+2 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (426 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط
ایا java ee که الان شده jakarta ee میتونه زنده بمونه؟

یا مثل EJ‌B 1 بود فک کنم که بدلیلی سنگینی زیاد مرد و تویه EJB 2 بازسازی اساسی داشت

جریانش چیه با توجه به تجربه هاتون فک میکنین میتونه پا به پای زبان های دیگه در وب بیاد جلو ؟
قبل توسط (693 امتیاز)
کلا هر چی که میره در اختیار بنیاد اکلیپس فاتحه اش خوندست البته نه بخاطر بد بودن بلکه بخاطر کند بودن ، تکنولوژی های دیگه که وابسته به بنیاد خاصی نیستند مثله اسپرینگ ، میکرونات یا ... خیلی سریعتر پیش میرن .
البته بعضی وقت ها هم ممکنه یه شرکتی مثله ردهت در یک برهه ی زمانی برگه برنده ای رو کنه که داستان تغییر کنه مثله همون کاری که جی باس سیم با اسپرینگ کرد. اسپرینگ خیلی تلاش کرد تا بعنوان استاندارد در دنیای جاوا شناخته بشه ولی هنوز که هنوزه یک de-facto standard هست  و خیلی از اسپک هایی که الان در Java ee وجود داره مثله CDI از سیم اومده حتی اسپک لید CDI گوین کینگ بود که هایبرنیت و سیم رو نوشته. بنظر من در حال حاضر استفاده از Jakarta EE خیلی منطقی نیست ولی پیگیری اتفاقاتی که داره میفته خوبه .
قبل توسط (693 امتیاز)
درواقع اگه میخوای با نحوه کار آشنا بشی قسمت navigating the minefield از این لینک رو بخون https://jcp.org/ja/press/news/specLeadStars/commFocus_stars_king
قبل توسط (467 امتیاز)
یعنی آینده جاوا خیلی خوب نیست؟
قبل توسط (693 امتیاز)
+1
خوب بودن چون کیفی است و معیار کمی نداره نمیشه گفت که خوب هست یا نه ولی جاوا همچنان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که تولید نرم افزارهای بزرگ هم اکنون و در آینده با این زبان یا حداقل روی بستر JVM انجام میشه. ولی شاید مثلا در آینده دور زبان گو جایگاه بهتری نسبت به جاوا داشته باشد .
قبل توسط (426 امتیاز)
چرا زبان گو؟
از این بابت که تا بحال اگه من مطلبی در این بابت میخوندم برای مقایسه اسم از پایتون و یا nodejs میومد و شما میفرمایید گو هم در اینده دوره میتونه حرفی داشته باشه چیه ويژیگی یا هدف گذاری تویه این زبان باعث این نظر شما شده؟
قبل توسط (693 امتیاز)
من خودم بطور جدی هنوز از گو استفاده نکردم ولی اسپک یک زبان رو که میخونی معلومه چه طراحی پشتش هست طراحی کاربردی ، آکادمیک یا غیره اگر اسپک زبان گو رو بخونید
https://golang.org/ref/spec
در همون مقدمه می بینید که طراحی خوب و قوی داره و پر کاربرد هست بعنوان مثال این تعریف گو هست
Go is a general-purpose language designed with systems programming in mind. It is strongly typed and garbage-collected and has explicit support for concurrent programming
این تعریف اسکالا
Scala combines object-oriented and functional programming in one concise, high-level language
این تعریف erlang
is a programming language used to build massively scalable soft real-time systems with requirements on high availability
شما کدوم رو انتخاب می کنی ؟
قبل توسط (426 امتیاز)
من که دوست دارم با همشون کار کنم
ولی برای جواب به سوال شما باید یکم تخصصی تر بهشون نگاه کرد چون با توجه به اینکه GO داره تویه این تعریف خودنمایی بیشتر میکنه ولی گاهی اوقات بعضی از ویژیگی ها تویه بعضی از زبان ها انچنان با روح و روان ادم بازی میکنه که در کنار یکسری کم بودهاشون ولی خدا یکی اون زبان یا پلتفرم هم یکی میشه برات.
دقیقا مثل ارادتی که شما به vert.x دارین میشه.
قبل توسط (0 امتیاز)
+1
نمیدونم قراره تو چه اندازه ای کار کنید
واتساپ با Erlang تا دو میلیون کاربر در لحظه رو جواب میده
و migratoryData با جاوا چند برابر واتساپ
کل کاربران آنلاین شما نهایتا تو ایران چقدره مگه، برنامه نویس بشید و استاندارد کار کنید هر زبونی میخواید بخونید. من 100 درصد بهت قول میدم از تمام توانمندی های هیچ کدوم از اینها که نام بردی نمیرسی بهره بگیری و همشون جواب کار شما رو میده

3 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

بنظر من حمایت مدیریتی، بیزینسی و مالی شرکت بزرگی مثل اوراکل برای Java EE نعمت بزرگی بود که با از دست دادن اون به مشکلات زیادی بر خواهد خورد. علاوه بر این قبل از سپرده شدن Java EE به بنیاد اکلیپس هم Java EE خیلی از رقبا عقب افتاده بود و به یک بستر قدیمی و کند تبدیل شده بود. برای مثال نبود استانداردی مشخص برای مباحث cloud یا reactive programming و یا کندی در تصویب و پیاده سازی استاندارد ها در سالیان قبل بسیاری از توسعه دهندگان تصمیم ساز را به سمت فریم ورک هایی مثل Spring، Vertx یا Play کشاند.

بنظر من با این وضعیت جدید این کوچ به سایر پلتفرم ها ادامه خواهد داشت و شیب تندتری نیز خواهد گرفت.

بنظرم برای احیای دوباره Java EE باید ساختار چابکتری (agile) برای سازماندهی و ریلیز Java EE در نظر گرفته شود و همچنین استاندارد های جدیدی برای مباحث جدید و مورد نیاز توسعه دهندگان (مثل cloud یا reactive programming) بسرعت به Java EE اضافه شود.

قبل توسط (0 امتیاز)
IBM شرکت RedHat رو خریده . به نظرتون ربطی به این موضوع داره ؟
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
البته این دو اتفاق ۴ ۵ ماهی فکر کنم با هم اختلاف زمانی داشتن ولی احتمالا به هم ربط دارن بله.
0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)
اصولا اینکه زنده بمونه یا نه مطرح نیست، چرا که اصل تمام زندگی پلتفرم بر‌روی JEE هست و‌نمیشه حذفش کرد. تغییر ایجاد شده برای بهبود بوده و تقریبا همه خوشحال هستیم از این اتفاق و باید خیلی زودتر اتفاق می افتاد، در حال حاضر تمام گروه هایی که قبلا به صورت خود مختار روی نسخه های دیگه کار میکردن جمع خواهند شد و تمام انرژی خودشون رو معطوف این دیزاین میکنن. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این هست که همین الان amazon نسخه openjdk خودش رو داره ارائه میده و با توجه به عدم پیشرفت جاوا در زیر چتر اوراکل همه موضوعات مربوط به جاوا این چنین سرنوشتی خواهند داشت و این باعث پیشرفت میشه. در پایان باید گفت که تمام اینها به معنی پیشرفت هست و الان هم جاوا در cloud اول هست حتی اگر به وسیه JEE نباشه.
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
"که اصل تمام زندگی پلتفرم بر‌روی JEE هست و‌نمیشه حذفش کرد" من با این جمله مخالفم چون در حال حاضر فریم ورک هایی مثل Spring WebFlux یا Play Framework یا Vertx کاملا Java EE رو حذف کردن و هیچ dependency مستقیمی به Java EE ندارن و دارن جلو میرن.
قبل توسط (426 امتیاز)
خوب با توجه به توضیح جناب jedlab
"کلا هر چی که میره در اختیار بنیاد اکلیپس فاتحه اش خوندست البته نه بخاطر بد بودن بلکه بخاطر کند بودن ، تکنولوژی های دیگه که وابسته به بنیاد خاصی نیستند مثله اسپرینگ ، میکرونات یا ... خیلی سریعتر پیش میرن ."
و توضیح اقای زرین فام که
"علاوه بر این قبل از سپرده شدن Java EE به بنیاد اکلیپس هم Java EE خیلی از رقبا عقب افتاده بود و به یک بستر قدیمی و کند تبدیل شده بود. برای مثال نبود استانداردی مشخص برای مباحث cloud یا reactive programming و یا کندی در تصویب و پیاده سازی استاندارد ها در سالیان قبل بسیاری از توسعه دهندگان تصمیم ساز را به سمت فریم ورک هایی مثل Spring، Vertx یا Play کشاند.

بنظر من با این وضعیت جدید این کوچ به سایر پلتفرم ها ادامه خواهد داشت و شیب تندتری نیز خواهد گرفت."
البته اینو اضافه کنم که یکی از دلایل رو اوردن به spring ومطرح شدنش هم کندی همون زمان J2EE بود پس این حرف یعنی مهاجرت به سایر پلتفرم هارو بر اساس تاریخ میشه گفت که اتفاق میافته

پس میشه گفت java EE رو گذاشتن که به مرگ تدریجی بمیره؟
0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)
خوب الان vert.x رو بررسی کردین برای کدوم بنیاد ؟ من احساس می کنم اگر به دست بنیاد Apache شاید بهتر بود, ولی الان شما برای مباحث reactive می تونین از vert.x استفاده کنین و برای مباحث microservice از microprofile و برای مورد کاربردهای Enterprise از Jakarta EE به نظرم اتفاقا چه خوب که اوراکل بی خیال شد چون سیاست های اوراکل خیلی تجاری و کلا به مبحث open source بودن Java ضربه شدید میزنه نمونش درگیری بیخودی که با گوگل سر اندروید راه انداخت و گوگل رو به کار بیشتر بر روی زبان go و dart ترغیب کرد و برای اندروید الان kotlin رو داریم... من زبان go رو بررسی کردم اصلا syntax برای یک جاوا کار بهم ریخته به نظر میرسه، شاید اگر اوراکل آنقدر تجاری فکر نمی کرد این زبان ها نمی تونستن هیچوقت آنقدر جاشون رو باز کنن... microprofile رو با payara micro امتحان کنین فکر کنم از spring boot بیشتر بهش علاقه مند شین برای منکه ایجوری بود... بعد برای مباحث cloud شما همه چیز رو می تونید با filter ها و interceptor ها داشته باشید نمونه اتصال به Zuul...
قبل توسط (693 امتیاز)
من تقریبا با پروژه های زیادی کار کردم که به اکلیپس واگذار شدن و تقریبا متوقف شدن مثال خیلی جدیدش زبان برنامه نویسی Ceylon هست که خیلی زبان خوبیه و مثال قدیمیش هم این باگ اکلیپس لینک هست که بعد از چند سال هنوز درست نشده https://bugs.eclipse.org/bugs/show_bug.cgi?id=349477 . ورتکس هم تمام چیزهایی که الان داره مدیون تیم فاکس زمانیکه در ردهت توسعه داده شده هست نه زمانی که به اکلیپس واگذار شد .

در مورد زبان گو هم باید بگم برای من که جاواکار هستم اصلا سینتکس بهم ریخته ای نداره و حتی از کاتلین هم خواناتره بعنوان مثال در این لینک می تونید یه مقایسه ی کوچیکی خودتون  بین جاوا و گو بکنید . گو در حال حاضر زبان پر کاربردیه .
https://golang.org/ref/spec#Function_literals
https://golang.org/ref/spec#Switch_statements

بعلاوه اگر قرار بود سینتکس در انتخاب زبان انقدر موثر باشه هیچکس سمت اسکالا نمی رفت و همه الان باید سیلان کار می کردند. میشه گفت بنیاد اکلیپس و پروژه هایی که توشه ، آشغال دونی پروژه های جاواست  :)

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 178 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 364 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در برنامه نویسی توسط HA (347 امتیاز)
+1 امتیاز
0 پاسخ 328 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 633 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 443 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.3هزار بازدید
سوال شده 6 سال قبل در برنامه نویسی توسط Mujan (9 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 1.9هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.6هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 666 بازدید
سوال شده 8 سال قبل در برنامه نویسی توسط HS (12 امتیاز)
...