0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

کلید اتوماتیک زیمنس

کلید اتوماتیک که شاید با نام  اختصاری MCCB نیز آن را بشناسید، برگرفته از عبارت Molded Case Circuit  Breaker است، یک نوع کلید قابل قطع است که میزان بار در جریان که جهت حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها و سیستم روشنایی، صنعتی و مصرف کننده های دیگر به کار می رود.

اگر بخواهیم کامل تر کلید اتوماتیک را توضیح دهیم، باید اینگونه بگوییم که این کلیدها به منظور حفاظت و قطع کردن مدار در برابر برگشت جریان و یا افت ولتاژ بیش از حد و کشیده شدن جریان اضافه توسط مصرف کننده و اتصال کوتاه مدار به کار می روند.

تفاوت کلید های اتوماتیک زیمنس و غیر اتوماتیک

کلید های اتوماتیک زیمنس و غیر اتوماتیک دارای تفاوت هایی قابل توجهی با یکدیگر می باشند. یکی از این تفاوت ها این است که کلید های اتوماتیک دارای رله های الکترونیکی نیز می باشند. از این رو در کلید های الکترونیکی رله های مختلف جهت تشخیص جریان اضافه بار و اتصال کوتاه و سایر پارامترها به کار رفته است، اما کلیدهای غیر اتوماتیک صرفا جهت قطع و وصل مدار است و فاقد رله الکترونیکی می باشند.

کلیدهای اتوماتیک زیمنس که به عنوان کلید اتوماتیک نیز شناخته می شود، کلید اتوماتیک به صورت دسته بندی های زیر تولید می شوند:

کلید اتوماتیک زیمنس غیر قابل تنظیم :

کلیدهای اتوماتیک فیکس از لحاظ میزان جریان قابل حفاظت غیر قابل تنظیم هستند. بنابراین در این نوع کلید اتوماتیک زیمنس نمی توان میزان جریان را به صورت دلخواه تنظیم کرد.

کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم :

نوع دیگر کلید اتوماتیک زیمنس، کلید کلید اتوماتیک قابل تنظیم می باشد که این نوع کلید اتوماتیک نیز به دو دسته کلید اتوماتیک زیمنس قابل تنظیم حرارتی – مغناطیسی و کلید اتوماتیک زیمنس قابل تنظیم الکترونیکی دسته بندی می شوند. در کلیدهای اتوماتیک قابل تنظیم، امکان تنظیم جریان از ۰٫۶ یا ۰٫۸ تا ۱ برابر جریان بار کامل وجود دارد.

ویژگی کلید اتوماتیک زیمنس

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد کلید اتوماتیک زیمنس، از آن ها در جهت حفاظت تابلو در برابر آتش سوزی و به منظور بالا بردن امنیت تجهیزات داخل تابلو برق از کلیدهای اتوماتیک استفاده می گردد. کلیدهای اتوماتیک زیمنس از میزان ۱۶ الی ۱۶۰۰ آمپر ساخته می شوند از جمله ویژگی های کلید اتوماتیک زیمنس به شرح زیر می باشد:

حفاظت در برابر اضافه بار
حفاطت از مدار در برابر اتصال کوتاه
جلوگیری از نشتی جریان

کلید اتوماتیک زیمنس از عمر بسیار بالاتر و قدرت قطع بالاتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری زیمنس و کلیدهای حرارتی زیمنس  برخوردار هستند. 

از کلیدهای اتوماتیک زیمنس در اکثر تابلوهای برق به خصوص در قسمت ورودی جریان مدار استفاده می شوند، این کلیدها به محض قطع شدن در اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه در میزان مجاز و یا هر عامل خطای دیگری که ممکن است به دستگاه ها آسیب برساند، می توانند بلافاصله جهت استفاده مجدد راه اندازی شوند فقط به شرطی که جریان اتصال کوتاه در محدوده قابل تحمل کلید اتوماتیک زیمنس باشد.

انواع کلید اتوماتیک زیمنس
 تک پل
 دو پل
 سه پل 
 چهار پل

کلید اتوماتیک زیمنس قابلیت نصب موتور جهت اتوماتیک کردن قطع و وصل کلید از راه دور را دارند. هم چنین بر روی این کلیدها امکان نصب و قرار دادن کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا، رله ی آندر ولتاژ و رله ی شنت جهت برآورده کردن نیازهای مختلف مدار وجود دارد. بر روی این کلیدها یک شستی قرار دارد که سه نوع وضعیت وصل، قطع و تریپ بر روی آن نمایش داده شده است. یک دکمه ی کوچک بر روی کلید است که در هنگامی که کلید در حالت وصل قرار دارد با فشار دادن این دکمه کلید به حالت تریپ می رود. حداکثر ظرفیت جریان اتصال کوتاه این کلید تا ۱۵۰ کیلوآمپر می باشد.

نکات مهم در زمینه کلیدهای اتوماتیک

Ics یا جریان نامی قطع اتصال کوتاه: بیشترین مقدار جریان اتصال کوتاهی است که کلید می تواند چندین بار بدون اینکه نیاز به تعمیر داشته باشد، آن را تحمل کند.

Icu یا جریان نامی قطع اتصال کوتاه نهایی: بیشترین مقدار جریان اتصال کوتاهی است که کلید می تواند تنها یک بار بدون اینکه آسیب ببیند، آن را تحمل و قطع کند و برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر، سرویس و یا تعویض است.

In یا Ie یا جریان نامی پیوسته عملیاتی کلید: جریان نامی کلید مشخص کننده مقدار جریانی است که کلید در شرایط از پیش تعیین شده، بدون آسیب دیدن، تحت آن جریان به طور مداوم کار خواهد کرد.

خصوصیات کلیدهای اتوماتیک زیمنس
تحمل جریان ۱۶ الی ۱۶۰۰ آمپر
حداکثر ولتاژ قابل تحمل ۶۹۰ ولت
حداکثر ظرفیت قطع در اتصال کوتاه از ۲۵ الی ۲۰۰ کیلو آمپر در ولتاژ ۴۱۵ ولت
دارای انواع یک و دو و سه و چهار پل
عایق بسیار قوی
دارا بودن بالاترین ضریب اطمینان در حفاظت مغناطیسی
اندازه گیری پارامترهای مختلف الکتریکی
کاربرد کلید اتوماتیک زیمنس
حفاظت از موتورها
حفاظت از تجهیزات فشار ضعیف در بخش های مسکونی، اداری، تجاری و کلیه ساختمان های صنعتی
در ورودی همه تابلوهای برق 
به علت کاربرد گسترده ای که دارد در بسیاری از صنایع مانند صنایع سیمان، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع مخابرات به کار می رود.
جهت وارد کردن دستی یا اتوماتیک ژنراتور با ترانسفورماتور به شبکه جهت تقویت و تداوم کار شبکه و یا انجام تعمیرات دوره ای باید فقط از کلیدهای اتوماتیک استفاده نمود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 88 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 92 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 78 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 58 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط taha optisun_9182757 (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 66 بازدید
...