0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.1هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

ایراد مهد کودک های دوزبانه چیست؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)

مشكلي كه اين مهدكودك‌ها دارند، اين است كه به‌ طور كلي بدون آنكه غربالگري صحيحي داشته باشند، همه كودكان را واجد شرايط كسب زبان دوم مي‌دانند و شروع به آموزش زبان دوم مي‌كنند كه اين نكته مشكلاتي در درك زبان در مورد كودكاني كه تاخير در گفتار و زبان دارند، ايجاد مي‌كند و حتي يادگيري زبان مادري را نيز با مشكل مواجه مي‌كند. بهترين روش آن است كه ابتدا كودكان توسط آسيب‌شناس گفتار و زبان مورد ارزيابي قرار گيرند و در صورت نبود مشكل زباني به آموزش زبان دوم بپردازند.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

کارایی ندارد

پیدا کردن خانواده ای که کودکشان را به مهدی دو زبانه فرستاده باشند و راضی بوده باشند، کار مشکلی است. این نارضایتی دلایل زیادی دارد. امینی، مربی مهدکودک در مورد ناکارآمد بودن مهدکودک های دوزبانه می گوید: به عقیده من حتی اگر مهد دو زبانه فعالیت اصلی خودش را انجام دهد و در طول روز از همه جهت با کودک به دو زبان مادری و خارجه برخورد کند، باز هم این شیوه کارایی لازم را ندارد. چون کودک چند ساعت کوتاه در اختیار مهد است و وقتی منزل می رود، باز همانی می شود که بود. در خانه کسی او را مجبور نمی کند به زبان دیگری حرف بزند و همین موجب می شود محیط دو زبانه مهد تاثیر لازم را نداشته باشد.

او به نکته دیگری در مورد تدریس زبان اشاره می کند و می گوید: در علم روانشناسی کودک، بهترین نوع آموزش آموزشی است که با بازی باشد و بهترین مهد کودک مهدی است که خوب بازی کردن را بلد باشد و یاد بدهد. شیوه تدریس زبان در اکثر مهدکودک های ما به همان شیوه سنتی است که بچه پشت میز می نشیند و مربی با نشان دادن شکل به او کلمه و رنگ و غیره یاد می دهد و تنها حافظه کودک را درگیر می کند.این شیوه در سنین پایین به هیچ عنوان جواب نمی دهد و به درد بخور نیست.

به این مورد کیایی نژاد، روانشناس کودک هم به آن اشاره می کند. او می گوید: پیش از هفت سال ما هیچ گونه آموزش رسمی در هیچ حیطه ای برای کودک توصیه نمی کنیم؛ چه هنر، چه موسیقی و چه خواندن و نوشتن. هر چه قرار است به بچه گفته شود تنها می بایست در حد آشنایی باشد. پس این مهدکودک هایی که ادعا می کنند به بچه ها زبان خارجه یاد می دهند، کاملا کار غلطی است. تنها می بایست در این سنین بچه ها را با زبان دیگری آشنا کرد که گوششان با یک سری واژه ها و تلفظ ها آشنا باشد.

او ادامه می دهد: این آشنایی می تواند در حد شنیدن شعر و دیدن کارتون هایی به زبان خارجه باشد و نه بیشتر. اما اگر به صورت آموزش باشد یعنی کودک در شرایطی قرار گیرد که مجبور شود بخواند و یا کلمه هایی را حفظ و تکرار کند، متدی اشتباه از نظر روانشناسی است و ضرر هم دارد.

این روانشناس کودک می گوید: بعضی از مهدها این قانون را رعایت می کنند و از طریق بازی بچه را آشنا می کنند که البته در این جا خروجی آن چنانی نخواهیم داشت و سال ها بعد خروجی این را می بینیم. اما برخی مهدها این قوانین را رعایت نمی کنند و آموزش جدی تری را آغاز کرده اند.

مشاوره کودک در تهران

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 673 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 949 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 281 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 345 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 179 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 261 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 297 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 345 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 113 بازدید
...