0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (5 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

نانوتکنولوژی بر مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و خواص آنها تأثیر می گذارد. زمانی که بتوانیم خواص مواد را در مقیاس نانو کنترل کنیم، این مواد با توجه به تغییر ایجاد شده، خواص متفاوتی خواهند داشت.

در زمان های گذشته این فناوری در حدود اولیه خود توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت، سفالگران رومی و حتی افراد قبل از آنها از چنین موادی استفاده می کردند. صنعتگران و هنرمندان دوران باستان از ذرات ریز نانو در شیشه سازی زمان خود استفاده می کردند تا زمانی که نور به طور تصادفی به شیشه می تابد رنگی منحصر به فرد ایجاد کنند. شیشه پنجره کلیساهای قرون وسطایی نمونه قدیمی استفاده از فناوری نانو است.

آنچه یک پلان معماری یا سایر نقشه های ساختمانی را از ذهنیت به عینیت تبدیل می کند و بدنه طرح را در عمل می پوشاند مصالح ساختمانی است. بر آنها حکومت کند و نیازهای بیولوژیکی و روانی مردم را به نحو شایسته تری برآورده کند، از آنجایی که مصالح هسته اصلی ساختمان را تشکیل می دهند و بخش عظیمی از نیروی انسانی در آن دخیل است، انتظار می رود سود زیادی داشته باشند. 

برخی از کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان

نمای ساختمان

با استفاده از فناوری نانو می توان خواص مصالح مورد استفاده در ساخت نما را از نظر زیبایی و عملکرد بهبود بخشید.نانوذرات مقاومت سطح نما را در برابر ذرات گرد و غبار و نفوذ آب افزایش داده و کیفیت آن را بسته به نوع کاربرد تنظیم می کند.

از جمله سطوحی که با فناوری نانو تولید می شوند می توان به سطوح آب دوست، سطوح آبگریز و سطوح مقاوم به روغن اشاره کرد.علاوه بر این، پوشش‌های فوتوکاتالیستی آبدوست بالا که روی آینه‌ها، قاب پنجره‌ها، آجرها و پنجره‌های خود تمیز شونده استفاده می‌شوند، نمونه‌هایی از کاربرد فناوری نانو در نمای ساختمان هستند.

برای سفارش و خرید نانو سنگ نما می توانید از وبسایت های شرکت های مختلفی مانند سهند شیمی و فامکو ثبت سفارش نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

مصالح ساختمانی سیمان:
بتن با تولید 10 میلیارد تن در سال در سراسر جهان، بیشترین تولید را توسط انسان و بزرگترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز است. افزایش مقاومت سیمان به ساختار بلورهایی بستگی دارد که فقط چند متر اندازه دارند. در سال‌های اخیر با شروع پیشرفت‌های مواد در زمینه مصالح ساختمانی سیمان، از نانومواد به عنوان افزودنی در مصالح استفاده می‌شود.

نانوتکنولوژی با استفاده از نانو پودرها به عنوان افزودنی در مخلوط سیمان و اصلاح سایر خواص مانند حفاظت الکترومغناطیسی، حفاظت حرارتی، کنترل حرارتی، تغییر رنگ و واکنش‌های کاتالیزوری، استحکام، قدرت و فرآیند مواد را بهبود می‌بخشد. با استفاده از گاز سیلیکون کلوئیدی، اندازه ذرات به طور کلی بین 5 تا 30 نانومتر است، استحکام کششی و مقاومت سیمان در برابر خوردگی اسیدی افزایش می یابد.

نمای بیرونی و سقف:

نانوتکنولوژی راه های زیادی را برای بهبود خواص نما در ساخت و ساز، هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی شناسی ارائه می دهد. با استفاده از نانومواد، خواص سطحی آن در برابر ذرات آب و گرد و غبار (با تنوع نسبتاً زیاد و قابل درمان با خواص ناچیز از جمله سطوح آبدوست)، سطوح آبگریز (هیدروف یا سطوح) مقاوم در برابر روغن (Oleophobic) است. 

عایق

استفاده از عایق حرارتی در نماهای بیرونی و یا از نظر سرمایه گذاری برای ساخت و سازهای جدید و بازسازی ساختمان ها و هزینه های نیروی کار در اقتصاد ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است، تنها در آلمان حدود 6 میلیارد متر مربع سطح نما وجود دارد که از این تعداد می باشد. 

 

مواد ضد حریق

نانوتکنولوژی گام موثری در تولید مواد مقاوم در برابر شعله و بهبود خواص آنها برداشته است. این مواد جایگزین مناسبی برای مواد آلاینده و مضر برای محیط زیست محسوب می شوند.نانو ذرات سیلیکات از جمله نانوذراتی هستند که برای افزایش مقاومت مواد در برابر آتش و به عنوان پرکننده های پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند.

نانوکامپوزیت ها که در ساخت دوشاخه های برق، فیوزها، محفظه لامپ ها و غیره استفاده می شوند، میزان اتلاف حرارت و انتشار دود را کاهش داده و جرقه های احتمالی را به تاخیر می اندازند.پوشش های ضد حریق از گسترش آتش جلوگیری می کنند و روی موادی مانند فلز، چوب، بتن یا پلاستیک استفاده می شوند.

طراحی داخلی

با استفاده از فناوری نانو می توان سطوحی مناسب برای دکوراسیون داخلی ایجاد کرد. در طراحی داخلی ساختمان از پوشش های مختلفی مانند روکش دیوار، پوشش کف، نمای شیشه ای و ... استفاده می شود که با استفاده از فناوری نانو می توان آن ها را بهبود بخشید و مقاومت آن را در برابر عوامل مختلف افزایش داد.

پوشش های نانو شامل پوشش ضد باکتری، پوشش ضد خش و اثر انگشت، پوشش ضد گرد و غبار و آلودگی، پوشش آبگریز و پوشش چند منظوره است.

روشنایی ساختمان

فناوری نانو در حال افزایش بهره وری تکنیک های روشنایی و تولید انرژی در ساختمان ها است. از کاربردهای نانوتکنولوژی در روشنایی می توان به استفاده از دیودهای پرانرژی تابش نور برای روشنایی، استفاده از سلول های خورشیدی رنگی در نمای شیشه ای، استفاده از غشاهای نانوساختار برای افزایش کارایی پیل های سوختی در زمینه گرما و برق و ... اشاره کرد. استفاده از لامپ های کوچک LED زیبا مورد توجه قرار گرفت.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربردهای بی نظیر نانو در صنعت ساختمان و ساخت و ساز آشنا سازیم. امید است مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
سوال شده 3 ماه قبل در گوناگون توسط fawsur (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 53 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 43 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 85 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 23 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 5 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 4 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 4 بازدید
...