+1 امتیاز
قبل در هنر توسط (741 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن قبل توسط

شعر نو یکی از قالب های شعری است که وزن دارد ولی جای قافیه در آن مشخص نیست برعکس شعر سنتی که جای ردیف و قافیه مشخص است و جگونگی قرار گرفتن قافیه ،قالب شعر را  نشان می هد. مثل قالب غزل ، قصیده، قطعه ، مسمط و......

3 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)

یکی بحث سلیقه است. البته از جوونهای امروزی بسیاری هم هستند که علاقمند با اشعار و ادبیات و آوازهای سنتی هستند. اما اون چه که مسلمه اینه که در هر دوره‌ای، آدمهای اون دوره به مسائل و محصولات روز و همدوره خودشون گرایش پیدا می‌کنند. و چون معمولا هر نسل از نسل پیشین خودش اصطلاحا مدرنتر میشه پس علایقش هم متناسب با اون تغییر میکنه. 

ممکنه کمی هم عامل غرور و خودی نشون دادن و اعلام استقلال در برابر نسلهای پیشین باعث این گرایشها بشه. 

ولی در کل جاذبه چیزهای نوین همیشه بیشتره. همونطور که وقتی رادیو ضبط اومد گرامافون کنار گذاشته شد و وقتی cd اومد نوار کاست کنار رفت و ...

هر زمانی مقتضیات خودشو داره و جذابیت پیشرفت اغوا کننده است هرچند باز هم آرامش در گذشته جستجو میشه، چون سرعت پیشرفت باعث استرسها و ناآرامی هم میشه.

 

یه دلیل دیگه هم هست و اون اینه که مثلا شاید بنظر میرسه در قالب اشعار قدیمی دیگه نمیشه حرفهای جدید رو زد و باید قالبهای نو جایگزین بشن. و یا اینکه حرفهای نسلهای گذشته در اشعار سنتی گفته شده و عصر امروز حرفهاش و خواسته‌هاش و آرزوهاش متفاوت شده و یا شکلشون تغییر کرده، پس دیگه اون روشهای قدیمی پاسخگوی نیاز نسلهای تازه نیست بنابراین باید سبکهایی نو پدید بیاد.

0 امتیاز
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
باسلام

گفتن شعری که هم وزن داار ان هم ر چند قالب خاص باشد و دارای قافیه معنا دار بوده و معنا دهد واقعا سخت است  از طرفی اصطلاحات و لغات غیر فارسی را راحت تر می توان در شعر سپید جا داد به همین دلیل گرایش به این شعر افزایش یافته .
0 امتیاز
قبل توسط (1.6هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

جدا از اساتید ای فن خیلی از جوانان بدلیل ساده بودن این روش و عدم نیاز به پایبندی به قواعد و در برخی موارد عذم داشتن اطلاعات و علم کافی نسبت به دایره گسترده کلمات و فنون ادبی ترجیح میدهند از ساده ترین راه اسنفاده کنند. البته بدلیل همین سادگی گفتار در خیلی از موارد شنونده سریعتر و بهتر منظور شاعر را متوجه میشود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 1.5هزار بازدید
سوال شده 5 سال قبل در هنر توسط A3 (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 142 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 332 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در هنر توسط rashed (5 امتیاز)
+2 امتیاز
2 پاسخ 3.2هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 9.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 273 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 8.7هزار بازدید
...