0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (690 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

آیا شستشوی روزانه ی موی سر به آن آسیب می زند؟

شستشوی روزانه با شامپو این آسیب را تشدید می کند؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (892 امتیاز)

شستن روزانه موها یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و ریزش مو است. اگر عادت به استحمام روزانه دارید، سعی کنید موها را هر روز شامپو نزنید. قبل از استحمام یا هنگام خواب موها را با روغن نارگیل طبیعی یا بادام تلخ ماساژ دهید. در طول فصل تابستان، خیلی از افراد پوستشان بیش از اندازه چرب می‌شود. این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که این افراد در طول روز با صابون و پاک‌کننده‌های نامرغوب چند بار صورتشان را می‌شویند تا چربی پوستشان را از بین ببرند، اما این کار باعث تولید بیشتر چربی توسط پوست می‌شود.

پوست سر چرب معمولا طی چند ساعت پس از استحمام حالتی براق پیدا می‌کند. در این مواقع موها به هم چسبیده و هنگام لمس روغنی هستند. فولیکول‌های موجود در بافت پوست سر و منافذ پوست که تحت عنوان غدد سباسه شناخته می‌شوند، ماده‌ای روغنی به نام سبوم را تولید می‌کنند. سبوم، پوست و موی سر را مرطوب می‌کند و جلوی خشک شدن آن را می‌گیرد، اما گاهی بنا به شرایطی، تولید بیش از حد این ماده در غدد سباسه، منجر به چرب شدن موها می‌شود.

یکی دیگر از عوامل چرب شدن موها؛ دست‌ها، شانه و برس آلوده هستند که تماس آنها با سر، موجب چربی بیشتر پوست و مو خواهد شد. موهای چرب پس از استحمام و شستشو تا چند ساعت وضعیت عادی دارند ولی مدتی پس از آن موها به هم می‌چسبند و در نگاه برق می‌زنند. البته پس از گذشت مدتی با تجمع رسوبات چرب روی موها حالت مات و کدر پیدا می‌کنند. برخی داروها مثل سایمتیدین و متیل دو پا ممکن است حالتی شبیه به چربی پوست سر همراه با شوره و خارش ایجاد کنند. در بعضی موارد چربی زیاد پوست سر می‌تواند همراه با اختلالات غدد داخلی مثل فعالیت زیاد غدد فوق‌کلیوی یا مشکلات تخمدان باشد.

برس کشیدن بیش از حد موها نیز می‌تواند منجر به چرب شدن زود به زود موها شود چراکه با تحریک زیاد پوست سر، سطوح سبوم را افزایش می‌دهد و باز هم موجب چرب شدن موها می‌شود. بنابراین در برس کشیدن موها زیاده‌روی نکنید و هر چند وقت یکبار حتما برس و شانه‌های خود را با آب گرم و شامپو بشویید.

در صورت استفاده از شامپوهای مناسب که منجر به خشکی و آسیب مو نشود، اشکالی ندارد. برای نگهداری از موی چرب بهتر است ازشامپوهای مخصوص موی چرب استفاده شود و برای افزایش تاثیر پاک‌کنندگی شامپو باید به مدت 1 تا 3 دقیقه کف ماندگار ایجاد و سپس موها را با آب 40 تا 45 درجه سانتی‌گراد آبکشی کرد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 699 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 300 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 401 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 295 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 421 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 317 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 373 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 313 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 673 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 161 بازدید
...