0 امتیاز
قبل در بازار و اقتصاد توسط (0 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن قبل توسط
در زمان کرونا به دلیل آسیب دیدگی اقتصاد خانواده ها و همچنین مشکل در پیدا کردن خانه، شرایط حکم تخلیه چگونه است؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

دستور تخلیه در زمان کرونا
مطابق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا قانون جدید حکم تخلیه ملک مسکونی دستخوش تغییراتی گردیده است که در زمان کرونا تدبیری به موقع و سازنده ازسوی قانون گذارمی باشد. با توجه به اینکه ویروس کرونا تمام قسمت های زندگی افراد را در جامعه تحت شعاع خود قرار داده به مستاجرین املاک تجاری و مسکونی ضرری نسبتا بالاتر نسبت به سایر افراد جامعه آورده است.

مطابق مصوبه ستاد کرونا اگر ثابت شود که موجر به مسکن نیاز شخصی دارد یا مستاجر تخلفی در قرارداد اجاره کرده باشد ( مانند عدم پرداخت اجاره بها ) ، قاضی مربوطه دستور تخلیه را صادر می‌کند و درخواست تخلیه ملک، با ارائه مستندات از سوی موجر امکانپذیر است.

یکی از تبصره‌ها این است که اگر فرزند ذکور موجر باشد و خانه نداشته و نیاز شخصی داشته باشد، از موجبات تخلیه است و دستور تخلیه در اینجا اجرا می‌شود و طبیعتا باید به مرحله اثبات برسد یعنی با صرف ادعا نمی‌شود چیزی را اثبات کرد. اگر ثابت شد که موجر نیاز شخصی به ملک را دارد و فرزند ذکور او ازدواج کرده و مدارکی مانند سند ازدواج و مدارک و مستندات آن را ارائه کرد، طبیعتا قاضی مربوطه دستور تخلیه را صادر می‌کند.

متن مصوبه ستاد مبارزه با کرونا
مورخ ۱۳۹۹/۴/۸ جلسه ستاد مبارزه با کرونا درخصوص قراردادهای اماکن استیجاری به شرح زیر است:
با عنایت به شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم‌های ظالمانه و با لحاظ ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، کلیه قراردادهای مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ ۹۹/۴/۸ هنوز تمدید نشده است در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید می‌گردد. حداکثر افزایش میزان اجاره ‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، کلان ‌شهرهای دیگر (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا ۲۰درصد و سایر شهرهای کشور تا ۱۵ درصد خواهد بود.

تبصره ۱. املاک مورد اجاره که قبلا یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشد، مستاجر می‌بایست ظرف ۲ ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید.
تبصره ۲. مستاجرینی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص دادگاه صالح به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند مشمول این مصوبه نخواهند شد.
تبصره ۳. چنانچه مستاجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر موافقت ننماید، واحد قابل تخلیه است.
تبصره ۴. چنانچه در قرارداد اجاره مدت زمان بیشتری نسبت به این مصوبه برای انقضای قرارداد در نظر گرفته شود،‌ مدت زمان قراردادی معتبر است.
میزان افزایش اجاره بها در دوران کرونا چقدر می باشد؟
میزان افزایش اجاره بها در مصوبه ستاد مصوبه مبارزه با کرونا در تهران 25 درصد، کلانشهر‌ها 20 درصد و سایر شهر‌ها 15 درصد است.
اگر مستاجر از قانون تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا تخطی نماید و با مبلغی که جهت اجاره بها بایستی اضافه گردد مخالف باشد در این صورت موجر می تواند تخلیه مستاجر را درخواست نماید.

فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه چیست؟
دادخواست دستور تخلیه مربوط به قراردادهای اجاره سال 1376 به بعد می باشد و دستور تخلیه زمانی صادر می شود که مدت قرارداد اجاره نامه منقضی شده باشد و قراداد اجاره به امضای 2 شاهد رسیده باشد.

در صورت دارا بودن این شرایط موجر باید دادخواست دستور تخلیه را به شورا تقدیم نماید. دستور تخلیه با توجه به قطعی بودن آن بسیار سریع تر از حکم تخلیه می باشد و حداکثر ظرف مهلت یک هفته حکم تخلیه فوری ملک صادر و اجرا می شود و

مستاجر حق اعتراض نخواهد داشت.
در صورتی که قراداد اجاره دارای شرایط فوق الذکر نباشد موجر باید نسبت به ثبت دادخواست حکم تخلیه اقدام نماید که دادگاه پس از رسیدگی حکم به تخلیه ملک صادر میکند و حکم تخلیه ظرف مدت 20 روز قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر می باشد.

منبع: گروه وکلای یعقوبی

سوالات مشابه

+1 امتیاز
6 پاسخ 2.6هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 126 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 102 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 184 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 90 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 146 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 386 بازدید
+1 امتیاز
4 پاسخ 1.6هزار بازدید
...