0 امتیاز
قبل در بازار و اقتصاد توسط (843 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

بین گیفت کارت و prepaid کارت ها کدام بهتر است؟ چرا؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.0هزار امتیاز)

امروزه با فراگیر شدن فروشگاه‌های آنلاین و امکان خرید به وسیله‌ کارت‌های اعتباری مثل ویزا کارت یا مستر کارت، تعداد دارندگان این کارت‌ها و کارت‌های هدیه (گیفت کارت) روز به روز افزایش می‌یابد. گیفت کارت‌ها و کارت‌های اعتباری از آن جهت که می‌توانید در هر یک از آن‌ها مقداری پول ذخیره کنید شبیه به هم هستند اما تفاوت‌های کلیدی با هم دارند.

کارت‌های هدیه یا گیفت‌ کارت، دارای میزان اعتبار مشخصی هستند که به جای استفاده از پول نقد برای پرداخت (در اکثر موارد پرداخت‌های آنلاین اینترنتی) استفاده می‌شوند. از مشهورترین گیفت کارت‌ها می‌توان به گیفت کارت iTunes، یا گیفت کارت‌هایی مثل مستر کارت مجازی ezGyft اشاره کرد.

اما کارت‌های پیش پرداخت (prepaid) یا از پیش پرداخت شده، کارت‌هایی هستند که به حساب بانکی متصل نیستند و می‌توان آن‌ها را با مبلغ مشخصی اعتبار شارژ و از این اعتبار برای خرید استفاده کرد.

برای کسانی که به تازگی قصد استفاده از این کارت‌ها را دارند کارت‌های Prepaid مثل کارت‌هایی که کمپانی ویزا کارت صادر می‌کند، محبوب‌تر و مناسب‌تر هستند. این کارت‌های با وجودی که به حساب بانکی متصل نیستند، امکان شارژ مجدد دارند و ویژگی‌های بیشتری مانند کارت‌های دبیت نیز به آن‌ها اضافه می‌شود.

گیفت کارت‌ها اغلب یک‌بار مصرف هستند و نسبت به کارت‌های اعتباری محدودیت بیشتری دارند، اما هزینه کمتری برای صدور آن‌ها صرف می‌شود. این نوع کارت‌ها در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند.

آلیا ون دیک مشاور در موسسه‌ی استراتژی و تحقیق خاولین می‌گوید: کارت‌های هدیه دارای قابلیت‌های محدود هستند و در عین حال استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. اما کارت‌های اعتباری اغلب کارکرد پیچیده‌تری دارند و همینطور دارای قابلیت‌های بیشتری هم هستند. با رشد محبوبیت کارت‌های پیش پرداخت، استفاده از کارت‌های هدیه یا همان گیفت کارت‌ها کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر این دو کارت تقریبا هم‌پوشانی دارند و به وسیله هر دو کارت می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد و هر دو امکان بررسی مانده حساب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما این دو کارت در هنگام خرید تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

به طور کلی اگر بخواهیم گیفت کارت را با کارت پیش پرداخت مقایسه کنیم، می‌توان گفت گیفت کارت‌ها دارای محدودیت در برخی معاملات هستند، قابل شارژ مجدد نیستند و امنیت آن‌ها پایین‌تر است. اما استفاده از آن‌ها بسیار ساده است، قابل خرید و فروش هستند، نیاز به حساب بانکی ندارند، هزینه نگهداری ندارند و با توجه به اینکه مبلغ آن‌ها معین است مدیریت هزینه برای دارنده کارت آسان‌تر است.

در مقابل کارت‌های prepaid انعطاف‌پذیری بیشتری در معاملات دارند. این کارت‌ها قابل شارژ مجدد هستند، امنیت آن‌ها بالاتر است، به ابزارهای مدیریت حساب متصل هستند و مانند یک حساب بانکی عمل می‌کنند. اما استفاده از آن‌ها کمی پیچیده‌تر است و ممکن است شامل هزینه‌های نگهداری هم بشوند. در نظر داشته باشید که تهیه گیفت‌کارت می‌تواند به شما در اکثر پرداخت‌های آنلاین مثل خرید از پلی استور گوگل کمک کند اما قابلیت دیگری ندارد. اما اگر قصد سفر به کشور خارجی را دارید و نمی‌خواهید ریسک حمل پول نقد را بپذیرید، می‌توانید به راحتی یک کارت پیش پرداخت و یا حتی دبیت کارت بانکی تهیه کنید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 389 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 277 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در بازار و اقتصاد توسط ashvan (230 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 258 بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 2.5هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 25.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 702 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در بازار و اقتصاد توسط N.SA (801 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 3.8هزار بازدید
...