0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (892 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

تبخال در اثر چه عواملی زده می شود؟

تبخال چه علایمی دارد؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

بعد از ابتلا به عفونت هرپسی اولیه (که در میان عامه به عنوان تبخال اولیه خوانده می شود) بسیاری از افراد مستعد عفونت هرپسی ثانویه یا همان تبخال عودکننده لب می شوند. البته تعدادی از بیماران هم به رغم ابتلا به عفونت اولیه و سیستمیک، هرگز دچار تبخال عودکننده نمی شوند. اغلب افراد به دنبال ضعف سیستم ایمنی دچار تبخال عود کننده می شوند. عواملی مثل تب، قاعدگی، ضربه، استرس های روحی و جسمی، خستگی و قرارگیری بیش از حد در معرض نور آفتاب همه می توانند باعث عود تبخال شوند.

تبخال لب معمولا در نقطه خاصی از لب و دهان ایجاد می شود. فرد یکی دو روز قبل در آن نقطه احساس خارش، سوزش یا گزگز می کند. سپس یک برجستگی کوچک پر از مایع شبیه یک جوش کوچک در لبه بیرونی لب روی پوست ظاهر می شود. البته ممکن است این برجستگی در اطراف بینی یا چانه یا گونه هم ایجاد شود.
مایع درون این برجستگی به شدت عفونی و مملو از ویروس تبخال است. در صورت پاره شدن تبخال و رسیدن مایع آن به بخش های دیگر پوست براحتی ممکن است آن نواحی را نیز آلوده کرده و باعث ایجاد تبخال در آن مناطق نیز بشود. بعد از چند روز برجستگی سوراخ شده و ترشح می کند.
سپس به مرور روی زخم دلمه می بندد و پوست جدید از زیر دلمه تشکیل می شود. بعد از گذشت چند روز این دلمه کنده شده و زخم بدون بر جای گذاشتن اثری (بدون اسکار) ناپدید می شود.

0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

تبخال‌ها نتیجه‌ی آلودگی با ویروس HSV-1، عفونت هرپس سیمپلکس نوع ۱ هستند. آلودگی با HSV-2، معمولاً به خاطر رابطه‌ی جنسی دهانی با مردی که هرپس تناسلی دارد رخ می‌دهد، که اساساً دلیل غیر معمول‌تری برای بروز ناگهانی تاول‌های دهانی است.

ویروس هرپس سیمپلکس ۱، پیش از دوران بلوغ، معمولاً به واسطه ی بوسیده شدن کودک توسط فردی که تبخال دارد به وی منتقل می شود. ظروف غذاخوری مشترک، حوله ها یا ریش تراش‌ها، ممکن است بیماری را انتشار دهند. عفونت به سمت اعصاب پیشرفت می‌کند و آنجا نهفته می‌ماند تا زمانی که بعدا یک محرک آن را به کار بیندازد.

مشخص شده است که محرک های زیر عفونت را فعال می‌کنند:

 ناراحتی یا اندوه عمیق
 تشویش ذهنی
 آسیب رسیدن به ناحیه‌ی درگیر
 چرخه‌ی قاعدگی
 نور خورشید غیر معمول

 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 520 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.8هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 181 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 297 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 346 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 235 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 236 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 311 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 238 بازدید
...