+1 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (2.2هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط
درسته که پنیر را فقط باید شبها خورد؟

3 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

خوردن زیاد هر چیزی در هر زمانی می تواند مضر باشد ولی تا جایی که من می دونم خوردن به اندازه پنیر بهمراه گردو در صبح مشکلی ایجاد نمی کند.

قبل توسط (2.2هزار امتیاز)
خوردن پنیر با گردو که گویا ضروریه و کلا فسفر باید حتما همراه کلسیم مصرف بشه. منتها مسئله الان زمان مصرفه. صبح یا شب؟
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
من جایی نخوندم و نشنیدم ولی خودم همیشه صبح پنیر میخورم.
+2 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)

ابن سینا می‌گوید: نان و پنیر صبحانه نیست!

صبح‌ها پنیر نخورید!

در فصول سرد بهتر است صبح‌ها وعده غذایی‌مان را با یک مایع آبکی گرم و انرژی‌بخش مثل چای یا شیر به همراه عسل یا زنجبیل یا دارچین شروع کنیم. سپس به‌تدریج می‌توانیم غذاهای ترکیبی را اضافه کنیم، به این ترتیب که ابتدا مواد غذایی کم‌چرب و سپس خوراکی‌های پرچرب را مصرف کنیم تا پذیرش معده به مرور بیشتر شود. خوردن پنیر هنگام صبح چندان توصیه نمی‌شود بلکه بهتر است شب‌ها همراه گردو یا آویشن در وعده شام میل شود.

همچنین در وعده صبح توصیه می‌شود از قندهای ساده و مواد انرژی‌دهنده به مغز استفاده شود. برای مثال عسل یا خرما از آنجایی که گرم هستند انرژی بدن را بالا می‌برند و ما را برای فعالیت روزانه آماده می‌کنند.

 

آیا می دانید که پنیر غذایت کمی دارد و در صبحانه نباید خورده شود!

امروزه پنیر به عنوان یکی از ارکان اصلی وعده غذایی صبح(صبحانه) در میان خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، به طوری که در کمتر خانواده ای می بینیم که در طول هفته چند وعده به عنوان صبحانه مصرف نشود.با توجه به این رویکرد غالب، توجه به نکاتی درباره پنیر و زمان صحیح مصرف آن ضروری است.پنیر از آن دسته مواد غذایی است که غذایت کمی دارد و باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا و تخلیه معده و در نتیجه احساس دل ضعفه می شود، بنابراین خوردن پنیر، خیلی زود افراد را گرسنه می کند. در حالی که باید در وعده صبحانه باید غذای خوب و مقوی خورده شود تا فرد زود گرسنه نشود و بتواند وعده دوم غذا را هنگام غروب به عنوان شام میل کند.
اگر در وعده صبحانه پنیر خورده شود، باعث گرسنگی در ظهر و خوردن مفصل نهار می شود و در نتیجه فرد مجبور خواهد شد شام را  آخر شب بخورد که این مسأله از نظر طب جامع برای انسان مضر می باشد. با این بیان خوردن پنیر در صبح، مخصوصاً برای افراد چاق توصیه نمی شود. درضمن این که متذکر می شویم تنها خوردن پنیر نیز مضر است، لذا باید پنیر را حتماً همراه با گردو میل کنید. چنان چه در روایات رسیده از ناحیه اهل بیت علیهم السلام بر این مسأله صحه نهاده شده است.
نکته دیگر افرادی که مزاج و معده آنها قوی است، در صبح گرسنه می شوند و دوست دارند، صبحانه غذای پختنی و شیرین بخورند، ولی افرادی که مزاج های ضعیفی دارند، سر صبح دلشان شوری می خواهد که نشان از تنظیم نبودن سیستم گوارشی آنان می باشد که باید آن را اصلاح نمایند.

 

مضرات خوردن پنیر در صبحانه از کلام معصومین (ع)

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:

چه نیکو لقمه اى است پنیر! دهان را تر و تازه مى کند، بوى دهان را خوش ‍مى سازد، غذاى پیشین را هضم مى کند و براى پس از خود، اشتهاآور است . هر کس آن را سر هر ماه بخورد، نزدیک است که هیچ حاجت او بى پاسخ نماند.

در اسلام گاهى پنیر بعنوان غذایى ((مکروه)) معرفى شده است ، گاهى(( مستحب)) ! توضیح آن که :


اگر پنیر را با مغز گردو بخورند مستحب است ولى تنها خوردن آن مکروه است.

اسلام براى خوردن پنیر نیز وقت ، معین نموده است .

پنیر از آن دسته مواد غذایی است که غذایت کمی دارد و باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا و تخلیه معده و در نتیجه احساس دل ضعفه می شود، بنابراین خوردن پنیر، خیلی زود افراد را گرسنه می کند. در حالی که باید در وعده صبحانه غذای خوب و مقوی خورده شود تا فرد زود گرسنه نشود و بتواند وعده دوم غذا را هنگام غروب به عنوان شام میل کند.

دستورهاى استحبابى اسلامى از این قرار است :

مردى از حضرت صادق (علیه السلام ) درباره خاصیت پنیر سؤ ال نمود حضرت به او فرمودند: موجب ضرر است و منفعتى ندارد.

همان مرد شامگاه بر آن حضرت وارد شد دید بر سفره اى که امام ششم براى صرف شام نشسته اند ظرفى از پنیر است دچار حیرت شد گفت شما امروز صبح از پنیر مذمت فرمودید اینک بر سفره نهاده اید.

حضرت فرمودند: صبحگاهان خوردن پنیر پسندیده نیست اما شامگاهان خوب است و ضمنا بدان که قوه باه را نیز زیاد مى کند))

پنیر سرشار از کلسیم است پس بهترین غذا براى خواب راحت و عمیق ، و بهترین غذا در این وقت براى مغز، خوردن پنیر در شامگاهان است.

اسلام شامگاهان را وقت خوردن پنیر دانسته است و نیز دستور مى دهد که با گردو صرف گردد و اینک دو نمونه از سخنان پیشوایان اسلام را در اینجا مى آوریم :

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:

پنیر و گردو اگر با هم مصرف شوند در هر کدام از آن دو شفا است و اگر به تنهایی خورده شوند در هر یک درد است.

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم):

پنیر، درد است ؛ اما چون با گردو خورده شود، درمان است .

+1 امتیاز
قبل توسط (741 امتیاز)
با سلام

به نظرمن دستورات بزرگان دینی و پزشکان حاذقی مثل بوعلی سینا قابل قبول وشکی در درستی آن ها نیست ولی برای پنیری که در زمان خودشان با شیر خالص ونجوشیده (سرد) درست می شده وتا فبل از چهل روز قابل خوردن نبود چون باعث بیماری می شد و در اصطلاح باید پنیر کهنه می شد.ولی امروزه که پنیره در انواع و اقسام مختلف با ترکیبات شیر خشک ،آب ، شیر ناخالص و استرلیزه که بارها چرخ شده وهیچ چربی مفیدی درآن نیست کمتر می تواند صدق کند .در هر حال بهتر است در کنار پنیر صبحانه که جزء عادات ترک نشدنی ما ایرانیان است ، از موادمفید دیگری مثل عسل -کره - انواع مربای خانگی بسیار مفید برای معده مثل مربای به - زرشک -هویج و.... شیر تخم مرغ استفاده کنیم آنگاه میبینیم ناخوداگاه  کمتر از پنیر استفاده کرده ایم  .همچنین برای شام بهترین غذا همین پنیر به اضافه سبزی و گردو یا گوجه و خیار است به شرطی که در ابتدای شب خورده شود نه در آخر شب .

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 385 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 391 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در گوناگون توسط سلطانی (1.1هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 697 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 389 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 787 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 466 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 393 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
...