0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.1هزار امتیاز)

در دنیای اوپن سورس دو نرم افزار آفیس مشهور وجود دارد، LibreOffice و OpenOffice، قدیما فقط OpenOffice وجود داشت که بعدا LibreOffice هم اضافه شد، از نظر ظاهری این دو نرم افزار خیلی شبیه به هم هستند، تفاوت ها و برتری های هر کدام در چیست؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

LibreOffice یک شاخه جدا شده (fork) از OpenOffice است. در سال 2010 و پس از اینکه شرکت اوراکل با خرید شرکت سان صاحب OpenOffice شد و پس از بروز مشکلاتی برای OpenOffice یکسری از توسعه دهندگان OpenOffice از این پروژه جدا شدند و یک کپی (fork) از OpenOffice با نام LibreOffice راه انداختند که به صورت جداگانه توسعه داده می شود. اما مدتی بعد اوراکل کل پروژه OpenOffice تعطیل کرد و با کمک بنیاد آپاچی و IBM پروژه آپاچی OpenOffice را با مدیریت بنیاد آپاچی شروع کرد، این باعث شد OpenOffice دوباره به رشد خود ادامه دهد.

با این تفاسیر زیر ساخت های این دو نرم افزار اوپن سورس آفیس یکی است اما پس از جدا شدن و در حال حاضر که نسخه OpenOffice 4.0.1 و LibreOffice 4.1.3 عرضه شده است، کم کم تفاوت های کوچکی بین آنها بوجود آمده است (تجربیات شخصی من):

  • LibreOffice امکان مشاهده ، ویرایش و ایجاد فایل های docx (کلا فایل با فرمت های OOXML) را می دهد، اما OpenOffice فقط امکان مشاهده فایل های docx (کلا فایل با فرمت های OOXML) را می دهد و برای ویرایش یا ایجاد اینگونه فایل ها باید از فرمت doc یا xml استفاده شود.
  • OpenOffice فایل های فایل های docx (کلا فایل با فرمت های OOXML) را بهتر از LibreOffice نمایش می دهد ! (با اینکه امکان ویرایش آنها را نمی دهد)
  • به نظر من OpenOffice سریعتر از LibreOffice فایل ها را باز می کند.
  • extension های OpenOffice بیشتر و بهتر از LibreOffice است.
  • نمی دونم چرا ولی تایپ اسناد فارسی در LibreOffice خیلی بهتره، در OpenOffice موقعیت مکان نما در اسناد فارسی یک جارو نشون میده ولی وقتی مثلا یک حرف رو پاک می کنی می بینی یک حرف عقب جلو رو پاک می کنه!

به نظر من پس از شروع پروژه آپاچی OpenOffice به مدیریت بنیاد آپاچی، رشد این پروژه خیلی خوب بوده و بزودی به جایگاه اول خودش باز می گرده و همچنین پشتیبانی شرکت بزرگی مثل اوراکل و IBM از این پروژه می تونه برتری اون نسبت به LibreOffice باشه.

ویرایش:-----------------

اما فکر می کنم در حال حاضر LibreOffice در کل گزینه بهتری باشه.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 451 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 252 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 251 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط RASUL (0 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 6.9هزار بازدید
...