0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (36 امتیاز)

یکی از ویژگی‌های مهم هر سازه پیش ساخته مانند کانکس، ابعاد یا سایز کانکس می‌باشد. می دانیم که کانکس ها می توانند در ابعاد متفاوتی ساخته شده و پیاده‌سازی شوند، اما این پرسش‌ها نیز مطرح هستند که آیا کانکس را می توان با هر ابعاد دلخواهی ساخت؟ چه محدودیت هایی وجود دارند و چه روش ها و رهیافت‌هایی در مقابل این محدودیت ها ارائه می شوند؟ آیا کاربری کانکس یا محدودیت‌های حمل و نقل می‌تواند در ابعاد کانکس مؤثر باشد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (36 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

با اینکه عوامل متعددی از جمله: محدودیت‌های جابجایی و حمل و نقل کانکس، ابعاد مواد مصرفی در ساخت کانکس، ابعاد معروف در بازار کانکس، کاربری کانکس، ساختار کانکس و … موجب می‌شوند تا سازندگان کانکس، ابعادی استاندارد و بهینه برای ساخت کانکس پیش ساخته تعریف و توصیه کنند، اما در واقع استاندارد معین و مشخصی برای ابعاد کانکس پیش ساخته وجود ندارد و یک سازه پیش ساخته را می‌توان در هر ابعاد دلخواهی ساخت! و در واقع بعضی محدودیت ها در ساخت کانکس پیش ساخته، ما را به سوی ابعاد بهینه تر سوق خواهند داد!

بنابراین ابعاد استاندارد کانکس با توجه به عوامل ذکرشده، صرفاً برای بهینه بودن فرآیند ساخت (همچنین کاهش هزینه‌ها)، بهینه بودن با توجه به کاربری کانکس، مطابق با ابعاد معروف بازار و مورد درخواست بازار بودن (جهت فروش احتمالی) و یا مقابله با محدودیت‌های حمل و نقل کانکس پیشنهاد و توصیه می شود.

با این وجود ابعاد استانداردی که برای ساخت کانکس پیش ساخته (یک تکه و غیر قابل توسعه) پیشنهاد می‌شود، ابعاد عرض‌های ۲ متر، ۲٫۴ متر، ۲٫۵ متر، ۳ متر، ۳٫۲ متر، ۳٫۵ متر، ۳٫۶ متر، و حداکثر ۴٫۵ متر در طول ۲ متر، ۳ متر، ۴ متر، ۶ متر، ۸ متر، ۱۰ متر، ۱۲ متر، ۱۳٫۶ متر و حداکثر ۱۴ متر می باشد.

ابعاد کانکس پیش ساخته و محدودیت‌های حمل و نقل

یکی از عوامل مهمی که موجب می شود ابعاد کانکس محدود باشد، حمل و نقل آن در خیابان و جاده است که قوانینی برای آن وضع شده است. محدودیت عرضی جابجایی کانکس حداکثر تا ۴٫۵ متر است و این در حالی است که طول کانکس حداکثر می تواند ۱۴ متر باشد. با این وجود اگر ساخت کانکس پیش ساخته با ابعاد وسیعتری نیز مورد نظر باشد، می توان یک سازه پیش ساخته را چند تکه ساخت به طوریکه جداگانه حمل شده و در محل در کنار هم قرار گرفته و ساختمان کلی را تشکیل دهد.

ابعاد معروف بازار کانکس چه اهمیتی دارند؟

با یک بررسی کلی در بازار کانکس (به ویژه بازار کانکس دست دوم) متوجه خواهید شد که اکثر آنها با ابعاد مشابه و یکسانی ساخته شده اند که ما از آنها به ابعاد معروف بازار کانکس یاد می کنیم؛ برای مثال کانکس های ۶ متری (با ابعاد ۶×۳) یا ۱۲ متری (با ابعاد ۱۲×۳) از ابعاد معروف بازار کانکس می باشند. از طرفی بازار خرید و فروش کانکس دست دوم نیز داغ است، بنابراین از این نظر به ویژه برای کسی که قصد فروش کانکس را پس از استفاده دارد، مشخصاً خرید یا سفارش ساخت کانکس پیش ساخته با ابعاد معروف در بازار، بهینه تر خواهد بود.

ابعاد مواد مصرفی ساخت کانکس چه تأثیری در ابعاد کانکس دارد؟

متریال ها و مواد مصرفی پایه ای برای ساخت کانکس پیش ساخته مانند شاخه‌های تیرآهن، قوطی‌های فلزی و … ابعاد استاندارد مشخصی دارند (غالباً مضارب ۳ متری مانند: ۶ متری، ۱۲ متری و …) و از این حیث اگر سازه تحت این ابعاد ساخته شوند، اصطلاحاً پرتی کمتری خواهد داشت و بنابراین بهینه‌تر خواهد بود.

ساختار و کاربری کانکس چگونه در ابعاد آن مؤثر است؟

گاهی کاربری کانکس، می تواند برای ابعاد آن تعیین کننده باشد؛ برای مثال یک کانکس سرویس بهداشتی (تک چشمه) معمولاً با ابعاد ۱٫۵ متر در ۱٫۵ متر (یا در این محدوده از ابعاد) ساخته می شود، در حالی که ساخت کانکس اداری در ابعاد کمتر از ۲ متر یا ۳ متر عملاً بیهوده و تعریف نشده است. به همین صورت می توان حداقل‌ها و حداکثرهایی برای انواع کانکس با کاربری‌های گوناگون را درنظر گرفت (برای مثال: کانکس نمازخانه، کانکس کلاس درس، کانکس نگهبانی، کانکس مسکونی و …).

از طرفی ساختار یا شاکله کانکس (که ممکن است مستقل باشد و یا اینکه بخشی از یک ساختار بزرگتر (مدولار) باشد)، می تواند در ابعاد و اندازه کانکس مؤثر باشد. برای مثال کانکس ممکن است به صورت L شکل باشد که بخشی از یک ساختار بزرگتر را پوشش دهد، بنابراین نمی توان با نگاهی که تا کنون ساختارهای مستطیلی کانکس را مورد بررسی قرار می داد، آن را تحلیل کرد.

ابعاد کانتینر ثابت و مشخص است، اما کانکس نه!

کانتینر (Container) با معادل فارسی “بارگُنج” محفظه‌ای فلزی با ابعاد استاندارد است که برای حمل و نگهداری انواع کالا و محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً کانتینرها به وسیله قطار، کشتی، هواپیما و کامیون جابجا می شوند. امروزه کانتینرها به طور معمول و به ویژه در کشور ایران، با طول ۴۰ فوت (به طور دقیق ۱۲٫۱۹۲ متر) و با طول ۲۰ فوت (دقیقاً ۱۹ فوت و ۱۰٫۵ اینچ معادل با ۶٫۰۵۸ متر) وجود دارند. عرض یا پهنای کانتینرهای ۲۰ فوت و ۴۰ فوت، دقیقاً ۸ فوت (معادل با ۲٫۴۳۸ متر) است و ارتفاع آنها در حالت معمولی دقیقاً ۸ فوت و ۶ اینچ (معادل با ۲٫۵۹۱ متر) و در حالت ارتفاع-بلند (High-Cube) دقیقاً برابر با ۹ فوت و ۶ اینچ (معادل با ۲٫۸۹۶ متر) می باشد. البته ابعاد مذکور، ابعاد خارجی (External Dimensions) کانتینرها می باشد و ابعاد داخلی (Interior Dimensions) آنها با توجه به ضخامت و ویژگی‌های ساختاری کانتینر، مشخضاً کمتر از این مقادیر خواهد بود. کانتینرها در ابعاد دیگر (برای مثال با طول ۴۵ فوت ارتفاع-بلند، با طول های غیر استاندارد ۴۸ فوت، ۵۳ فوت، ۶۰ فوت و …) نیز وجود دارند که دارای کاربردهای خاص بوده و عمومیت کمتری دارند.

بنابراین کانکس پیش ساخته (بر خلاف کانتینر) دارای ابعاد استانداردی در سطح بین‌المللی نیست و می تواند در هر ابعادی با توجه به ویژگی‌های آن ساخته شود؛ تنها باید توجه داشت که بعضی محدودیت‌ها به منظور بهینه سازی اقتصادی، ساخت، حمل و نقل، کاربری و ساختار کانکس پیش ساخته می تواند از عوامل تعیین کننده در ابعاد و سایز کانکس پیش ساخته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در زمینه سفارش ساخت کانکس پیش ساخته می توانید مستقیماً با شماره‌های ۰۷۱۳۷۷۴۲۲۰۹ و ۰۹۱۲۰۹۰۴۰۶۰ تماس گرفته یا از طریق واتساپ واحد فروش ایران کانتین با همکاران و کارشناسان ما نیز در ارتباط باشید.

سوالات مشابه

...