0 امتیاز
قبل در بازار و اقتصاد توسط (36 امتیاز)
یکی از دغدغه‌های صاحبان باغ ها، ساخت یا استقرار یک ساختمان مسکونی در باغ است که از امکانات و تجهیزات یک خانه مسکونی برخوردار باشد. به طور معمول، برای این نیاز، دو راه پیشنهاد می شود؛ ساخت بنا در باغ و استقرار کانکس پیش ساخته. سؤال این است که با این تفاسیر خرید کانکس ویلایی بهتر است یا ساخت بنا در باغ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (36 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

در این مطلب می خواهیم مزایا و معایب هر دو گزینه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم تا بتوانیم بسیار بهتر در این مورد تصمیم گیری نماییم. معیارهایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد، هزینه ساخت، سرعت ساخت، امنیت سازه، جابجایی پذیری و مقاومت در برابر زلزله می باشد. البته معیارهای دیگری هم وجود دارند که بعضاً می توانند تعیین کننده باشد که در این مطلب به اصلی ترین و تعیین کننده ترین آنها خواهیم پرداخت. برای مثال، مطلب پیش رو با این پیشفرض نوشته شده است که باغ، شرایط انتقال و استقرار کانکس پیش ساخته را به داخل خود داشته باشد.

مقایسه هزینه ساخت بنا و کانکس پیش ساخته

شاید اولین علت تعیین کننده، قیمت باشد. هزینه تمام شده یک بنا در باغ، در مقایسه با هزینه سفارش ساخت کانکس پیش ساخته، هم می تواند کمتر باشد و هم می تواند بیشتر باشد! و این البته، بستگی به مشخصات و به ویژه جنس کانکس دارد. اگر کانکس از نوع ورقی و  ضعیف باشد، ممکن است قیمت آن به مراتب کمتر از هزینه تمام شده ساختمان (یا بنا) در باغ باشد؛ اما اگر کانکس از نوع ساندویچ پانل (عایق در برابر حرارت و صوت) همراه با دکوراسیون انتخاب شود، می تواند به مراتب گرانتر از ساخت بنای سنتی در باغ باشد.

از طرفی اگر کاربری کانکس در باغ، مسکونی (یا ویلایی) باشد و زندگی در کانکس مد نظر باشد، نمی توان از کانکس های ضعیف و ورقی استفاده کرد؛ دلایل زیادی وجود دارد: کانکس های ورقی یا ضعیف، زود پوسیده می شوند، نسبت به شرایط گوناگون جوی مقاوم نیستند، در برابر صوت و به ویژه حرارت عایق نیستند، اتلاف انرژی زیادی دارند، در برابر نم و رطوبت از کف، سقف و دیواره ها، آسیب جدی می بینند، دائماً نیاز به تعمیرات دارند و … بنابراین برای ساخت و استقرار کانکس در باغ، نوع ساندویچ پانلی همراه با اسکلت و شاسی محکم، کف سازی بتنی و سرامیک پیشنهاد می شود که مزایای آن بر کسی پوشیده نیست؛ البته همانطور که اشاره شد در متراژ معین، این نوع از کانکس نیز به مراتب گرانتر از ساخت بنا یا ساختمان به صورت سنتی در باغ است؛ اما زود تصمیم نهایی را نگیرید! مزایا و معایب دیگر هم وجود دارند …

مقایسه سرعت ساخت بنا و کانکس پیش ساخته

یکی از مزایای کانکس پیش ساخته نه فقط مسکونی یا ویلایی، بلکه هر کانکس پیش ساخته ای و با هر کاربری، سرعت ساخت آن است.

سفارش یک کانکس مسکونی بزرگ همراه با نصب تمامی جزئیات آن و سپس استقرار آن در باغ، حداکثر یک هفته زمان نیاز دارد؛ و حتی اگر کانکس مسکونی مورد نظر، از کانکس های موجود و از پیش ساخته شده انتخاب شود، نصب و استقرار آن ممکن است فقط چند ساعت زمان ببرد! حال آنکه ایجاد و ساخت یک بنا در باغ با توجه به شرایط اجرایی (کارگران، حمل و نقل مصالح و …) و به طور کلی، شرایط ساخت در محل، می تواند از یک تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد. بنابراین از نظر زمان و سرعت ساخت، کانکس پیش ساخته می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

مقایسه امنیت بنا و کانکس پیش ساخته

گرچه امنیت هیچ وقت ۱۰۰% نیست و البته می توان تمهیدات امنیتی حداکثری برای کانکس پیش ساخته یا ساختمان در باغ قائل شد، اما در شرایط برابر و برخورداری از تجهیزات یکسان، کانکس ویلایی پیش ساخته به لحاظ نفوذ سارق از ساختمان سنتی به مراتب ضعیفتر است. در این حالت تعبیه درب ضد سرقت، انتخاب جنس دیواره و سقف از ساندویچ پانل قطور، نصب محافظ فلزی بر روی درب ها و پنجره ها و … برای کانکس پیش ساخته به شدت توصیه می گردد. ساختمان سنتی با توجه به اینکه از دیواره ها و سقف قطورتر و قویتری نسبت به کانکس برخوردار است با لحاظ تجهیزات و امکانات امنیتی به مراتب در برابر سرقت‌های احتمالی ایمن تر از کانکس خواهد بود.

رویکرد دیگر می تواند امنیت در برابر نفوذ جانوران و به ویژه حشرات موذی نیز باشد. کانکس های پیش ساخته، به ویژه کانکس فایبرگلاس و تا حد قابل قبولی کانکس ساندویچ پانل، در برابر نفوذ جانوران و حشرات موذی بسیار مقاوم و عایق هستند. حال آنکه ساختمان های سنتی به لحاظ ساختاری، نمی توانند تا این حد ایمن باشند.

جابجایی پذیری کانکس پیش ساخته

یکی از مزایای بارز کانکس های پیش ساخته، قابلیت جابجایی آنهاست. علاوه بر اینکه این ویژگی کانکس پیش ساخته به لحاظ دردسرهای ساخت بنا در محل، بهینه تر است (در کارگاه ساخت کانکس ساخته شده و سپس به محل مورد نظر منتقل می شود)، می تواند هر زمان که نیاز باشد از محلی به محل دیگر نیز جا به جا شود.

مقاومت در برابر زلزله

از دیگر مزایای ویژه سازه‌های پیش ساخته و کانکس، مقاومت و ایمنی آنها در برابر زلزله است. با توجه به اینکه ساختمان های سنتی معمولاً نسبت به کانکس های پیش ساخته، در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، ضعیف تر هستند، استفاده از کانکس های مسکونی در باغ می تواند انتخاب شایسته ای باشد. علاوه بر این، طراحی و ساختار کانکس و همچنین کیفیت متریال های استفاده شده در کانکس های پیش ساخته نیز در مقاومت نسبت به بلایای طبیعی مانند زلزله تعیین کننده می باشد. بنابراین هر کانکسی با هر طراحی  و کیفیتی در برابر بلایای طبیعی مانند طوفان و زلزله ایمن نیست.

بنابراین کانکس های پیش ساخته نسبت به ساختمان های سنتی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله می توانند به مراتب مقاوم تر باشند.

مزایا و معایب کانکس پیش ساخته برای باغ

باتوجه به آنچه گفته شد، کانکس های پیش ساخته مزایای بسیاری دارند و همچنین به عنوان سازه ای با کاربری مسکونی جهت استقرار در باغ می توانند به مراتب بهینه باشند. کانکس ها، سریع ساخته و مستقر می شوند، قابلیت جابجایی در هر زمانی را دارند، در برابر بلایای طبیعی و به ویژه زلزله ایمن و مقاومند، نسبت به نفوذ آب، رطوبت، جانوران و حشرات موذی و … مقاوم هستند و البته از معایب آنها نیز این است که به عنوان یک سازه مسکونی خوب، هزینه کمی ندارند و از ایمنی زیادی هم نیز برخوردار نیستند. با این وجود می توان تدابیری نیز جهت بالا بردن امنیت آن نیز در نظر گرفت که پیش از این به آنها اشاره شد.

مزایا و معایب ساخت بنا در باغ

نمی توان انکار کرد که ساخت بنا در باغ یک گزینه معمول نیست اما همیشه هم معقول نیست! در واقع گرچه ساخت بنا در باغ مزایای خود را دارد، اما با یک دید بازتر، معایب آن نیز کم نیست! ممکن است هزینه تمام شده جهت ساخت بناهای سنتی در باغ نسبت به کانکس های پیش ساخته با کیفیت عالی، ارزانتر باشد و همچنین ساختمان سنتی از امنیت نسبتاً بیشتری در مقایسه با کانکس برخوردار باشد، اما باید توجه داشت که ساخت بنا می بایست همواره در محل باغ باشد که هزینه ها و دردسرهای خود را دارد، ساخت بنا زمان و انرژی بسیار زیادی را مصرف می کند که بعضاً به صرفه نیست، ساختمان سنتی قابلیت جابجایی ندارد و بنابراین قابلیت جداسازی از باغ را ندارد، مقاومت ساختمان سنتی در برابر بلایای طبیعی و به ویژه زلزله به مراتب ضعیفتر از کانکس می باشد و همچنین نسبت به نفوذ آب، رطوبت، جانوران و حشرات موذی و … ایمنی کمتری دارد.

منبع: ایران کانتین

سوالات مشابه

...