0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (690 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

کمبود ویتامین B3 چه مشکلاتی برای بدن بوجود می آورد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منجر می‌شود. پلاگر بر پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش و غشاهای مخاطی را مانند چشم و بینی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم پلاگر:

1-زخم‌های متقارن در هر دو طرف بدن. زخم‌ها بیشتر در نقاط فشار و در مناطقی که پوست در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، دیده می‌شود. همچنین برخی مردم به زخم‌هایی مبتلا می‌شوند که کل دست یا پای آن‌ها را می‌پوشاند.

2-درد، تورم و تحریک دهان و یا غشاهای مخاطی مانند مجاری ادرار.

3-کمبود شدید این ویتامین همچنین ممکن است زبان را به رنگ قرمز یا متورم تبدیل کند. برخی از افراد به زخم‌هایی در زیر زبان یا لب‌ها مبتلا می‌شوند.

4-درد و سوزش گلو، سینه یا معده از دیگر علائم این بیماری هستند.

5- درد گوارشی، مانند تورم، استفراغ، حالت تهوع، اسهال، و یبوست. بعضی از افراد به زخم‌هایی در روده مبتلا می‌شوند که باعث اسهال خونی می‌شوند.

6- تغییرات در شخصیت و سلامت روان، از جمله از دست دادن ارتباط با واقعیت (روان‌پریشی)، سردرگمی، مشکلات حافظه، افسردگی و پارانویا (روان گسیختگی). گاهی اوقات این علائم ممکن است اشتباه به عنوان بیماری روحی تشخیص داده شود.

کمبود شدید موارد کمبود ویتامین B-3 ممکن است موجب ابتلا به علائم کمتر جدی در پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش یا غشاهای مخاطی شود که این علائم عبارتند از:

-پوست تحریک شده یا قرمز

-سردرد

-خستگی

-مسائل مربوط به خلق و خو، مانند اضطراب یا افسردگی

-تغییر در تفکر یا توانایی تمرکز

-سرگیجه

-گردش خون ضعیف

دلایل

ویتامین B3 زمانی رخ می‌دهد که فرد به اندازه کافی ویتامین B3 مصرف نکند. افرادی که غذای سالم و رژیم‌های متنوع مصرف می‌کنند، به طور معمول در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B3 نیستند. اما کمبود ثانویه زمانی بروز می‌کند که وضعیت دیگری مانند اسهال، بیماری هارتنپ (ناهنجاری‌های متابولیسم اسیدهای آمینه)، بیماری کبد در توانایی بدن برای جذب ویتامین B3 اختلال ایجاد می‌کند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 10.6هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 4.8هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 299 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 277 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در درمان و پزشکی توسط سلطانی (1.1هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 776 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.8هزار بازدید
...