0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (458 امتیاز)

دمنوش یا چای آویشن چه خواص درمانی دارد؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

زمانی که شما به مواد خوراکی غنی از آهن فکر می کنید، شاید آویشن اولین گزینه ای نباشد که به ذهنتان خطور کند اما این را بدانید که 2 قاشق چایخوری آویشن خشک که معمولا برای یک فنجان چای یا دمنوش آویشن استفاده می شود 3.56 میلی گرم یا 8.19 درصد از آهن مورد نیاز روزانه بدن تان را تامین می کند.

آویشن همچنین یکی از منابع غنی ویتامین K است و شما می توانید از 2 قاشق چایخوری آویشن 48.1 میکروگرم از این ویتامین را به بدن برسانید. البته باید این نکته را هم یادآور شد که آویشن منبع قابل توجه منگنز و کلسیم نیز هست و شما با مصرف 2 قاشق چایخوری آویشن خشک می توانید به ترتیب 12 درصد و 4.5 درصد از منگنز و کلسیم مورد نیاز روزانه بدن خود را تامین کنید.

تسکین دهنده سوءهاضمه

چای آویشن اصولا به عنوان گیاهی شفابخش برای هضم صحیح غذا و از بین بردن نفخ و گاز معده توصیه می شود. براساس «آروماتراپی برای حرفه ای ها» گیاه شناسان بر این عقیده اند که علاوه بر اینکه روغن های فرّار آویشن خاصیت ضدنفخ دارند، فنول های موجود در این گیاه هم با توانایی ضداسپاسمی، گرفتگی عضلات روده را از بین می برد. از آنجا که پونه خاصیت آنتی بیوتیکی قوی دارد، وقتی همراه آویشن سرو شود قابلیت دارویی این گیاه را- به خصوص حین سرماخوردگی یا برای رفع سرفه- افزایش می دهد؛ ضمن اینکه از کنار قابلیت آرامبخشی این دمنوش ها هم نباید بی تفاوت عبور کرد.

آرامبخش سرفه های آزاردهنده

اگر یک سرماخوردگی به همراه سرفه های شدید را تجربه کردید حتما یک فنجان عصاره آویشن بنوشید تا اثر عجیب آن را دریابید. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرده آویشن می تواند برونشیت را درمان کند و سرفه را از بین ببرد. همچنین آویشن در کمیسیون E آلمان (یک سازمان نظارتی دولتی که در سال 1987 تاسیس و از دانشمندان، سم شناسان، پزشکان و داروسازان تشکیل شده است) به عنوان گیاه دارویی ایمن و اثربخش مورد تایید قرار گرفته است.

قابلیت های آنتی اکسیدانی آویشن

یک فنجان چای آویشن خیلی بیشتر از طعم جالب توجهش قابلیت دارد. یکی از روغن های فرّار موجود در آویشن، نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است. براساس اطلاعات موجود در کتاب «سالم ترین غذاهای جهان» آویشن می تواند میزان امگا 3 یا چربی های سالم را در مغز بالا ببرد. نتایج یک مطالعه بالینی انجام شده توسط ک.ای.یودیم و همکارانش که در تاریخ 19 آوریل 1999 با موضوع «تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیکی» منتشر شد، نشان داد که روغن موجود در آویشن، از مغز موش در برابر تغییرات سلولی ناشی از بالارفتن سن مراقبت می کند. همچنین مطالعات درباره قابلیت های آویشن در مسیر مبارزه با بیماری آلزایمر ادامه دارد.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

آویشن به دلیل خواص متنوع و منحصربفردش پای ثابت خوراک، نوشیدنی و داروهای جایگزین بسیاری از مردمه. این گیاه از قدیم الایام تا به امروز جزو داروی جایگزین در طب سنتی ایران محسوب می شده و هنوز هم برای درمان خانگی بسیاری از بیماری ها تجویز می شه.

آویشن چیست؟
آویشن گیاهی شبیه درختچه با قامتی کوتاه که ارتفاعش حداکثر به 40 سانتی متر می رسه. از خونواده ی نعنائیان و گروه مصرفی ضد سرفه ها و میکروب کش هاست. دارای برگ های کوچک بیضی شکل و نازک، متقابل و دمبرگ داره. گل های درختچه سفید، منفرد و چتریه.

گیاه دارای عطری بسیار مطبوع و خوشاینده. دارای 350 گونه و نوع مختلفه که در ایران حدود 14 نوع اون شناخته شده و کاربرد غذایی و دارویی داره. اسم علمی گیاه Thymus Serpyllumه، در انگلیسی بهشWild Thyme   و در زبان فارسی بهش آویشن می گن. آویشن اسامی دیگه ای هم داره که از اونا می شه به اَزوه، آزربه، ارفُلُس و صعتر اشاره کرد.

اطلاعات عمومی درباره ی آویشن
آویشن در دوران باستان نماد شجاعت و قدرت بود. سربازان رومی آویشن رو به نشانه ی احترام بین همدیگه مبادله می کردن. یونانیان و رومی ها برای ضدعفونی کردن معابد و خانه های خود، دسته هایی از آویشن رو می سوزوندن و روحیه شجاعت رو در کسانی که آویشن رو استنشاق می کردن بر می انگیختن.

آویشن بومی آسیا و مناطقی از اروپاس، بصورت فراوان در کشورهای آسیایی رشد داره. در ایران رشد و استفاده ش بسیار و قابل توجهه، در استانهای کردستان، بوشهر، همدان، هرمزگان و فارس بصورت زیاد رشد داره.

خواص آویشن
خواص آویشن برای سلامت خیلی زیاده و می تونه روی ساختار بدن، جلوگیری از بیماری و درمان اونا مفید باشه، با استفاده از آویشن می تونین موارد زیر رو رفع کنین:

آویشن برای متوقف کردن سرفه مفیده
سرفه و التهاب دستگاه تنفسی به خاطر وجود عفونت یا انقباضات دستگاه تنفس به وجود میاد. به دلیل وجود ترکیبات آنتی بیوتیکی و همچنین ضد التهابی در گیاه آویشن، عرق، دمنوش یا دم کرده ی اون می تونه راهی موثر برای رفع و متوقف کردن سرفه های خفیف و حاد باشه.

آویشن به بهبود هضم کمک می کنه
آویشن مانند خیلی از سبزیجات دارای مقادیر زیادی فیبر و ترکیبات روغنی سبکه، کسانی که مبتلا به نفخ و سوء هاضمه هستن با استفاده از این گیاه و عرق اون از شر این بیماری راحت می شن. فیبر و روغن های سبک موجود در آویشن و عرق اون می تونه به حرکات روده و کرامپ و گرفتگی روده کمک بسیاری بکنه.

آویشن میتونه سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنه
آویشن سرشار از ویتامین c و انواع آنتی اکسیدانهاست، چیزی هم که بدن برای تقویت سیستم ایمنی خودش لازم داره همین ویتامین C و آنتی اکسیدانهاست. ویتامین C موجود در گیاه آویشن می‌تونه تولید گلبول‌های سفید خون رو تحریک کرده و باعث افزایش اونا بشه.

همچنین آنتی اکسیدان‌های قوی مانند تیمول و اپی‌ژنین می‌تونن با خنثی کردن تأثیرات رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط بدن، استرس اکسیداتیو رو کمتر کنن. ترکیبات شیمیایی موجود در آویشن از قبیل، تیمول و کارواکرول می‌تونن در از بین بردن باکتری های عفونی تأثیرگذار بوده و در درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و همچنین عفونت های روده ای حرف برای گفتن داشته باشه.

آویشن ضد عفونی کننده ی بدنه
آلودگی و وجود آلاینده های هوا مورد خطرناکی برای سلامتی و به نوعی نابود کننده ی دستگاه تنفسی و ریویه، عصاره ی غلیظ آویشن بخاطر وجود ترکیبات آنتی بیوتیکی داروی مناسبی برای رفع عفونت و پاکسازی دستگاه تنفسی یه. با مصرف گیاه آویشن و فرآورده های حاصل از اون می تونین به صورت طبیعی بدنتون رو ضد عفونی کنین.

آویشن و رفع دردهای قاعدگی بانوان
عصاره ی گیاه آویشن رو به خاطر ضد التهاب بودنش برای رفع بسیاری از دردها توصیه می کنن، همچنین این گیاه به خاطر داشتن خواص ضد اسپاسم (گرفتگی) ناشی از ترکیبات موجود در اون، برای کاهش دردها و التهابات دوران قاعدگی می تونه مفید باشه.

ترکیبات ضد درد موجود در این گیاه می‌تونه انقباضات رو کم کرده و درد و ناراحتی قاعدگی را برطرف کنه، همچنین عوارض قاعدگی از جمله تغییرات خلق و خو رو هم تا حد زیادی کاهش می ده.

آویشن دهان رو خوشبو و تمیز می کنه
گیاه آویشن یکی از گیاهان دارویی معطره و به خاطر همین خوشبو بودن در تولید موارد و وسایل بهداشتی کاربرد فراوانی داهر.امروزه برای تهیه ی دهانشویه های خوشبو از عصاره های گیاهان خوشبو استفاده می کنن، آویشن بخاطر وجود ترکیبات آنتی باکتریال میکروب هایی که بوی بد تبدیل می کنن رو از بین می بره و با عطر منحصر بفردش دهان رو خوشبو می کنه.

آویشن برای تقویت روحیه مفیده
عصاره ی آویشن به دلیل داشتن ماده فعال کارواکرول، اغلب برای موارد خوشبو کننده و ساخت دارو استفاده می شه. یک تحقیق در سال 2013، اثبات کرد که کارواکرول فعالیت نورون ها رو به روشهای خاصی افزایش می ده که منجر به بهبود احساسات افراد می شه، بنابراین اگر مرتباً از گیاه آویشن استفاده کنین، ممکنه در احساس و خلق و خوی شما تأثیر مثبت بذاره.

آویشن سلامت پوست رو حفظ می کنه
بر طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان انگلیسی، مشخص شد که گیاه آویشن به دلیل وجود ترکیباتی به نام تیمول دارای خاصیت آنتی باکتریایی بوده که این امر می تونه برای درمان آکنه و جوش صورت کاربرد داشته باشه.

توانایی این گیاه در مقابله با آکنه بخاطر وجود ماده ی ضد باکتریایی ویژه ایه که دارای عملکردی خیلی قدرتمندتر از داروی بنزوئیل پروکسایده. بنزوئیل پروکساید ساخته شده از ترکیبات شیمیایی شناخته شده‌ایه که در بسیاری از کرم‌ها و محصولات مخصوص درمان جوش صورت به کار می ره.

آویشن باعث تقویت استخوان می شه
گیاه و عصاره ی آویشن منبع بسیار خوبی از ویتامین K، آهن، کلسیم، منگنز و انواع املاح و مواد معدنی دیگه هستن، عرق این گیاه با ترکیبات منحصر بفردی که داره می تونه سلامت استخوان ها رو بهبود بده. مواد مغذی موجود در این گیاه، به رشد استخوان ها کمک زیادی کرده و ریسک ابتلا به بیماری های وابسته به استخوان رو تا حد زیادی پایین میارن.

آویشن قدرت بینایی رو تقویت می کنه
همونطور که گفتیم آویشن سرشار از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین A است و این ویتامین یک ویتامین محلول در چربیه و همچنین نوعی آنتی اکسیدان ضروری برای سلامتی غشا مخاطی و پوست چشم تلقی می شه، آویشن و فراورده های حاصل از این گیاه با استفاده از این خواص می تونن سلامتی چشم ها رو بهبود بدن و باعث بالا رفتن قدرت بینایی فرد بشن.

کاربردهای مختلف آویشن
گیاه آویشن دارای کاربردهای مختلفیه که مردم به روش های گوناگون از اونا استفاده می کنن، این گیاه رو به عنوان ادویه، طعم دهنده و سبزی خشک مصرف می کنن، پودر اون رو به عنوان ادویه و طعم دهنده به سالاد، غذا و حتی نوشیدنی های اضافه می کنن. روشهای زیر هم معمولترین کاربردهای آویشن رو تعریف می کنن:

دمنوش آویشن
امروزه دم کرده و عصاره ی گیاهان برچسب دمنوش خوردن و مردم بیشتر با نام دمنوش از اونا استفاده می کنن. دمنوش همون دم کرده ی گیاهان دارویی توسط مادرها و مادربزرگاست که در قالبی جدید به دست ما رسیده. دمنوش ها علاوه بر خواص درمانی بخاطر عصاره ی گیاهان روح و جسم رو تازه می کنن.

بصورت دم کرده؛ 2 قاشق چایخوری از پودر گیاه آویشن رو به نیم لیتر آب جوش اضافه کنین و پس از 20 دقیقه محلول بدست اومده رو صاف کنین، یک فنجون از اون رو مابین سه وعده ی غذایی مصرف کنین. این دمنوش برای سرفه های خلط دار، رفع نفخ، قاعدگی دردناک، بیماری های کلیوی و رفع بی اشتهایی مفیده.

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 409 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 572 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 339 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 57 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 228 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 305 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 298 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 429 بازدید
...