+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (690 امتیاز)

در خیلی از متون مهندسی نرم افزار به عبارت Scalability برخورد کرده ام ولی معنی دقیقی برای آن پیدا نکردم که دقیقا متوجه بشوم Scalability چه معنی دارد. لطفا من را راهنمایی کنید؟

2 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (7.2هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

ترجمه فارسی آن را همانگونه که دوستمان گفتند مقیاس پذیری می گویند.

معنی این کلمه انتزاعی می باشد و هیچ کس نمی تواند مفهوم دقیقی از آن ارائه نماید،اما به طور کل می توان گفت که بتوان با افزایش تعداد درخواست ها و بار بتوان آن را مدیریت کرد تا سیستم دچار وقفه نشود. اما چگونه؟

مثلا برای یک web application دارا بودن مزیت load balancing یک مزیت برای این منظور می باشد، بدین معنا که وقتی درخواست ها زیاد شد بتوان درخواست ها بر روی چندین سرور پخش کرد تا زمان پاسخگویی افزایش نیابد.

یا یک مورد دیگر استفاده از Connection Pool مقیاس پذیر است. هنگامی که از Connection pool برای دسترسی به پایگاه داده استفاده می کنید، می توان تنظیمی برای آن در نظر گرفت که هنگام  زیاد شدن درخواست تعداد کانکشن بیشتری را به پول بیفزاید تا ارتباط با پایگاه داده به علت گرفتن و رها کردن کانکشن طول نکشد.

 

قطعا برای یک پروژه کوچک این مسائل مورد نیاز نمی باشد، اما اگر نیاز آن در آینده پیش می آید باید plug های مربوط به آن در معماری دیده شود تا بتوان در صورت نیاز این نیازمندیها را به پروژه افزود، و این همان Scalability می باشد!

+1 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
Scalability یا مقیاس پذیری نرم افزار به معنای توانایی آن در پاسخگویی به افزایش میزان بار کاری است مثلا اگر همزمان چند کاربر از نرم افزار استفاده کنند و یا چندین درخواست به نرم افزار داده بشه ، نرم افزار توانایی پاسخ گویی به همه درخواست ها رو بدون ایجاد مشکل در سیستم داشته باشه.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 2.4هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 671 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 861 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 600 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 1.9هزار بازدید
...