0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (982 امتیاز)

تفاوت روش های بی حسی اسپاینال و اپیدورال در عمل ‌سزارین چیست؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (801 امتیاز)

بی‌حسی نخاعی یا بی‌حسی اسپاینال (Spinal) یک تزریق نخاعی است که به سرعت با ایجاد بی‌حسی ناحیه‌ای، درد ناحیۀ پایینی بدن را برای زمان محدودی از بین می‌برد، به شکلی که فرد طی عمل هشیار خواهد بود. از این روش بی‌حسی در کنار روش اپیدورال (Epidural) برای از بین بردن درد در زایمان یا عمل سزارین استفاده می‌شود.

بی حسی اپیدورال ممکن است در هر بیمارستانی مقدور نباشد، زیرا نیاز به یک متخصص بیهوشی دوره دیده در گذاشتن سوند اپیدورال جهت بی حسی دارد. این روش در تمام زایمان های طبیعی بدون درد مثل هیپنوتیزم، زایمان در آب و طب سوزنی استفاده می شود.

در بی‌حسی اسپاینال، داروی بی‌حسی به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق می‌شود، اما در روش اپیدورال، داروی بی‌حسی به فضای بیرونی اطراف نخاع وارد می‌شود.

همچنین در بی‌حسی اسپاینال، داروی بی‌حسی به جای تزریق مداوم، تنها یک بار تزریق می‌شود، در نتیجه، روند بی‌حسی سریع و کامل است اما تنها چند ساعت دوام می‌آورد. اگر تمایل دارید تا آخرین لحظه‌ها درد را خودتان کنترل کنید یا اگر پیشرفت زایمان بسیار سریع است و امکان دارد موعد زایمان شما هر لحظه فرا برسد و فرصتی برای انجام روش اپیدورال ندارید، احتمالاً پزشک برای شما بی‌حسی اسپاینال تجویز خواهد کرد.

همۀ مادران نمی‌توانند از روش اسپاینال استفاده کنند. موارد منع استفاده از این نوع بی‌حسی:

1) در صورت پایین بودن فشار خون، به دلیل خونریزی یا مشکلات دیگر

2) اختلال انعقادی خون

3) عفونت خونی

4) عفونت پوستی در ناحیۀ کمر به دلیل وارد شدن سوزن

5) سابقۀ حساسیت به داروهای بی‌حسی ناحیه‌ای

معایب بی حسی اپیدورال:
1) در مواردی که زایمان سزارین باید به صورت اضطراری انجام شود یا زمانی که مادر با مشکلات لخته خون مواجه است، انجام اپیدورال امکان پذیر نمی باشد.

2) گاهی اپیدورال باعث از بین بردن حس شما در زمانی که مثانه کاملا پر شده است، می شود بنابراین ممکن است برای خالی کردن مثانه خود نیاز به سوند داشته باشید.

3) ممکن است اپیدورال اعصاب حرکتی را در جایی بی حس کند که برای فشار آوردن مشکل داشته باشید.

4) اپیدورال ممکن است باعث شود با افت سریع فشار خون مواجه شوید که می تواند منجر به افت موقت ضربان قلب بچه شود.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

ی حسی اپیدروال چیست؟

بی حسی اپیدورال نوعی روش برای انسداد درد موضعی می باشد که در طول وضع حمل استفاده می شود. در بی حسی اپیدورال از یک یا چند داروی ضد درد استفاده می شود که از طریق کاتتری که در فضای اپیدورال قرار دارد به بدن تزریق می گردد. فضای اپیدورال فضای کوچکی بیرون از نخاع می باشد که در بخش پایینی قرار دارد. به این ترتیب امکان تزریقی مستمر فراهم می آید. مدت زمان لازم برای اثر گذاری داروهای بی حسی اپیدورال حدود یک تا پانزده دقیقه است، که این زمان به نوع داروی به کار رفته بستگی خواهد داشت. اگر در بخش پایینی کمر خود سابقه جراحی داشته باشید در این صورت نمی توانید از بی حسی اپیدورال استفاده کنید. داشتن فاکتورهای مرتبط با اختلالات لخته های خونی، وجود عفونت در محل تزریق و یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون از فاکتورهایی هستند که مانع استفاده از بی حسی اپیدورال خواهد شد.

 

 

بی حسی اسپاینال چیست؟

بی حسی نخاعی یا بی حسی اسپاینال روشی برای انسداد درد در طول انجام سزارین می باشد. بنابراین نقش بی حسی اسپاینال در سزارین شناخته شده است. اما استفاده از یک شات بی حسی اسپاینال می تواند به عنوان ضد درد موضعی در برخی شرایط به کار رود، برای مثال زمانیکه به استفاده از سیستم خلا در طول زایمان نیاز باشد و یا زمان کافی برای پیشبرد زایمان وجود نداشته باشد. در طول بی حسی اسپاینال دارو به مایع زیر ستون فقرات در کمر تزریق می شود و فورا نیز تاثیر خود را نشان می دهد. همانطور که عنوان شد بی حسی اسپاینال می تواند با بی حسی اپیدورال ترکیب شود.

 

بهترین دکتر جراح زیبایی زنان در تهران

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 841 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 73 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 60 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 149 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 172 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 116 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 176 بازدید
سوال شده 3 سال قبل در درمان و پزشکی توسط Aynaz.A (20 امتیاز)
...