0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (458 امتیاز)

آیا امکان تشخیص زود هنگام آلزایمر هست؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (458 امتیاز)

محققان UPM به دنبال توسعه ی بیوسنسوری هستند که به تشخیص زودهنگام غیر تهاجمی بیماری آلزایمر توسط تصویر برداری fMRI کمک میکند.

حضور ذخایر آهن در مغز، به عنوان یکی از شاخصه های قدیمی بیماری آلزایمر به شمار می آید. بنابراین، تیمی از محققان به رهبری Milagros Ramos از مرکز فناوری بیومدیکال UPM، عاملی جدید برای کنتراست تصویر برداری fMRI بر اساس ذرات مغناطیسی ایجاد کرده اند که میتواند به عنوان نشانگری زیستی برای تشخیص زودهنگام این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.
نتیجه ی این پژوهش می تواند راه تشخیص زود هنگام و غیر تهاجمی را برای محققان هموار سازد. بیماری آلزایمر، بیماری پیشرفته ی اعصاب است و حدود 47 میلیون نفر در سراسر دنیا از آن رنج میبرند. امروزه تشخیص قطعی این بیماری تنها پس از مرگ این بیماران، امکان پذیر است. زمانی که میتوانیم حضور پلاسما و پلاک آمیلویید موجود در پارینسیما ی مغز (parenchyma) را از طریق روش های بافت شناسی و تفکیک آن، مشخص کنیم.
شیوه های کنونی تشخیص این بیماری شامل ارزیابی تاریخچه ی بیمار به منظور تشخیص تغییرات احتمالی رفتار و ارزیابیهای نوروپزشکی و عصب شناختی میباشد که به تشخیص احتمالی آلزایمر کمک میکند. که البته روش های نسبی هستند. و گاهی این تشخیص به هنگام نیست و در واقع راه چاره ای برای درمان وجود ندارد.
امروزه، بیومارکرها دقت بالایی در تشخیص زودهنگام بیماری و همچنین نظارات مناسب بر پیشرفت آن، پس از استفاده از رادیو ایزوتوپ ها را ندارند. بنابراین، در حال حاضر محققان در پی یافتن بیومارکرهای جدیدی هستند که بتوانند به کمک آنها این بیماری را با استفاده از روش های غیر تهاجمی تشخیص دهند.
این مطالعه، نشان دهنده ی حضور آهن و پروتئینی که آهن را ذخیره میکند (فریتین) در ناحیه هیپوکامپ موش های دارای این بیماری است. این تجمع آهن و فریتین در اطراف پلاک آمیلوئید دیده میشود که نشانه ای از بیماری آلزایمر است. بنابراین محققان توانستند نشان دهند که این تجمع در ناحیه ای خاص میتواند نشانه ای از وجود احتمالی آلزایمر در آینده باشد. و به این ترتیب، طریقه ای برای تشخیص زودهنگام این بیماری است.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

دکتر علی جعفری متخصص مغز و اعصاب در تهران می گوید

۱) دشواری در انجام فعالیت های آشنا

برخی افراد ممکن است با مشکلات بیشتری در زمینه تمرکز حواس مواجه شوند‌. در این افراد با پیشرفت بیماری، انجام کارهای روزمره برای فرد دشوارتر شده و نیازمند زمان بیشتری است. توانایی رانندگی ایمن نیز به تدریج کمتر می شود. اگر فرد در هنگام رانندگی در یک مسیر آشنا گم شود این موضوع می تواند علامتی از آلزایمر باشد.
۲) دشواری در تعیین زمان یا مکان

از دست دادن حساب تاریخ ها و اشتباه در درک گذر زمان نیز دو علامت شایع هستند. در این حالت برنامه ریزی برای وقایع آینده می تواند دشوار باشد. چرا که این رویدادها قرار نیست بلافاصله اتفاق بی افتند. با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به آلزایمر بیش از پیش در مورد مکانی که در آن هستند، چگونه به آنجا رفته اند و چرا در آنجا هستند، فراموشکار می شوند.
۳) از دست دادن بینایی

مشکلات بینایی نیز ممکن است بوجود بی آیند. فرد در این حالت در خواندن متون دچار مشکل می شود. بیمار همچنین ممکن است در تشخیص فواصل و رنگ ها در هنگام رانندگی نیز به مشکل بخورد.
۴) دشواری در یافتن کلمات مناسب

در این حالت آغاز گفتگو یا ملحق شدن به بحث با دیگران می تواند دشوار باشد به نحوی که فرد ممکن است در اواسط صحبت هایش مکث کند و قادر به پایان بخشیدن به جملاتش نباشد. به همین دلیل ممکن است گفتگوهای تکراری صورت پذیرند. فرد ممکن است در مواقع خاص در یافتن کلمات اختصاصی دچار مشکل شود.
۵) قرار دادن اشیا در مکان های اشتباه

در این حالت فرد اشیا را در مکان های غیر معمول قرار داده و نمی تواند مواردی را که گم کرده است براحتی پیدا کند. به همین دلیل ممکن است به دیگران مظنون شود.
علائم آلزایمر زودرس
۶) دشواری در تصمیم گیری

تصمیمات مالی در بیماری آلزایمر دچار اشکال می شود. این عارضه اغلب باعث بوجود آمدن خسارت های مالی می شود. مثالی از این حالت، بخشیدن مقادیر بالایی پول به بازاریاب های تلفنی است. بهداشت جسمی نیز برای فرد کم اهمیت می شود تاحدی که دفعات استحمام به سرعت کاهش یافته و فرد تمایل خود به تعویض روزانه لباس ها را از دست می دهد.
۷) عدم حضور در محل کار یا مناسبت های اجتماعی

با پیدایش علائم، فرد به طور پیش‌رونده‌ای از حضور در محل کار، برنامه های کاری و یا تفریحات مهم قبلی سر باز می زند. این حالت با پیشرفت علائم بیشتر می شود.
۸) تغییرات رفتاری و شخصیتی

نوسانات شدید خلق و خو و شخصیت ممکن است دیده شود. تغییر قابل توجه در خلق و خو به اشکال زیر دیده می شود:

    سردرگمی
    افسردگی
    اضطراب
    هراس

فرد یا اطرافیانش ممکن است متوجه تحریک پذیری بیش از حد وی در رخدادهای غیر معمول روزانه شوند

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 371 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 243 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 400 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 257 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 307 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 269 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 259 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
...