0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (690 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

علل بی خوابی های طولانی چه می تواند باشد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (843 امتیاز)

هوشیاری مختل‌كننده

حتما اتفاق افتاده با خودتان كنفرانس بگذارید! یعنی اینكه مسائل را در ذهن‌تان تجزیه و تحلیل كنید؛ انگار كه با خودتان حرف می‌زنید. خیلی مواقع وقتی تصمیم می‌گیرید كه بخوابید، ذهن نسبت به مسائل پیش‌آمده هنوز هوشیار است و نمی‌تواند از تجزیه و تحلیل آن دست بردارد. بنابراین با اینكه تلاش می‌كنید بخوابید اما توی سرتان غوغاست و انگار یك لشگر درحال بحث و گفت‌وگو در مغزتان هستند.

عصبانیت

قرار گرفتن در شرایط سكوت و سكون پیش از خواب، ذهن را به سمت تمركز روی اتفاقات منفی طول روز، تجزیه و تحلیل شرایط و اتفاقات و در نتیجه خوددرگیری ذهنی و نبرد ذهن می‌برد. بنابراین مغز، امكان ورود به فاز خواب را نداده و با وجود خستگی جسمی، خواب‌مان نمی‌برد.

كاهش ضریب خواب به‌دلیل سن

بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند تغییرات ایجاد شده در لب‌های مختلف مغز، باعث ایجاد تغییراتی در مدت زمان خواب و استراحت در كهنسالان می‌شوند.

تصمیم‌گیری

قرار است تصمیم جدیدی در زندگی بگیرید. این تصمیم قطعا تأثیر جدی روی زندگی شما خواهد داشت. هرچند شاید تلاش كنید در زمان خواب از فكر كردن به این مسئله بگریزید‌ اما ناخودآگاه ذهن شما نمی‌تواند مسئله را فراموش كند. بنابراین یكی از دلایل بی‌خوابی شما، همین مسئله یعنی فكر كردن به اتفاق و تصمیم جدید در زندگی حتی به شكل ناخودآگاه است.

وقتی خیلی خسته‌اید

زمانی كه جسم بیش از اندازه خسته بوده ‌ یا اینكه ساعت از زمان خواب معمول گذشته باشد، بی‌خوابی به سرمان می‌افتد.

خاطرات مغشوش

گاهی ذهن به‌دلیل مواجهه با شرایط، اتفاقات و... خاطراتی در ذهن دوباره زنده می‌شوند. زنده شدن دوباره این خاطرات باعث فعال شدن ذهن و ایجاد اختلال خواب می‌شوند.

حرف‌ها تكرار می‌شوند

لب گیجگاهی مغز، بخش مرتبط با تكلم و تجزیه و تحلیل زبان است. گاهی وقتی حرفی باعث آزار شما یا ایجاد شادی و نشاط در شما شود، این بخش از مغز فعال شده و با تجزیه و تحلیل مسئله و حرف‌های پیش آمده، خواب را از چشم شما می‌دزدد.

یادآوری خاطرات

هیپوكامپ- كه ساختاری شبیه ‌‌ماه داشته و در لُب گیجگاهی مغز قرار دارد- این بخش زمانی كه مغز با اتفاقات جدید مواجه شود، فعال شده و شروع به بررسی آنها می‌كند؛ به‌ویژه اگر اتفاقات جدید ریشه در خاطرات ما داشته باشند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 997 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 287 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 176 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 361 بازدید
سوال شده 4 سال قبل در درمان و پزشکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
+1 امتیاز
0 پاسخ 235 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 328 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 423 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 185 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 4 بازدید
سوال شده 1 روز قبل در درمان و پزشکی توسط mahya-r (0 امتیاز)
...