0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

سختی آب چیست؟
آب های زیرزمینی در طبیعت از روی بسترهای خاکی و سنگ و ماسه عبور نموده و به همین دلیل مقدار زیادی از یون های کلسیم و منیزیم به مرور وارد آب میشوند. این املاح به مقدار کم می تواند برای سلامتی بدن مفید باشند، اما افزایش بیش از اندازه آنها در نهایت به زیاد شدن درجه سختی آب منجر می گردد. آب سخت hard water به آب هایی گفته میشود که میزان املاح و یون های کلسیم و منیزیم موجود در آن بیش از اندازه استاندارد باشد.

اندازه گیری سختی آب به کمک روش های متعددی از قبیل tds سنج و نوارهای تست سختی آب و همچنین برخی از روش های آزمایشگاهی انجام میشود. پس از اندازه گیری این شاخص، درجه سختی آب به صورت زیر دسته بندی می گردد:

· آب با درجه سختی سبک و نرم: مقدار املاح 0 تا 75 میلی گرم بر لیتر

· آب نسبتا سخت: مقدار املاح 75 تا 150 میلی گرم بر لیتر

· آب سخت: مقدار املاح 150 تا 300 میلی گرم بر لیتر

· آب خیلی سخت: مقدار املاح بیش از 300 میلی گرم بر لیتر

سختی آب موقت که با جوشاندن تا حد زیادی برطرف می گردد، اما سختی های دائمی تنها با روش های صنعتی و به کمک دانه های رزین کاهش می یابند.

تاثیر سختی آب بر رنگرزی در نساجی
یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سختی گیرهای رزینی در صنعت نساجی، حذف املاح و یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب است. این املاح منجر به تغییر کیفیت رنگ می گردد که به شدت بر قیمت الیاف و پارچه تاثیرگذار است. هر چه مقدار این املاح بیشتر باشد، رنگ کیفیت پایین تری پیدا خواهد کرد. آب های حاوی املاح منجر به کدر شدن رنگ ها میشود و با دانه های رزین می توان این مشکل را برطرف نمود.

تاثیر سختی آب بر تاسیسات نساجی
یکی دیگر از اثرات سختی آب بر نساجی، ایجاد رسوب در جداره لوله و تاسیسات می باشد. املاح موجود در آب بر اثر حرارت دهی به مرور روی جداره لوله و تاسیسات انباشته شده و تشکیل رسوب می دهند. این رسوب ها نه تنها لوله ها را دچار گرفتگی می کنند، بلکه به مرور امکان سوراخ شدن تاسیسات فلزی نیز وجود خواهد داشت.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی
قبل توسط (80 امتیاز)
سلام جالب بود ممنون. صنعت نساجی در کشور پیشرفت های فراونی داشته و تجهیزات فراوانی بدین منظور طراحی و تولید شده اند تا بتواند نیازهای این صنعت را برطرف کند. سیستم تهویه در صنعت نساجی یکی از مهمترین عوامل در ارتقاء کیفیت و خروجی کار است. چراکه آلودگی و نامطلوع بودن هوا در کارگاه ها و کارخانه های نساجی جز یکی از مهمترین مشکلات این واحدهای تولیدی محسوب می شود. اگه علاقه دارید درباره سیستم تهویه در صنعت نساجی بیشتر بدانید به شما این مقاله https://apadanakala.com/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%AC%DB%8C/ پیشنهاد میدم.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 158 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 296 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 177 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 127 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 817 بازدید
سوال شده 3 سال قبل در گوناگون توسط میشل (892 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 110 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 101 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 94 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 169 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 123 بازدید
...