0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

فرایند برش کاری در دستگاه برش پلاسما

این دستگاه یک ماشین است که با کمک قوس الکتریکی برای برش فلزات، بکار میرود. دستگاه برش پلاسما دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است. که یک قطب نوک الکتروز تورچ برش و دیگری توسط کابلی و دستگاه متصل می شود . ولتاژ بسیار بالایی بین این دو قطب ایجاد می شود.همانطور که می دانیم طبق قوانین معمولا الکترونها از نقطه با پتانسیل بالا به سمت نقاط با پتانسیل کمتر شارش پیدامیکنند. هوای یونیزه شده ای بوجود می آید که از اختلاف بالای بین دو قطب حاصل می شود. این هوا رسانا می باشد که اصطلاحا به آن پلاسما می گویند.

برشcnc هواگاز پلاسما

يك گاز خنثى با سرعت بالا از نازل بيرون مى زند. در همين حال قوس الكتريكى ميان اين گاز و الكترود و سطح برش ايجاد مى شود. در واقع هوای یونیزه باعث ایجاد قوس الکتریکی بین کاتود و آند می شود. بدین صورت گاز را به پلاسما تبديل مى كند. از آن جايى كه پلاسما، باعث بالا رفتن دماى مواد فلزى تا رسيدن به نقطه ذوب مى شود، پيوستگى فلز از بين رفته و عمل برش انجام مى شود. همچنین در این پروسه یک گاز دیگر با نام گاز محافظ استفاده می شود. برای مثال می توان گفت برای برش استیل از آمپری بین 0.5 تا 160 میلی متر استفاده می شود که غالبا برای کار برش از آمپر 20 تا 1000 استفاده می شود. و برای فلزات مختلف عدد آمپر تفاوت پیدا می کند.

در فاز اوليه، قوس در داخل تورچ ايجاد مى شود و يك منطقه كوچك پلاسمايى بوجود مى آورد. اصطلاحا به آن قوس پيلوت گفته مى شود. پلاسما كه اكنون رسانا شده است، توسط يك جريان گاز پرفشار (معمولاً هواى فشرده)، با فشار از نازل خارج مى شود. سپس در معرض قطعه برش (آند) قرار مى گيرد.
پلاسما، مدار بين الكترود و قطعه كار را مى بندد. سپس منجر به هدايت جريان جوشكارى و انتقال گرماى لازم براى ذوب می شود. بدين ترتيب قطعه كار برش مى خورد. لازم به ذکر است گازهایی که در این فرایند استفاده می شوند بر کیفیت نهایی سطح کار تاثیر بسزایی دارند.

مزایای برش cnc هواگاز پلاسما

فرآيند پلاسما، شيوه اى بسيار مناسب براى برش صفحات نازك و ضخيم میباشد. بنابراين پلاسما از طريق ذوب و تبخير مواد فلزى پايه عمل میکند. بدین صورت به عنوان ابزارى در جهت انتقال انرژى مورد نياز جداسازى قطعه كار عمل مى كند. تورچ پلاسما، مخروطى بسيار داغ توليد مى كند . كه در يك خط كاملاً مستقيم روى خط برش متمركز مى شود. كه عملا به منظور برش صفحات خميده يا سطوح زاويه دار الزامى مى باشد.
دستگاه هاى برش پلاسماى پویابرش داراى طراحى بديع و نوين مى باشند. كيفيت برش اين دستگاه ها بسيار بالاست. مصرف نيروى الكتريكى و هزينه تامين گاز در آنها پائين است.

کاربرد دستگاه برش Cnc پلاسما؟

برش cnc هواگاز پلاسما

دستگاه هاى برش این شرکت به منظور برشكارى سازه هاى فلزى سبك و سنگين، صنايع شيميايى و ساختمان سازى کاربرد دارند. همچنین برای صنايع اتومبيل سازى كشتى سازى، تعمير و نگهدارى و ديگر صنايع بسيار ايده آل مى باشد. برش دهنده های پلاسما خیلی سریع گسترش یافتند. اما آنها تا حدودی کند و گران قیمت بودند. بنابراین بشتر به کاربردهایی که نیاز به تکرار الگوی برش بود، اختصاص یافتند. همچون سایر ماشین های ابزار از سال ۱۹۸۰ تکنولوژی CNC برای ماشین های برش پلاسما استفاده گردید. بدین صورت از این طریق انعطاف پذیری بیشتری در برابر اشکال مختلف مورد تقاضا از طریق برنامه نویسی CNC از خود نشان داد.ولی باز هم با وجود کنترلرهای CNC برش پلاسما محدود به برش طرح ها والگوها در صفحات و ورقه های تخت بوده و فقط دارای دو محور(X,Y) هستند.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 168 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 59 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 137 بازدید
سوال شده 4 سال قبل در گوناگون توسط powercam simayeshahr (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 774 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 211 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 567 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 699 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 752 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 21 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 20 بازدید
...