0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (230 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

پلاک دندانی چیست و چه عوارضی برای دندان می تواند داشته باشد؟

آیا پلاک دندانی با جرم  دندان متفاوت است؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (892 امتیاز)

پلاک دندان لایه ای است که روی سطح دندان ها طی فرآیندی تشکیل می شود و عامل اصلی پوسیدگی های دندانی و همچنین بیماری های لثه است. باکتری ها کم کم به این لایه می چسبند. با گذشت زمان باکتری های بیشتری می چسبند. وقتی ما مواد قندی را به عنوان غذا مصرف می کنیم، باکتری ها طی فرآیند تخمیر، مواد قندی را تخمیر و اسید تولید می کنند. اسید، مواد معدنی موجود در دندان را آهسته آهسته از سطح دندان بر می دارد.

در حالت طبیعی بین برداشت مواد معدنی از سطح دندان و گذاشتن آن تعادل وجود دارد. ولی هر وقت اسید تولید شود، PH محیط دندان پایین می آید و اسیدی می شود و تعادل به سمت برداشتن مواد معدنی از سطح دندان می رود. وقتی مواد معدنی برداشته شود، فرآیند پوسیدگی شروع می شود. بنابراین هم مقدار مصرف قندهای پوسیدگی زا و هم تکرر مصرف آنها مهم است. چون با مصرف آنها حالت تولید اسید و افت PH اتفاق می افتد. تشکیل پلاک دندانی فرآیندی اجتناب ناپذیر است و ما باید آن را با مسواک زدن صحیح برداریم و پاک کنیم.

در مورد تفاوت پلاک و جرم، جرم در حقیقت همان مواد معدنی سخت است که روی دندان تشکیل می شود و مانند ساختمان دندان است، اما چون سطح زبری دارد، پس باعث تجمع میکروب ها می شود. جرم اگر ضخیم شود مشکل ایجاد می کند.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

دندان تنها بخشی از بدن است که از هیچ نوع سیستم تنظیم کننده‌ای برای زدودن سطوح مرده یا اضافی برخوردار نیست. در نتیجه گروه‌های انبوهی از میکروارگانیسم‌ها به سختی به سطح خارجی هر دندان می‌چسبند و با تغذیه کردن از ذرات غذای باقیمانده در دهان تکثیر می‌شوند و ضخامت این بیوفیلم به تدریج بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر چه پلاک دندان بخشی از مکانیسم دفاعی دهان محسوب می‌شود که اجازه نمی‌دهد باکتری‌های بیماری‌زا مینای دندان را به سرعت تخریب کند، اما اگر محیط دهان اسیدی باشد و دهان خشکی مزمن داشته باشد، پلاک باعث بیماری لثه و دندان و بدبو شدن دهان می‌شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز مشکل جمع شدن پلاک روی دندان‌ها را تشدید می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت دکتر فرزانه فرخ نژاد بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران  مراجعه کنید

https://drfarokhnejad.com/

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 384 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 206 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 63 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 140 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 142 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 161 بازدید
...