0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (0 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

با پیشرفت روز افزون دنیا در زمینه آی تی، کلمه server از زبان های بیشتری شنیده میشود. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که “سرور چیست؟” در پاسخ به این سوال باید بگوییم معنای لغوی سرور سرویس دهنده یا خدمات دهنده میباشد. ممکن است بسیاری از افراد با شنیدن کلمه سرور، در ذهن خود سالنی مانند دیتاسنتر که در آن دو ردیف قفسه پر از سرور چیده شده است را تصور کنند. اما باید بگوییم چنین نیست و سرور در اصل فقط یک کامپیوتر قوی یا اَبَر کامپیوتر میباشد.

تفاوتی که میان کامپیوتر و ابرکامپیوتر وجود دارد این است که ابر کامپیوتر ها قطعات سخت افزاری بسیار بیشتری نسبت به کامپیوتر های معمولی دارند، آنها همیشه روشن هستند و همواره اتصالشان به اینترنت برقرار میباشد.

سرور ها انواع و دسته بندی های مختلفی دارند. اکنون که متوجه معنا و مفهوم سرور شدید لازم است انواع و دسته بندی های مختلف سرور را نیز بشناسید. در ادامه انواع سرور و دو دسته بندی اصلی آنها را توضیح خواهیم داد.

انواع سرور از نظر تخصیص منابع سخت افزاری
سرور ها به لحاظ سخت افزاری به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. سرور اشتراکی که به نام هاست شناخته میشود؛ سرور اختصاصی مجازی که به نام سرور مجازی یا VPS شناخته میشود؛ و در نهایت سرور اختصاصی که معنای اصلی کلمه سرور میباشد.

سرور اشتراکی:
روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که دارد تعدادی وبسایت، دیتابیس یا میل دامین تعریف شده‌اند که در لحظه پاسخگوی درخواست‌های متعددی از کاربران خواهند بود. همانطور که از نام یک سرور اشتراکی می‌توان فهمید، منابع آن اعم از پردازنده، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و… طبق تعاریف مدیر سرور بین کاربران تقسیم میشود.
سرور مجازی:
مقایس بزرگ‌تر با منابع اختصاصی‌تر از یک سرویس اشتراکی است که از طریق مجازی‌سازها تقسیم منابع یک سرور اختصاصی میزبان به چند ماشین، صورت می‌پذیرد؛ با توجه به اختصاصی بودن منابع این ماشین‌ها، تعداد وبسایت‌هایی که بر روی سرور میزبان ایجاد می‌شوند از وب سایت‌های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود.
سرور اختصاصی:
شرکت‌های بزرگ و وبسایت‌های پربازدیدی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به منابعی بیش از یک ماشین مجازی خواهند داشت. کاربران این دسته سرویس‌ها، در پردازنده RAM، فضای دخیره‌سازی اطلاعات، جایگاه قرارگیری در رک و پهنای باند بر روی یک سرور، کاملا به صورت اختصاصی میزبانی می‌شوند.


انواع سرور از نظر کاربرد
سرور ها به لحاظ کاربرد به دسته بندی های متعددی تقسیم میشوند. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر یک از آنها ارائه خواهیم داد.

میل سرور:
از میل سرور ها جهت ارسال و دریافت ایمیل در حجم انبوه استفاده میشود.
وب سرور:
وظیفه وب سرور ها انتقال درخواست ها و کوئری های کاربران به صفحات یک وبسایت میباشد.
دیتا سرور:
این نوع پیکربندی اغلب در سازمان‌های بزرگ به عنوان بانک اطلاعاتی مورد استفاده‌ی یک سرویس قرار میگیرد.
اپلیکیشن سرور:
بر روی اپلیکیشن، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب میگردد و ایشان از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.
فایل سرور:
فایل سرور از مهمترین و در عین حال ساده ترین انواع سرور میباشد که کاربرد آن اشتراک فایل است.
دی ان اس سرور:
سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS وبسایت ها انجام میشود و وظایف مربوط به Resolve شدن IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و… را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.
گیم سرور:
کاربرد سرور گیم فقط برای نصب بازی بر روی سرور است و کاربران متصل به شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با Game سرور از بازی استفاده کنند.
مدیا سرور:
کاربرد سرور مدیا جهت اشتراک گذاری سرویس های رسانه ای تعبیه شده است.
پروکسی سرور:
به عنوان رابطی بین سرور و کاربر، اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی، به گیرنده ارسال مینماید.
جهت تهیه هریک از موارد فوق میتوانید به بخش فروش سرور زویپ سرور مراجعه نمایید.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 1.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 405 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 208 بازدید
+8 امتیاز
4 پاسخ 11.7هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 265 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
...