+1 امتیاز
قبل در بازار و اقتصاد توسط (892 امتیاز)

آیا شرکت های دولتی همان شرکت های سهامی عام هستند یا شرکت های خصوصی یا هیچکدام؟ کسی می تواند تعریفی عامیانه از مفهوم شرکت های سهامی عام بگوید؟

5 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
شرکت سهامی عام شرکتی است که مؤسسان آن، قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند.( برعکس شرکت سهامی خاص که تمام سرمایه شرکت در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین می شود.)مثلا بورس جز شرکتهای سهامی عام محسوب میشه.
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتها و موسسات دولتی وغیر دولتی می توانند سهام دار شرکتهای سهامی عام باشند.این سهام ها در اختیار  شرکتهایی  قرار میگیرد که برای انجام اموری مانند استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارجی، تأسیس کارخانه، ایجاد سدها و بانک‌ها تشکیل می‌شود که سرمایه فردی کفاف آن را نمی‌دهد
+1 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

شرکت سهامی خاص، شرکتی است که سهام آن در اختیار عده محدودی است ولی شرکت سهامی عام، شرکتی است که خرید سهام آن برای عموم آزاد است. شرکت های حاضر در بورس باید حتماً سهامی عام باشند.

+1 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

برای انجام پروژه های بزرگ عمرانی صنعتی كشاورزی وجود شركتهای بزرگ لازم و ضروری است. اینگونه شركتها با سرمایه های اندك که در قالب سهام عمومی به مردم واگذار می شود ثبت شرکت میشود و شکل میگیرد. موسسین یا مدیران با اداره شركت سرمایه حاصله را در جریان گردش صحیح اقتصادی قرار می دهند و در اثر این عمل دو منفعت حاصل می گردد مرحله اول سودی از سرمایه گذاری یا انجام فعالیت های عمرانی نصیب سهامدار می شود و مرحله دوم رونق و آبادانی را برای كشور ارمغان می آورد. شركت سهامی عام نوع بخصوص ومنحصر بفرد شركت های بزرگ می باشد كه اجازه فروش سهام به عموم مردم را دارد و مردم می توانند هنگام اعلام پذیره نویسی به شعب بانك اعلام شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضا و وجوه معینه را به حساب شركت واریز نمایند.

برای تاسیس و ثبت شركت سهامی عام موسسین بدو امر بایستی حداقل 20% سرمایه را شخصا تعهد و لااقل 35% از مبلغ تعهدی را به حسابی بنام شركت در شرف تاسیس نزد یكی از بانكها سپرده و سپس اظهارنامه ای ضمیمه طرح اساسنامه شركت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام كه امضای كلیه موسسین رسیده باشد به اداره ثبت شركتها تسلیم ورسید دریافت دارند.

+1 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

نهاد تصميم گيرنده شرکت سهامی خاص

ارگان اصلي تصميم گيرنده اساسنامه اي است كه تشكيل شده اساسنامه توسط مديران و تصميم گيرند تعیين ميشود. محور اصلي شركت سهامي خاص اساسنامه است و اساسنامه بايد به امضا تمامي سهام داران برسد. پس از رای موافق دادن برای تائید اساسنامه و همچنین انتخاب سمت مديران و بازرسان شرکت، شخصيت حقوقي شركت شکل می گیرد و در آخر با اقدام به ثبت آن و گذراندن مراحل كامل شرکت، ثبت قانونی می گردد. اساسنامه ثبت شرکت از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین باید با مقرارات لاحيه ارائه شده مغايرت نداشته نباشد.

+1 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
شرکت سهامی عام ، شرکتی است بازرگانی که سرمایه‌ ی آن به سهام تقسیم شده و بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین می ‌شود ؛ به این صورت که موسسان شرکت می ‌توانند برای تشکیل سرمایه ‌ی شرکت ، با انتشار اوراق پذیره‌ نویسی ، اشخاص ثالث یعنی مردم را در تأمین سرمایه سهیم کنند . در شرکت سهامی عام ، تعداد سهامداران نباید از پنج نفر کمتر باشد و مسئولیت سهامداران ، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست ؛ یعنی شرکا تا میزانی که سهم قبول کرده ‌اند ، مسئول هستند و اضافه بر آن مسئولیتی ندارند و اگر شرکت به نحوی متضرر گردید که مبلغی هم بدهکار شد ، صاحبان سهام ملزم به پرداخت بدهی ‌های شرکت نخواهند بود .

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 681 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 18 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 123 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 461 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 1.4هزار بازدید
...