0 امتیاز
قبل در وسایل نقلیه توسط (5 امتیاز)

چگونه یک سیستم سوخت کار می کند؟ سوخت برای موتور ضروری است و یک عنصر حیاتی در فرآیند احتراق است به طوری که  آن را به انرژی برای حرکت وسیله نقلیه شما تبدیل می کند. با هوا مخلوط می شود، مشتعل می شود و در نهایت از طریق اگزوز خارج می شود. با این حال، اگر متوجه نشده اید، در اکثر خودروها، مخزن سوخت به سمت انتهای عقب و موتور در جلوی خودرو قرار دارد.

برای سفارش قطعات خودرو مربوط به سیستم سوخت رسانی خودرو می توانید به وبسایت فروشگاه لوازم یدکی دولوکس کار رفته و سفارش خود را نهایی کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

سوخت چگونه به موتور می رسد؟

وقتی باک را پر کردید با بنزین چه اتفاقی می‌افتد؟ برای اطلاع از نحوه عملکرد سیستم سوخت خودرو و نحوه نگهداری آن به طوری که خودروی شما همچنان به استفاده از سوخت ادامه می دهد.

در حالت ایده‌آل، وقتی گیج بنزین وسیله نقلیه شما به یک چهارم باک می‌رسد، به جایگاه سوخت‌رسانی مورد علاقه خود می‌روید و باک را پر می‌کنید. 

از پمپ به مخازن گاز از طریق پمپ سوخت حرکت می کند. پمپ سوخت را از باک بنزین به موتور می فرستد. برخی از خودروها به چندین مخزن بنزین و حتی چندین پمپ سوخت مجهز هستند. پمپ های سوخت چندگانه برای اطمینان از اینکه وسیله نقلیه همیشه به سوخت دسترسی دارد بدون توجه به زمینی که وسیله نقلیه در آن حرکت می کند ایده آل هستند.

به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه ای در حال پیچیدن تند یا حرکت در شیب تند باشد و گرانش سوخت را از یک پمپ سوخت دور کند، تضمین می کند که حداقل یکی از پمپ ها به سوخت دسترسی داشته باشد.
پمپ سوخت را از خطوط سوخت عبور می دهد که سوخت را از مخزن به موتور برای احتراق می رساند. خطوط سوخت از مواد بادوام فلزی، پلاستیکی ساخته شده اند و با وجود اینکه در قسمت زیرین وسیله نقلیه قرار دارند و به ظاهر در موقعیتی آسیب پذیر قرار دارند، اما در مناطقی قرار می گیرند که به دلیل عوامل، شرایط جاده یا قرار گرفتن در معرض گرمای ناشی از آن آسیبی به آن وارد نمی شود.

اگزوز موتور 
فیلتر بنزین توقف بعدی بنزین قبل از رسیدن به موتور شما است. ضروری است سوخت وارد شده به موتور بدون آلودگی و عاری از آلودگی یا ذرات باشد. برای جلوگیری از ورود هر گونه زباله به موتور، فیلتر بنزین به از بین بردن کثیفی یا زباله کمک می کند. فیلتر بنزین گرفتگی یا کثیف نمی تواند ذرات مضر وارد شده به موتور شما را به دام بیندازد و باعث ایجاد انواع آسیب ها شود. خودروهای جدیدتر ممکن است فیلترهای سوخت قابل تعمیر نداشته باشند زیرا در مخزن سوخت قرار دارند. تعویض فیلتر مستلزم تعویض کل تنظیمات است.
پس از عبور از فیلتر سوخت، سوخت به موتور می رسد و به محفظه احتراق تزریق می شود تا با استفاده از انژکتورهای سوخت احتراق ایجاد کند.


تزریق سوخت: گذشته، حال و آینده
در گذشته، وسایل نقلیه از کاربراتور برای ایجاد ترکیب مناسب هوا و سوخت برای احتراق استفاده می کردند. کاربراتور از فشار ایجاد شده از مکش توسط موتور برای وارد کردن هوا استفاده می کند. در حالی که این چیزی است که وسیله نقلیه به آن نیاز دارد، اما با دورهای نوسان در دقیقه کاملاً قابل اعتماد نبود. دریچه گاز بر اساس سرعت فعلی خودرو و تقاضای موتور، میزان هوا و سوخت مورد نیاز را تعیین می کند. با دورهای متفاوت، این امر باعث مصرف سوخت ضعیف‌تر می‌شود و کاربراتور برای کارکرد روان مشکل دارد.

برای مبارزه با مبارزات کاربراتورها، سیستم های تزریق سوخت با تزریق سوخت مکانیکی معرفی شدند. در حالی که یک پیشرفت، از آنجایی که سیستم‌های تزریق سوخت مکانیکی قادر به اندازه‌گیری مقدار صحیح سوخت مورد نیاز برای موتور بودند و آن را مستقیماً از طریق پاشش تزریق می‌کردند، بهبود یافته بود، آنها همچنان برای بهترین عملکرد مانند کاربراتورها به تنظیم نیاز داشتند.

تزریق سوخت الکترونیکی امروزه در اکثر خودروها رایج است. این یک سیستم جدیدتر و پیشرفته تر است که توسط واحد کنترل الکترونیکی (ECU) کنترل می شود، و به دلایل بسیاری از جمله بهبود بهره وری سوخت و عملکرد بهتر، ایده آل است. تنظیم کننده فشار سوخت مقدار مشخصی از فشار سوخت را حفظ می کند، بنابراین انژکتورها بر اساس محاسبات سنسور جریان هوای انبوه (MAF) میزان هوای ورودی به موتور را مشاهده می کنند.

این به ECU اجازه می دهد تا محاسبه و تعیین کند که چقدر سوخت برای رسیدن به نسبت بهینه سوخت به هوا که توسط سازنده تعیین می شود، مورد نیاز است. تزریق الکترونیکی سوخت از یک تنظیم کننده فشار برای حفظ فشار یکنواخت استفاده می کند که سوخت را به انژکتورها می کشاند و سپس غبار سوخت را به داخل محفظه احتراق می پاشند. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت، مترادف با موتورهای دیزلی، دارای یک انژکتور در هر سیلندر هستند که سوخت را مستقیماً به محفظه‌های احتراق می‌رسانند.

در آینده، فرآیند تزریق سوخت تنها می تواند با دقت بهتر بهبود یابد تا حداکثر بازده و ضایعات کمتری ایجاد شود. برخی بر این باورند که گازوئیل ممکن است کلید بهبود باشد، هرچند، دیزل مجموعه ای از معایب خود را نیز دارد.

تعمیر و نگهداری سیستم سوخت خودروی شما

پس از طی چندین کیلومتر رانندگی، سایش روی ماشین شما می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که تعمیر و نگهداری معمول خودرو شما بسیار مهم است. آیا می توانید تصور کنید که هرگز روغن خود را تعویض نکرده باشید؟ موتور شما زیاد دوام نمی آورد. همین امر را می توان برای هر قطعه اصلی در وسیله نقلیه شما گفت. تعمیر منظم سیستم سوخت شما می تواند به جلوگیری از ناراحتی پمپ بنزین خراب کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیایید به اجزای یک سیستم سوخت به طور مفصل نگاهی بیندازیم تا درک بهتری از نحوه عملکرد سیستم سوخت و چگونگی نقش هر جزء در سیستم سوخت رسانی داشته باشیم.

مخزن سوخت

مخزن جایی است که تمام سوخت شما در آن ذخیره می شود. همچنین نقطه شروع کل سیستم سوخت رسانی است. مخازن بنزین در خودروهای قدیمی معمولاً در قسمت عقب، درست بین صندلی عقب و صندوق عقب قرار دارند. با این حال، الزامات مدرن برای فضای صندوق عقب و فضای پا، طراحان را بر آن داشته تا در بسیاری از خودروهای جدید، مخزن سوخت را در زیر صندلی عقب جابجا کنند.

 

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 139 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 208 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 420 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 205 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 218 بازدید
...