0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (843 امتیاز)

چه تغذیه ای از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)

مطالعات نشان می‌دهد داشتن برنامه‌ی غذایی MIND می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را تا 54 درصد کاهش بدهد. این رژیم غذایی مشابه ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH است. رژیم غذایی MIND بر پایه‌ی سبزیجات، ماهی، مغزها، انواع بری، حبوبات، غلات کامل، روغن زیتون و ماکیان است. توصیه می‌شود غذاهای فرآوری شده، قند اضافی، گوشت قرمز و لبنیات پُرچرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید. چنین رژیم غذایی علاوه بر پیشگیری از آلزایمر، برای کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین نیز مفید است.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

دکتر علی جعفری متخصص مغز و اعصاب در تهران می گوید

 

در رژیم غذایی ذهن، سوال «برای درمان فراموشی چه بخوریم» با توصیه به مصرف ده گروه غذایی پاسخ داده می‌شود. این مواد غذایی عبارتند از:
سبزیجات برگ دار و سبز رنگ ( Green Leafy Vegetables )

رژیم غذایی ذهن توصیه می‌کند که سبزیجات برگ دار و سبز رنگ مثل کلم پیچ، اسفناج و بروکلی که حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و C می‌باشند، هر روز یا حداقل دو بار در هفته در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. البته محققان دریافتند که مصرف شش وعده سبزیجات در هفته بیشترین تاثیر مثبت را بر روی مغز انسان می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌های رعایت این توصیه در رژیم غذایی، مصرف روزانه سالاد و سبزیجات می‌باشد.
آجیل ( Nuts )

رژیم غذایی ذهن توصیه می‌کند که مصرف آجیل به دلیل دارا بودن کلسترول خوب (HDL)، فیبر و آنتی‌اکسیدان نه تنها می‌تواند به پایین رفتن کلسترول بد (LDL) و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی کمک کند، بلکه غذای مناسبی نیز برای مغز می‌باشد. مصرف پنج وعده آجیل در هفته توصیه می‌شود. هر وعده می‌تواند به اندازه یک کف دست باشد.
توت ( Berries )

انواع توت‌ها مثل بلوبری، ذغال اخته، شاتوت و توت‌فرنگی به دلیل غنی بودن در میزان آنتی‌اکسیدان، می‌توانند مغز را از ابتلا به فراموشی محافظت کنند. در این میان، مصرف بلوبری بیشتر از سایر توت‌ها توصیه می‌شود. مقدار مصرفی مناسب به اندازه یک فنجان هشت اونسی (تقریبا ۲۵۰ گرم) دوبار در هفته می‌باشد.
حبوبات (Beans)

اگر حبوبات یک رکن اصلی از رژیم غذایی شما نیستند بهتر است این رویه را تغییر دهید. انواع حبوبات مثل لوبیا و نخود به دلیل دارا بودن مقدار فیبر و پروتئین بالا و همچنین چربی و کالری کم، تاثیر بسزایی بر سلامت مغز می‌گذارند. محققان خوردن سه وعده حبوبات در هفته را یک اصل مهم تغذیه برای درمان فراموشی و آلزایمر توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برای کاهش اسید معده چه بخوریم
غلات کامل (Whole Grains)

این گروه از مواد غذایی نقش کلیدی را در رژیم غذایی ذهن بازی می‌کنند. مصرف سه وعده غلات کامل مانند نان گندم کامل به طور روزانه توصیه می‌شود. انواع غلات کامل مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌های گروه B، آنتی اکسیدان‌ها و مینرال‌های کم مقدار (آهن، زینک، مس و منیزیم) را شامل می‌شوند.
ماهی (Fish)

وجود ماهی در رژیم غذایی بسیار مهم می‌باشد. رژیم غذایی ذهن مصرف حداقل هفته‌ای یکبار ماهی را برای سلامت حافظه و مغز توصیه می‌کند. علاوه بر این، خوردن یک وعده ماهی در هفته می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش خطر سکته، افسردگی و سایر شرایط مزمن داشته باشد.
مرغ (Poultry)

مصرف مرغ به داشتن ذهن قوی و حافظه خوب کمک می‌نماید. مرغ منبع خوبی از ید، آهن، روی، ویتامین‌ها و بویژه ویتامین B12 است و خوردن حداقل دو تا سه بار آن در هفته باعث می‌شود تا خطر ابتلا به آلزایمر تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.
روغن زیتون (Olive Oil)

مصرف روغن زیتون برای پخت و پز روزانه به مصرف سایر روغن‌ها در بازار ارجحیت دارد. محققان به این نتیجه رسیدند کسانی که از روغن زیتون به عنوان روغن اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

برای درمان فراموشی چه بخوریم
سایر سبزیجات ( Other Vegetables )

مشابه سایر رژیم‌های غذایی که بر روی کاهش وزن و سلامت قلب تمرکز می‌کنند، رژیم غذایی ذهن نیز بر اهمیت مصرف سبزیجات رنگ‌دانه‌دار (مانند گوجه و هویج) و سبزیجات بدون برگ (مانند فلفل دلمه‌ای و نخود فرنگی) برای سلامتی و کاهش خطر آلزایمر تاکید می‌کند. محققان بر این باورند که مصرف روزانه یک وعده سالاد و حداقل یک نوع دیگر از سبزیجات، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 243 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 422 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 373 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 681 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 291 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 387 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 258 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 322 بازدید
...