0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

شیرهای توپی یکی از انواع شیرهای پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد. تقاضا برای شیر توپی هنوز در حال افزایش است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شیرهای توپی چگونه بر برنامه های شما تأثیر می گذارند. در این مقاله با اجزای رایج شیر توپی و عملکرد آنها آشنا خواهید شد. علاوه بر این، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک شیر توپی کار می کند تا به شما کمک کند قبل از اینکه برای برنامه های خود یک شیر توپی داشته باشید، آن را بهتر درک کنید.

شیر توپی چیست؟
همانطور که از نام آن پیداست، شیر توپی دارای یک دیسک توپ مانند است که در هنگام بسته شدن شیر به عنوان یک مانع عمل می کند. شرکت های تولید کننده شیر توپی اغلب شیر توپی را به صورت یک شیر یک چهارم چرخشی طراحی می کنند، اما هنگامی که جریان رسانه را کنترل یا منحرف می کند، می تواند یک نوع چرخشی نیز باشد.

شیرهای توپی اغلب در کاربردهایی که نیاز به آب بندی محکم دارند استفاده می شود. آنها به داشتن افت فشار کم معروف هستند. چرخش 90 درجه آن باعث می شود حتی اگر رسانه دارای حجم، فشار یا دمای بالا باشد، کار با آن را آسان می کند. آنها به دلیل عمر طولانی بسیار مقرون به صرفه هستند.

شیرهای توپی برای گازها یا مایعات با ذرات کم ایده آل هستند. این شیرها با دوغاب ها خوب کار نمی کنند زیرا دومی به راحتی به صندلی های الاستومری نرم آسیب می زند. در حالی که آنها دارای ظرفیت دریچه گاز هستند، دریچه های توپ به این صورت استفاده نمی شوند زیرا اصطکاک ناشی از دریچه گاز می تواند به راحتی به صندلی ها نیز آسیب برساند.

قطعات یک شیر توپی
انواع مختلفی از شیرهای توپی مانند شیر توپی سه طرفه و شیرهای توپی در مواد مختلف وجود دارد. در واقع مکانیسم کار شیر توپی 3 طرفه نیز با شیر توپی معمولی متفاوت است. راه های زیادی برای طبقه بندی شیرها وجود دارد. همانطور که ممکن است، هفت جزء شیر مشترک برای همه شیرها وجود دارد.

بدن
بدنه چارچوب کل شیر توپی است. به عنوان مانعی در برابر بار فشار از رسانه عمل می کند بنابراین فشاری به لوله ها منتقل نمی شود. تمام اجزا را در کنار هم نگه می دارد. بدنه از طریق اتصالات رزوه ای، پیچی یا جوشی به لوله وصل می شود. شیرهای توپی را می توان بر اساس نوع بدنه طبقه بندی کرد، اغلب ریخته گری یا آهنگری.

ساقه
باز یا بسته شدن شیر توسط ساقه تامین می شود. این همان چیزی است که دیسک توپ را به اهرم، دسته یا اکچویتور برقی متصل می کند. ساقه آن است که دیسک توپ را می چرخاند تا آن را باز یا بسته کند.

بسته بندی
این واشر است که به مهر و موم کردن کاپوت و ساقه کمک می کند. بسیاری از مسائل در این زمینه اتفاق می افتد، بنابراین نصب صحیح مهم است. خیلی شل، نشتی اتفاق می افتد. خیلی سفت، حرکت ساقه محدود شده است.

کاپوت
کاپوت پوشش دهانه شیر است. این به عنوان مانع ثانویه برای فشار عمل می کند. کاپوت همان چیزی است که تمام اجزای داخلی را پس از قرار دادن آنها در داخل بدنه شیر کنار هم نگه می دارد. کاپوت را که اغلب از همان ماده بدنه سوپاپ ساخته می‌شود، می‌توان جعلی یا ریخته‌گری کرد.

توپ
این دیسک شیر توپی است. به عنوان سومین مرز مهم فشار، فشار رسانه بر روی دیسک زمانی که در موقعیت بسته قرار دارد عمل می کند. دیسک های توپ اغلب از فولاد آهنگری یا هر ماده بادوام ساخته می شوند. دیسک توپ را می توان مانند دریچه توپی شناور آویزان کرد یا می توان آن را مانند شیر توپی نصب شده بر روی قفسه نصب کرد.

صندلی
گاهی اوقات حلقه های مهر و موم نامیده می شود، این جایی است که دیسک توپ در آن قرار می گیرد. بسته به طراحی دیسک توپ، صندلی یا به توپ متصل است یا خیر.

فعال کننده
اکچویتور برقی ها دستگاه هایی هستند که چرخش مورد نیاز شیر توپی را برای باز کردن دیسک ایجاد می کنند. اغلب، اینها منبع تغذیه دارند. برخی از اکچویتور برقی‌ها را می‌توان از راه دور کنترل کرد، بنابراین دریچه‌ها همچنان کار می‌کنند، حتی اگر در مناطق دورافتاده یا صعب العبور قرار داشته باشند.

عملگرها می توانند به عنوان چرخ دستی برای شیرهای توپی که به صورت دستی کار می کنند ارائه شوند. برخی از انواع دیگر اکچویتور برقی ها شامل انواع شیر برقی، انواع پنوماتیک، انواع هیدرولیک و چرخ دنده ها هستند.

شیر توپی چگونه کار می کند؟

به طور کلی، مکانیزم کار دریچه توپ به این روش کار می کند. چه به صورت دستی باشد و چه با اکچویتور برقی، مقداری نیرو اهرم یا دستگیره را تا یک چهارم دور حرکت می دهد تا دریچه باز شود. این نیرو به ساقه منتقل می شود و دیسک را به سمت باز شدن حرکت می دهد.

دیسک توپ می چرخد و سمت توخالی آن رو به جریان رسانه است. در این نقطه، اهرم در وضعیت عمود و پورت موازی نسبت به جریان رسانه قرار دارد. یک دستگیره در نزدیکی اتصال بین ساقه و کاپوت وجود دارد تا فقط یک ربع بچرخد.

برای بستن شیر، اهرم یک ربع به عقب حرکت می کند. ساقه حرکت می کند تا دیسک توپ را در جهت مخالف بچرخاند و جریان رسانه را مسدود کند. اهرم در موقعیت موازی و پورت، عمود است.

با این حال، توجه داشته باشید که سه نوع حرکت دیسک توپ وجود دارد. هر کدام از اینها عملیات کاری متفاوتی دارند.

دریچه توپی شناور دیسک توپی خود را روی ساقه آویزان است. در قسمت پایین توپ هیچ تکیه‌گاهی وجود ندارد، بنابراین دیسک توپ تا حدی به فشار داخلی متکی است تا دریچه‌های توپ مهر و موم محکم به آن معروف هستند.

با بسته شدن دریچه، فشار خطی بالادست از رسانه، توپ را به سمت نشیمنگاه پایین دست می راند. این سفتی شیر مثبت را فراهم می کند و به فاکتور آب بندی آن می افزاید. نشیمنگاه پایین دست طرح شیر توپی شناور بار فشار داخلی را هنگام بسته شدن شیر حمل می کند.

نوع دیگر طراحی دیسک توپ، دریچه توپی نصب شده بر روی بدنه است. این دارای مجموعه ای از گیره ها در پایین دیسک توپ است که دیسک توپ را ثابت می کند. این گیره ها همچنین نیروی ناشی از بار فشار را هنگام بسته شدن دریچه جذب می کنند بنابراین اصطکاک کمتری بین دیسک توپ و نشیمنگاه وجود دارد. فشار آب بندی در هر دو درگاه بالادست و پایین دست انجام می شود.

هنگامی که دریچه بسته می شود، صندلی های فنری در برابر توپی که فقط در محور خود می چرخد حرکت می کند. این فنرها صندلی را محکم به توپ فشار می دهند. انواع توپ های نصب شده بر روی Trunnion برای کاربردهایی که نیازی به فشار زیاد برای انتقال توپ به صندلی پایین دست ندارند مناسب هستند.

در نهایت، شیر توپی ساقه بالارونده از مکانیسم شیب و چرخش استفاده می کند. هنگامی که دریچه بسته می شود، دیسک توپ به نشیمنگاه می چسبد. وقتی باز می‌شود، دیسک کج می‌شود تا خود را از روی صندلی جدا کند و اجازه جریان رسانه را بدهد.

شیر توپی برای چه استفاده می شود؟
#روغن

# تولید کلر

# برودتی

# سیستم آب خنک کننده و آب تغذیه

# بخار

# سیستم های جریان کشتی

# سیستم های ضد حریق

#سیستم تصفیه آب

نتیجه
درک نحوه عملکرد شیر توپی به این معنی است که می توانید تصمیمات هوشمندانه ای بگیرید که آیا این شیرها برای نیازهای شما مناسب هستند یا خیر. اگر می خواهید در مورد شیرهای توپی بیشتر بدانید، با XHVAL ارتباط برقرار کنید. یا می توانید تولید کنندگان بزرگ را در این راهنمای کامل تولید کنندگان شیر در چین دریافت کنید.

برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:
86031739-86047201-09128446731

قبل توسط (0 امتیاز)
ممنون بابت مطالب اموزنده ای که ارائه نموده اید
https://behtapipe.com

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (186 امتیاز)
سلام برادر

سوال را جدا میپرسیدید و بعد جواب را جدا میفرستادید تا بهش امتیاز بدیم.

سوالات مشابه

+2 امتیاز
1 پاسخ 75 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 78 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 20.5هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 466 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 373 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 280 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 521 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 433 بازدید
...