+1 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (801 امتیاز)

آیا بازی کردن با بازی های ویدیویی و کامپیوتری برای مغز ضرر دارد؟

حداکثر چند ساعت بازی کامپیوتری برای کودکان توصیه می شود؟

3 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (186 امتیاز)
یک اصل را در نظر بگیرید هر چیز به اندازه نکوست.

همه انواع بازیها به نوعی ورزش به حساب می آیند بازیهای کامپیوتری هم ورزش مغز هستند.

اما من یک دوست دارم که همش تو کار ورزش بود و الان زانوهاش دچار انحراف و ساییدگی هست. اگر به اندازه ورزش میکرد مطمئنا سالمتر بود.

خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

موفق باشی
+1 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

روزنامه هافینگتون پست می نویسد که بر خلاف باور عمومی که بازی های ویدئویی باعث افزایش خشونت و ایجاد صدمه های دیگر می شوند (که تا به حال اثبات نشده اند) بازی های ویدئویی می توانند برای مغز مفید باشند.

1) تحقیقی که به تازگی انجام شده است نشان داد که افرادی که 30 دقیقه بازی کرده بودند در قسمت های مختلف مغز شان رشد دیده می شد و بازی می تواند از بیماری هایی که با کوچک شدن مغز ارتباط دارند جلوگیری کند، مانند آلزایمر یا اسکیزوفرنی.

2) تحقیقات دیگری نشان داده که بازی های استراتژیک مانند «سیمز» و «استارکرفت» به تقویت انعطاف پذیری و بالا رفتن ضریب هوشی کمک می کنند.

3) تحقیقاتی دیگر بر افرادی که سن‌شان بالا بود نشان داد روزانه 2 ساعت بازی های ویدئویی فکری باعث جوان ماندن مغز می شود.

4) تحقیقی که با موضوع مضرات بازی های ویدئویی بر کودکان انجام شد در آخر به این نتیجه رسید که بازی ها نه تنها آسیبی ندارند بلکه بازی هایی با سرعت بالا به کودکان دارای اختلالات خواندن و نوشتن کمک می کند.

5) تحقیق دیگری نشان داد که دانشجویان پزشکی ای که روزانه 2 ساعت بازی ویدیویی می کنند، در شبیه سازی عمل های جراحی نتایج به مراتب بهتری کسب می کنند.

6) تحقیقی در سال 2010 نشان داد که بازی های ویدئویی، بالاخص آنها که از واقعیت مجازی استفاده می کنند، در کاهش درد ناشی از بیماری ها تاثیر بسیاری دارند.

7) پژوهشی در سال 2009 بر روی جوان هایی که بازی های تیراندازی انجام می دادند نشان داد که این بازی ها تاثیر مثبت بسیار زیادی بر بهبود بینایی افراد دارند.

8) در سال 2012 محققین برای درمان کودکانی با میانگین سنی 15 که دارای افسردگی یا بیماری های مشابه بودند بازی ای ساختند و کودکان را با آن آزمایش کردند. نتیجه بسیار متفاوت و بهتر از درمان با روش های درمان معمول بود.

9) در آزمایشی دیگر کسانی که سکته های سنگین را تجربه کرده بودند به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که بطور معمول تحت درمان قرار گرفتند و گروهی که با بازی های ویدئویی این کار انجام دادند. نتیجه این بود که افرادی که با بازی های ویدئویی تحت درمان قرار گرفته بودند با سرعت و اثربخشی بالاتری بهبود یافتند.

البته این تحقیقات درباره بیش از حد بازی کردن با این دستگاه ها نبوده و بازی کردن بیش از 2 ساعت آسیب های بسیاری را برای گیمر ها به همراه دارد.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

دکتر علی جعفری متخصص مغز و اعصاب در تهران می گوید

با در نظر گرفتن قاعده‌ای مثل انعطاف‌پذیری عصبی (Neuroplasticity) جای تعجب ندارد که داده‌های فعلی این موضوع را تأیید می‌کنند که بازی‌های ویدیویی روی مغز ما اثر می‌گذارند و بسیاری از نقاط آن را تغییر می‌دهند. دانشمندان به‌تازگی نتیجه‌ی ۱۱۶ تحقیق علمی را جمع‌آوری و خلاصه کردند تا ببینند که بازی‌های ویدیویی چه تأثیری روی ذهن و رفتار ما می‌گذارند.

مارک پالاز (Marc Palaus) نویسنده‌ی اصلی این بررسی، در این باره می‌گوید: «بازی‌ها به طور معمول از حیث تأثیر مثبت و منفی خود ستایش یا شماتت می‌شوند اما بدون اینکه داده‌ای واقعی این ادعاها را اثبات کند. بازی کردن همچنین یک فعالیت بسیار محبوب است که باعث می‌شود خیلی‌ها نظرهای سفت و سختی درباره‌ی این موضوع داشته باشند.»

با نگاه به نتیجه‌ی تمام تحقیقات تا به امروز، پالاز و تیم او به دنبال این بودند که ارتباطی بین تأثیر بازی‌های ویدیویی بر روی ساختار و فعالیت‌های درون مغز پیدا کنند. از بین این‌ها، ۲۲ تحقیق به این تغییرات ساختاری پرداختند و ۱۰۰ تحقیق دیگر تغییر فعالیت ذهن و رفتار اشخاص را آنالیز کردند. نتیجه‌ی این تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی نه تنها عملکرد ذهن ما را دستخوش تغییر می‌کنند بلکه ساختار آن را به کلی عوض می‌کنند.

مثلا بازی‌های ویدیویی تأثیر قابل‌توجهی روی تمرکز دارند. خلاصه‌ی تحقیقات این بررسی نشان داد که بازیکنان به طور کلی از قوه تمرکز بالاتری برخوردار شدند، از جمله تمرکز طولانی مدت و تمرکز گزینشی. همچنین به نظر می‌رسد آن نواحی مغز که به تمرکز اختصاص دارند در بازیکنان بسیار فعال‌تر و کاربردی‌تر از افراد معمولی است.

Video Games

شواهد حتی ثابت می‌کنند که تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی حجم آن بخش‌هایی از مغز را که مسؤول قابلیت‌های فضایی/بصری هستند افزایش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند که روابطی مثل فاصله بین اجسام را بهتر درک کنند. در دراز مدت، گیمرهایی که داوطلب شدند تا یک برنامه پرورش ذهن به واسطه‌ی بازی‌ها را دنبال کنند، هیپوکامپ راست بزرگ‌تری داشتند.

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 427 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 485 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در علم و دانش توسط سلطانی (1.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 602 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 675 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 339 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط هیوا (458 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 400 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 410 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 371 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 7.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 277 بازدید
...