0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

آشنایی و خرید انواع کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور یک دستگاه کنترل الکترومکانیکی است که برای ایجاد یا قطع اتصال بین بار و منبع تغذیه استفاده می شود. عملکرد کنتاکتور مشابه رله است . اما دستگاهی که برای کاربرد جریان بیشتر استفاده می شود به عنوان کنتاکتور و دستگاهی که برای کاربردهای جریان کمتر استفاده می شود به عنوان رله شناخته می شود.

کنتاکتور زیمنس یکی از معروف ترین برند کنتاکتور در بازار است. کنتاکتور های کمپانی معتبر زیمنس همچون سایر تولیدات این شرکت دارای استفاده وسیع در سطح دنیا میباشد و توانسته است در ایران هم تاییدیه بسیاری از افراد را کسب کند. این کنتاکتورها با پیشوند ۳RT در سایزها و آمپرهای مختلف موجود میباشند

نمایندگی کنتاکتور زیمنس در تهران فروشگاه پیزو الکتریک است.

در فروشگاه پیزو تلاش کردیم اطلاعات فنی و ابعادی به همراه قیمت روز این کنتاکتورها را به شما ارائه دهیم. یکی از مزایای خرید از فروشگاه پیزو ارسال سریع و آسان انواع کنتاکتور زیمنس به محل پروژه می باشد.

ساختار کنتاکتور زیمنس

یک کنتاکتور دارای دو بخش اصلی است.

سیم پیچ یا الکترومغناطیس
محفظه یا قاب
کنتاکتور برق چیست؟

با توجه به نکته ای که در ابتدای مقاله گفتیم، کنتاکتور یک دستگاه کنترل الکترومکانیکی است که برای ایجاد یا قطع اتصال بین بار و منبع تغذیه استفاده می شود

یک کنتاکتور بر حسب کاربرد و میزان بار، چندین کنتاکت دارد. به طور کلی، این مخاطبین معمولاً تماس باز (NO) هستند. و از این رو با قطع شدن سیم پیچ کنتاکتور، بار قطع می شود. اما کنتاکتور می تواند هم برای برنامه های باز و هم برای برنامه های معمولی بسته طراحی شود. 

کنتاکتور زیمنس دارای کاربرد های بسیاری می باشد ولی رایج ترین کاربرد کنتاکتور در استارت است که برای روشن و خاموش کردن تجهیزاتی مانند موتور ، ترانسفورماتور و غیره استفاده می شود.

به طور کلی کنتاکتور یک کلید کنترل شده الکتریکی است که برای سوئیچینگ مدار قدرت استفاده می شود، از طرف دیگر کنتاکتور شبیه به یک رله به جز با درجه جریان بالاتر عمل می کند. یک کنتاکتور توسط مداری کنترل می شود که سطح توان بسیار کمتری نسبت به مدار سوئیچ دارد. کنتاکتورها اغلب برای موتور ۱۵۰ اسب بخار استفاده می شوند.

از طرف دیگر کنتاکتورها می توانند جریان های بیش از ۵۰۰۰ آمپر و توان بالای ۱۰۰ کیلو وات را تحمل کنند. 

کنتاکتور زیمنس چکونه کار می کند؟

وقتی سیم پیچ الکترومغناطیسی انرژی را دریافت می کند، میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود. هنگامی که یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود، آرمیچر نیرو را دریافت می کند و به سمت تماس ثابت می کشد. نیروی تولید شده توسط سیم پیچ بیشتر از نیروی فنر است. هر دو کنتاکت در این موقعیت باقی میمانند تا زمانی که سیم پیچ برق قطع نشود.

هنگامی که سیم پیچ برق را دریافت کرد، نیروی الکترومغناطیسی صفر می شود و آرمیچر در اثر نیروی فنر به عقب کشیده می شود و در حالت عادی (وضعیت OFF) به جای خود برمی گردد. کنتاکتورهای زیمنس برای عملیات ON-OFF سریع طراحی شده اند.

ورودی سیم پیچ کنتاکتور ممکن است AC یا DC باشد یا در برخی موارد از سیم پیچ اصلی به عنوان سیم پیچ الکترومغناطیسی استفاده می شود. کویل های جهانی هر دو در AC و DC کار می کنند. مقدار کمی تلفات برق در کنتاکت ها اتفاق می افتد از این رو برای کاهش این تلفات از مدار اکونومایزر استفاده می شود.

در حین ایجاد و شکستن کنتاکت ها، یک قوس بین کنتاکت ها ایجاد می شود. این قوس ممکن است عمر کنتاکتور را کاهش دهد زیرا دمای کنتاکت ها را افزایش می دهد. به دلیل قوس الکتریکی، گازهای مضر مانند مونو اکسید از کنتاکتور تولید می شود. از این رو روش های مختلفی برای کنترل و خاموش کردن کمان ها استفاده می شود.

کنتاکتورها بر اساس جریان و ولتاژ بار، محدوده کنترل ولتاژ و کاربرد بر اساس دسته استفاده انتخاب می شوند. اگر می خواهید باز یا بسته بودن اتصال کنتاکت ها را بررسی کنید، می توانید آن را با کمک اهم متر بررسی کنید. اهم متر را بین کنتاکت های ورودی و خروجی وصل کنید، در صورتی که اهم سنج عدد بی نهایت را نشان دهد کنتاکت ها باز هستند و اگر  اهم سنج عدد صفر را نشان دهد کنتاکت ها بسته هستند.

تفاوت کنتاکتور زیمنس و رله چیست؟
کنتاکتور برای کاربردهای سوئیچینگ ولتاژ بالا و رله برای کاربردهای سوئیچینگ ولتاژ پایین به کار می رود.
معمولاً اگر جریان بار بیشتر از ۱۵ آمپر باشد از کنتاکتورها و اگر جریان بار کمتر از ۱۵ آمپر باشد از رله استفاده می شود.
اندازه کنتاکتور در مقایسه با اندازه رله بزرگ تر است.
تعمیر کنتاکتور آسان است در حالی که در اکثر شرایط رله نمی تواند تعمیر شود.
در بیشتر موارد، کنتاکتورها در کنتاکت های معمولی باز و رله ها به صورت کنتاکت های معمولی بسته متصل می شوند.
زمان کلید زنی کنتاکتور نسبت به رله کندتر است.
کاربرد کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس در کاربردهای زیر استفاده می شود:

رایج ترین کاربرد کنتاکتور زیمنس در استارت موتور است. در این بخش کنتاکتور با حفاظت اضافه بار و اتصال کوتاه برای موتور صنعتی عمل می کند.

کنتاکتورها برای اتوماسیون چراغ ها برای کاربردهای روشنایی صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می شوند. برای این نوع کاربرد از رله نوع لچ استفاده می شود. در این نوع رله از دو سیم پیچ استفاده می شود. یکی برای تماس باز و دوم برای تماس نزدیک.

کنتاکتورهای تک قطبی برای کار با بار ۱۲VDC در خودرو استفاده می شود.

استفاده از کنتاکتور زیمنس با کلید مدار ایمنی کارکرد بار در صنایع را تضمین می کند. و در چنین برنامه ای برای تعویض سریع یک بار استفاده می شود.

کنتاکتورهای دوقطبی (۳ سیم، ۱ فاز) برای کار با بار ۲۴۰VAC مانند کولر گازی استفاده می شود.

برای خرید انواع کنتاکتور زیمنس می توانید وارد سایت پیزو نمایندگی کنتاکتور زیمنس در تهران شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 35 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 58 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 72 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 102 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 152 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 93 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 75 بازدید
...