0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (690 امتیاز)

رگ به رگ شدن، در رفتگی و کوفتگی چگونه هستند؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)

رگ به رگ شدن صدمه به یک مفصل است، مانند قوزک پا، زانو یا مچ دست. در این حالت رباط ها کشیده شده و یا پاره می شوند. رگ به رگ شدن، معمولا به واسطه کشیدن شدن، پیچ خوردن پا، فشار شدید بر مفصل ایجاد می شود. یکی از علائم آن تورم مفصل است که سریعا ظاهر شده و باعث می شود نتوان بدون افزایش درد، از مفصل استفاده نمود. ممکن است مفصل، رنگ پریده به نظر برسد و از آنجائیکه احتمال دارد شکستگی نیز در آن بوجود آمده باشد، تا معاینه دقیق، نباید از آن استفاده نمود. بعضی مواقع زمان بهبودی برای حالت رگ به رگ شدن بیش از زمان لازم برای بهبود یک شکستگی ساده استخوان می باشد.

در رفتگی، نوع دیگری است که در آن، عضله یا تاندون صدمه می بیند. این حالت معمولا ناشی از یک اعمال زور یا فشار سخت می باشد، مانند ناشیانه بلند کردن یک جسم سنگین.

علائم دررفتگی، احساس خشکی و درد در محل آسیب دیدگی می باشد. اولین کاری که برای فرد مصدوم باید انجام داد، ایجاد آرامش برای او است، به طوری که عضلات صدمه دیده از حالات خشکی خارج شوند. در بعضی موارد، استفاده از حرارت و ماساژ ملایم، به واسطه تحریک جریان خون، حالت آرامش را در فرد به وجود می آورد. همیشه باید قسمت صدمه دیده را رو به بالا مالش داد. استفاده از الکل در یک ماساژ ملایم، باعث شل شدن عضلات گرفته می شود.

کوفتگی، نوع دیگری از صدمه دیدگی است و ناشی از ضربه به قسمتی از بدن می باشد که باعث پارگی رگ های کوچک زیر پوست می شود. جمع شدن خون در زیر بافت، ورم و رنگ پریدگی ایجاد می کند.

استفاده از پارچه خنک، باعث جلوگیری از رنگ پریدگی، کاهش تورم و تسکین درد می شود، ولی برای کوفتگی جزئی، هیچ درمانی مورد نیاز نیست. در صورت شکافتن پوست، باید در مورد آن مانند یک زخم باز عمل نمود. شاید بهترین توصیه برای جلوگیری از این حالت آن باشد که در موقع بازی و یا ورزش، دقت و مراقبت کامل به عمل آید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 499 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 379 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 218 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 368 بازدید
...