+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (7.1هزار امتیاز)
هارددیسک ساتا (SATA)، اسکازی (SCSI) و SAS  باهم چه فرقی دارند و کاربرد هریک چیست؟

2 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (308 امتیاز)
اولين تفاوت در سرعت انهاست كه اسكازي  سرعتش از همه بيشتر است.توي اسكازي ميشه 3/4 يا چند تا هارد رو به عنوان يك درايو معرفي كرد ولي توي بقيه نميشه.كانكتورهاشون هم با هم فرق داره
+1 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
به هبچ عنوان اسکازی همیشه سریع ترین نیست!

باید دید با چه چیزی مقایسه می شود.

P ATA یا َATA باس موازی برای دسترسی به دستگاه های ذخیره ساز جانبی مثل هارد یا سی دی با حداکثر سرعت انتقال داده  133 مگابایت بر ثانیه . حداکثر دو دستگاه بر روی هر کانال

SCSI باس موازی با حداکثر 8 تا 16 دستگاه بر روی یک کانال و در نسخه استاندارد سرعت انتقال داده به 320 مگابایت بر ثانیه می رسد. این استاندارد قدیمی است و نسخه اولیه آن به سال 1986 بر میگردد! البته همچنان حضور دارد ولی در رقابت با استاندارد های جدید نیاز به تغییرات اساسی داشته که در نسخه های جدید این استاندارد رخ داده است.

این نسخه های جدید مثل SAS که سریال شده SCSI است که بسیار پیشرفت داشته و در نسخه 3 به سرعت خیره کننده 1200 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کرده است.

یا مثلآ ISCSI که اسکازی تحت شبکه های کامپیوتری است قابلیتهای فراوانی برای دسترسی به یک منبع ذخیره سازی تحت شبکه ارائه کرده است ولی سرعت آن طبیعتآ محدود به شبکه زیر بنایی است.

SATA نمونه سریالی شده ATA است با این تفاوت که بر روی هر کانال یک تجهیز قرار میگیرد و سرعت خیره کننده 16 گیگابیت بر ثانیه را داراست که برای مقایسه با موارد قبلی اگر آنرا به بایت تبدیل کنیم به سرعت 2 مگابایت بر ثانیه خواهیم رسید.

حال باید دید چه چیزی معیار محاسبه است. SATA در مقابل SCSI موازی قطعآ برنده است. ولی در مقابل نسخه های جدید از برخی سریع تر و از برخی کند تر است.

به هر حال آنچه باید در مورد تفاوت این موارد در نظر داشت این است که هر کدام کار آیی متفاوتی دارند.SCSI شامل دستورات پروتکل انتقال داده تعاریف مربوط به کانال و خیلی موارد دیگر است که برای کاربرد های حجم بالا، چند منبعی و پراکنده گی منابع می تواند بسیار مناسب باشد. در مقابل ATA و به طبع آن SATA برای مقاصد محلی ساخته شده اند هر چند که پیشرفت تکنولوژی این مقاصد را دستخوش تحول کرده است که امروزه شاهد چند منبعی به شکل دیگر بر روی  SATA نیز هستیم. از طرف دیگر SATA پروتکل های ساده تری نسبت به اسکازی ارائه می دهد که ساخت آنرا با هزینه کمتر و ابعاد کوچکتر فیزیکی برای حجم های بالاتر داده ممکن ساخته است.

اینکه اسکازی سرعتش از همه بیشتر است جمله صحیحی نیست!

بستگی دارد به خیلی موارد.

هیچگاه هواپیما را با پورشه مقایسه نکنید!هر کدام کارآیی خاص خود را دارند.

پیشنهاد می کنم صفحات مربوطه را در ویکی پدیا انگلیسی بخوانید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 43 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 143 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 91 بازدید
...