+2 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (7.0هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط
سنگ لوزه چگونه به وجود می آید و چاره آن چیست؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
سنگ لوزه اجسام سفید یا زرد رنگی است که در کریپتهای لوزه تشکیل می شود . مکانیسم ایجاد آن به این ترتیب است که متعاقب صرف غذا ذرات غذائی در کریپها به دام می افتد و به محل مناسبی برای رشد باکتریهای دهان تبدیل می شود. سپس سلولهای دفاعی بدن و سلولهای کنده شده از مخاط نیز به آنها اضافه می شوند. پس از گذشت چند روز توده نرمی تشکیل می شود که ممکن است با تماس با سطح گلو باعث ناراحتی فرد شود.همچنین در این حالت به دلیل رشد باکتریهای تولید کننده ترکیبات گوگرددار ،بوی بدی از دهان به مشام میرسد.
در بعضی افراد چسبندگی این توده کم است و به مرور کنده شده بر روی زبان میافتد در بعضی موارد نیزاین توده های کوچک به مرور بزرگ می شوند در چنین مواردی لازم است این اجسام ویا کل لوزه به روش جراحی برداشته شود.
علاج این مشکل در موارد معمولی این است که پس از صرف غذا با آب معمولی غرغره کنیدو باید حداقل نیم ساعت بین صرف غذا و خواب فاصله باشد.البته استفاده از دهانشویه هائی که تاثیرات منفی بر دندانها و لثه نداشته باشند به کاهش تعداد باکتریها و نتیجتا بوی دهان  کمک میکند.
در بیشتر افراد ،کریپتهای لوزه کوچک بوده باکتریها مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند اما در بعضی دیگر ، تجمع باکتریها باعث التهاب و متسع شدن کریپتها میگردد.بزرگتر شدن کریپتها با فراهم کردن سطوح بزرگتر ،باعث افزایش بوی دهان میگردد.درمان این موارد عبارت است از حذف کریپتها با تاباندن اشعه لیزر و یا برداشتن کل لوزه به روش جراحی است.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 668 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4.6هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط هیوا (458 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 2.3هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 487 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 518 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 196 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 205 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 3.7هزار بازدید
...