0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (690 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

بی خوابی و بدخوابی چه تاثیرات مخربی روی جسم می گذارد؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (843 امتیاز)

گردن درد

یكی از اثرات بدخوابی، خم شدن گردن به سمت داخل است. در زمان بدخوابی، اصطلاحا جمع شدن بدن به سمت داخل از سر اتفاق می‌افتد. علاوه براینكه ممكن است برای تغییر شرایط و تلاش برای خواب به شكم روی تشك دراز بكشید. این حالت هم به گردن آسیب می‌رساند. بنابراین در شرایط بی‌خوابی حواس‌تان به گردن‌تان باشد. سر را طوری روی بالش قرار دهید كه كاملا در راستای ستون فقرات قرار گرفته و گودی گردن با حجم بالش پر شود.

دست را زیر سر بگذارید

وقتی فكر و خیال به سرمان می‌زند، یا طاق باز می‌خوابیم و به فكر فرو می‌رویم یا اینكه به پهلو خوابیده و در خودمان جمع می‌شویم. پریدن آب در گلو، نفس كشیدن ناگهانی و ایست ناگهانی تنفس ممكن است در این شرایط اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است دست را به شكل یك توپ تنیس كوچك زیر سر قرار دهیم تا به این ترتیب عملكرد راه‌های هوایی در زمانی كه به پهلو خوابیده‌ایم، شكل بهتری پیدا كند.

ریفلاكس معده

وقتی به پهلو خوابیده و به‌دلیل اضطراب و بی‌خوابی در خودتان جمع می‌شوید، پاها به معده فشار آورده و باعث ایجاد اختلال در عملكرد معده می‌شوند. اگر پیش از خواب هم پرخوری كرده باشید كه این تأثیر چند برابر است. بنابراین به شكل صحیح بخوابید. به پشت دراز بكشید و سعی كنید به معده و دیگر اجزای دستگاه گوارش فشار وارد نكنید.

فشار به پا

در حالت بی‌خوابی و اضطراب معمولا ماهیچه‌های كل بدن منقبض می‌شوند. اما بعضی قسمت‌ها مانند مچ و كف پا، گردن، مچ دست‌ها و كف آنها بیشتر درمعرض انقباض و آسیب قرار دارند. التهاب و تورم مچ و كف پا، گرفتگی تاندون‌ها، ناتوانی در راه رفتن بعد از بلند شدن از تختخواب و... همگی ناشی از بی‌خوابی، اضطراب و انقباض عضلات است. بنابراین سعی كنید در این حالت هم، كف پاها را به شكل مناسب قرار دهید. پاشنه باید با تشك زاویه نود درجه بسازد.

درد شانه‌ها

در حالت جمع شدن در خود، شانه‌ها نیز بیش از حد مناسب به سمت داخل بدن كشیده شده و همین مسئله باعث درد و آسیب به شانه‌ها می‌شود. درصورت تكرار این مسئله، شكل طبیعی شانه‌ها دچار آسیب می‌شود. بنابراین سعی كنید بالش یا متكایی را بغل كنید تا شانه‌ها در هیچ شرایطی بیش از اندازه به سمت داخل كشیده نشده و دچار آسیب نشوند.

پشت درد

طبیعی است وقتی مثل بید مجنون! به سمت داخل تاب برمی‌دارید، دچار كمر و پشت درد شوید. شكل درست خوابیدن، به شكل طاق باز است. هر فكر و خیالی هم كه دارید، به همین شكل به آن بپردازید! اگر دچار كمر درد مزمن هستید، بالش كوچكی را در گودی كمر قرار دهید تا با پر شدن آن به كمر آسیب نرسد. اگر نمی‌توانید طاق باز بخوابید، وقتی به پهلو می‌خوابید حتما بالشی را بین زانوها قرار دهید. علاوه براینكه دست یا متكایی را برای تكیه كردن قسمت بالای بدن، حایل كنید. به این ترتیب به عضله‌ها فشار كمتری وارد می‌شود. اگر عادت به خوابیدن به شكم دارید، اولا سر را از قسمت گونه روی بالش قرار دهید. قرار دادن چانه، همانطور كه اشاره شد، باعث آسیب به گردن می‌شود. علاوه براینكه دست‌ها را كنار بالش به سمت بالا قرار دهید. زیر شكم، فاصله بین پاها تا ناف، بالش قرار دهید.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

کم‌خوابی و افزایش وزن
    تأثیر کم خوابی و بی خوابی بر تحریک پذیری
    مشکلات بینایی به عنوان یکی از پیامدهای خواب کم
    رابطه کم خوابی و بیماری‌های قلبی
    اثرات بی خوابی روی یادگیری
    رابطه کم خوابی و سردرد و سرگیجه
    کند شدن در اثر خواب کم
    تأثیر بی خوابی روی سیستم ایمنی بدن
    رابطه میزان خواب و ریسک پذیری
    تأثیر خواب کم روی اثرگذاری واکسن‌ها
    رابطه خواب و دیابت

درمان اختلال خواب در کودکان

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 262 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 997 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 287 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 176 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 613 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 295 بازدید
...