0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.3هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

کولیت روده چه بیماری است؟

علایم شایع این بیمار چیست و چگونه این بیماری را می تون تشخیص داد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (843 امتیاز)

کولیت به بیماری ای گفته می شود که روده بزرگ دچار التهاب و زخم شده باشد. درد شکم، تغییر در نحوه اجابت مزاج، اسهال، نفخ شکم و یبوست از علایم اولیه بیماری کولیت یا روده تحریک پذیر است. در صورتی که تعداد بیشماری از افراد تصور می کنند این علایم، نشانه کولیت عصبی است. در کولیت عصبی شاهد بروز التهاب  در روده بزرگ هستیم.

درگیری التهابی روده، زمانی اتفاق می افتد که در داخل روده زخم هایی ایجاد می شود که می تواند وسیع و شدید و با علایمی از جمله درد شکم، خونریزی و کاهش وزن همراه باشد که البته در برخی موارد همراه اسهال است و بسته به محل زخم ها و وسعت و شدن آن، اقدامات درمانی برای درمان بیمار صورت می گیرد.

بیماری سیر مداوم و مزمنی دارد و مبتلایان باید تحت نظر پزشک باشند و دوره درمان را تکمیل کنند. با کاهش و یا قطع علایم، درمان نباید قطع شود زیرا ممکن است بیماری به مدت طولانی خاموش باشد.

درصد کمی از بیماران ممکن است در دراز مدت، علایم بدخیمی نشان دهند و نیاز به کولونوسکوپی پیدا کنند و پس از نمونه برداری و در صورت تشخیص پزشک، نیاز به اقدامات درماین بیشتری داشت باشند. کولیت های التهابی طیف وسیعی دارد و با خونریزی مختصر شروع می شود و می تواند منجر به بروز یک بیماری بسیار بدخیم شود که با دارو درمان نمی شود و نیاز به جراحی دارد. مراجعه سریع به پزشک، انجام کولونوسکوپی و نمونه برداری، مصرف دارو و پیگیری توصیه اکید به مبتلایان است.

علایم کلی عبارتند از:

-    درد در سمت چپ شکم که با اجابت مزاج بهتر می شود.

-    دوره های اسهال خونی همراه با مخاط، که بین آنها بیمار علامتی ندارد. علایم به هنگام حمله حاد عبارتند از:

-    افزایش اسهال خونی (تا 20- 10 بار اجابت مزاج در روز)

-    دل پیچه و درد شدید در اطراف راست روده

-    عرق ریزش

-    بی اشتهایی، کاهش وزن و تهوع

-    کم آب شدن بدن و نفخ شکم

-    تب حتی تا حد 40 درجه سانتیگراد

معمولا برای تشخیص این بیماری از کولونوسکوپی به همراه نمونه برداری و همچنین از آن برای تشخیص اینکه افراد مبتلا به بیماری کویت روده به سرطان کولون نیز مبتلا هستند یا خیر استفاده می شود.

اگر شما مبتلا به این بیماری هستید باید بسته به تشخیص پزشک چند سال بعد از ابتلا به بیماری و بعد از آن هر یک یا دو سال یکبار باید آزمایش کولونوسکوپی انجام دهید. سایر ازمایش های مورد استفاده برای تشخیص این بیماری شامل معاینه مقعدی، معاینه کامل شکم، معاینه مفاصل، آزمایش خون و مدفوع و تصویربرداری های پزشکی مانند رادیوگرافی با ماده حاجب می باشند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 530 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 542 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 364 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 11 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 91 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 260 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 148 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 297 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
...