0 امتیاز
قبل در هنر توسط (5 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

معماری اسلامی به ساختمان‌های سنتی مسلمانان اطلاق می‌شود که از قرن هفتم پس از میلاد در خاورمیانه و سایر مناطق مسلمان نشین یافت شده است. سبک معماری اسلامی بیشترین نمود خود را در مساجد و مدارس نشان می دهد. نمونه هایی از پروژه های معماری اولیه اسلامی عبارتند از گنبد صخره اورشلیم در مسجد الاقصی (691 پس از میلاد) و مسجد بزرگ دمشق (705 پس از میلاد).

معماری اسلامی

این پروژه های معماری اسلامی مبتنی بر ایده معماری مسیحی بوده و بسیاری از اصول معماری را از کلیساها دور کرده است. مانند طاق‌ها، ستون‌ها و منحنی‌های آن‌ها و همچنین کف‌های معرق و سنگی، ویژگی‌های خاصی مانند صحن‌های بزرگ و صحنه‌های نیایش و محراب به آن‌ها اضافه شده است.

در هنر معماری امروزه در قسمت کاشی کاری از ابزارهای مهمی مثل  همتراز کاشی و سرامیک وچسب سیمان برندهای مطرحی مثل سهند شیمی استفاده می شود که کار را برای معماران این صنعت راحتتر از گذشته کرده است.برای سفارش انواع چسب سیمان اینجا کلیک نمایید.

4 تا از بهترین بناهای معماری اسلامی

هنر اسلامی، تاج محل

تاج محل

یکی از بهترین معماری های اسلامی تاج محل هند است که در واقع یک مقبره است. آرامگاه ممتاز محل که سومین و محبوب ترین همسر شاه جهان، امپراتور مغول بود. او در حین به دنیا آوردن 14مین فرزندش درگذشت.
شاه جهان پس از مرگ همسر اجباری خود، از شدت اندوه دستور ساخت مقبره ای باشکوه برای بنای تاریخی برجسته در جنوب رودخانه یومنا-جمنا داد. سال ساخت این قطعه نزدیک به 20 سال به طول انجامید. امروزه تاج محل مشهورترین بنای با شاخه ای از معماری اسلامی (رقیب پای مسجد الاقصی در شهرت) است. این شاهکار مهندسی هم به دلیل ابعاد عظیمش (بلندترین قسمت گنبد مرکزی این بقعه در فاصله 73 متری از زمین قرار دارد) و هم به دلیل معماری ظریف و متمایزش که تلفیقی از اسلام است مثال زدنی است. ، معماری هند و ایرانی.

الحمرا

کاخ الحمرا
 

الحمرا به معنای رنگ قرمز یکی از بهترین معماری های اسلامی در جهان است. الحمرا یک کاخایی است که به سبک معماری اسلامی ساخته شده است. متعلق به یکی از شاهزادگان مسلمان سلسله ناصری از سال 1238 تا 1492 (قرن چهاردهم) است که بر روی تپه های اطراف شهر گرانادا در اسپانیا واقع شده است. بخش‌های زیادی از کاخ آسیب دیده و ویران شده است، اما سه بخش اصلی باقی مانده است: قلعه‌ای در قسمت غربی تپه به نام الکازابه یا القصبه، شاهزاده‌ای در شرق و دسته‌ای از اتاق‌های غرفه‌مانند. در کنار باغ های معروف به جنرالیف.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان
 

اصفهان شهری پر از گنجینه معماری اسلامی است. و در دل این شهر یکی از بهترین معماری های اسلامی، مسجد جامع اصفهان می درخشد. تاریخچه این مسجد به قرن هشتم پس از میلاد برمی گردد، اما در حال حاضر قدیمی ترین عنصر باقی مانده از این پروژه معماری اسلامی، دو گنبد ساخته شده در سلسله سلجوقیان است که در قرن یازدهم بر بخش هایی از ایران حکومت می کردند.

گنبد صخره

گنبد صخره
 

قبه الصخره پس از مسجد الاقصی در بیت المقدس مهمترین اثر معماری اسلامی است. مردم این بنا و گنبد را با مسجد الاقصی اشتباه می گیرند. قبه الصخره قدیمی ترین بنای تاریخی مسلمانان و یکی از معروف ترین آنهاست. این پروژه معماری اسلامی در سال های 691-692 ساخته شده است. حدود 55 سال پس از فتح اورشلیم توسط اعراب.

طراحی و تزیین این سازه که یکی از بهترین معماری های اسلامی است، ریشه در معماری بیزانسی دارد، اما این سازه نیز ویژگی ها و ویژگی های مربوط به خود را دارد و این ویژگی های خاص بعدها به اصول معماری اسلامی تبدیل شد.

گنبد صخره از یک گنبد چوبی طلاکاری شده ساخته شده است که بر روی یک سازه هشت ضلعی نصب شده است. در داخل این سازه که به سبک معماری اسلامی طراحی شده، سنگ بزرگی وجود دارد که مورد احترام مسلمانان و یهودیان است.

در دین یهود آمده است که این سنگ مکانی است که حضرت ابراهیم قصد قربانی کردن فرزند خود را داشته است و در اسلام از این سنگ به عنوان محل عروج حضرت محمد (ص) یاد شده است. ورودی بنا با سنگ مرمر، موزاییک و صفحات فلزی تزئین شده است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی 4 بنای معروف در معماری اسلامی ایرانی پرداخته شده است. امیدوارم مورد توجه شما مخاطبان قرار گرفته باشد.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 101 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 237 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 6 بازدید
+2 امتیاز
2 پاسخ 2.0هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 174 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 399 بازدید
...