاب میزان ولتاژ ورودی مناسب برای شیر با توجه به جریان متناوب و جریان مستقیم بودن، به منظور بازدهی بهتر سیستم. چرا که نوع ولتاژ ورودی، تاثیر زیادی بر طرز کار شیر برقی هیدرولیک دارد.

۲. توجه به حداکثر زمان روشن بودن شیر و انتخاب شیر مناسب برای زمان مورد نیاز

۳. توجه به سایز و ابعاد دهانه شیر برقی به منظور وصل کردن لوله مناسب و راه‌اندازی آن

۴. بررسی میزان فشار مورد نیاز و انتخاب شیری که قادر به تحمل فشاری باشد که بر حسب بار تعیین می‌شود.

۵. توجه داشتن به ماده‌ای که برای انتقال در شیر برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که برخی از این مایعات ممکن است قابل انفجار و اشتعال باشند. همچنین طرز کار شیر برقی هیدرولیک برای انواع مایعات متفاوت است.

بنابراین با توجه به اینکه شیرهای برقی هیدرولیک در انواع و طرح‌های گوناگونی ارائه می‌شوند، لازم است که هنگام خرید به نکات ذکر شده توجه کنید تا مناسب‌ترین نوع آن‌ها را برای مصارف خود انتخاب کنید.

چه عواملی در آسیب به شیرهای هیدرولیک موثر است؟
مناسب نبودن شیر برای کاری که انجام می دهد، عدم تعمیرات دوره ای، مناسب نبودن روغن ورودی و …

عدم عملکرد صحیح شیرهای هیدرولیکی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
خرابی قطعات مصرفی شیرها، آسیب‌های جانی و مالی و خراب شدن قطعات اصلی

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 101 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 975 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 85 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 65 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 15 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 42 بازدید
سوال شده 7 ماه قبل در علم و دانش توسط mobindalir96 (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 69 بازدید
سوال شده 2 سال قبل در علم و دانش توسط mahsa nejatiyazdizad (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 16 بازدید
...