0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.1هزار امتیاز)

اینکه پزشک می گوید یک نفر مشکوک به شکم حاد است چه معنی دارد؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
باسلام

شکم حاد عمدتا به صورت درد حاد شکم نیازمند به مداخله جراحی تعریف می شود.علاوه بر درد شکم ،نشانه ها وعلایم دیگری از قبیل تهوع،استفراغ،یا اسهال ممکن است وجود داشته باشند.

بیماری هایی که می توانند باعث شکم حاد شوند: آپاندیسیت انسداد روده باریک کله سیستیت ایسکمی روده بیماری های التهابی لگن(PID) پانکراتیت زخم معده نارسایی حاد کلیه نارسایی مزمن کلیه سنگ های کلیوی عفونت ادراری عوامل خطریا مستعد کننده مصرف زیاد الکل،کشیدن زیاد سیگار،استرس،مصرف مواد سوزاننده،و یبوست.

لایم شکم حاد: درد شاه علامت شکم حاد است.اما برای تشخیص مشکل بیمار باید توجه داشت که سه دسته بندی اصلی درد در شکم،احشایی،سوماتیک و ارجاعی هستند،که باید با آن ها آشنا بود. درد احشایی از دیواره احشاء توخالی از قبیل کیسه صفرا یا آپاندیس،از کپسول احشاء توپری از قبیل کلیه یا کبد یا صفاق احشایی منشأ میگیرد.

این درد به صورت مبهم  که نمی توان جای آن را مشخص کرد،یادردکرامپی توصف می شود..در اغلب موارد این درد همراه با تهوع و استفراغ،تعریق و تاکی کاردی می شود. درد سوماتیک ،برخلاف درد احشایی،نوعی درد تیز است که در امتداد مسیرهای عصبی مشخص به نخاع ایجاد می شود.به دلیل اینکه مسیر ها به وضوح مشخص هستند،درد می تواند به ناحیه یا منطقه خاصی محدود شود.

این درد می تواند ناشی از پارگی احشایی مانند آپاندیس و کیسه صفرا باشد(تحریک باکتریایی) با ناشی از نشت عصاره های اسیدی از زخم سوراخ شده یا ناشی از لوزالمعده ملتهب باشد(تحریک شیمیایی) درد ارجاعی ،همانطور که از نام پیداست احساس درد در جایی به جزمحل منشأ آن است.برای مثال بیمارانی که دچار التهاب یا آسیب دیافراگم هستند،غالبا درد را در گردن یا شانه احساس می کنند.یکی از مهمترین اورژانس های خونریزی،دیسکسیون(پارگی) آئورت شکمی است،که باعث تولید درد ارجاعی در بین شانه ها می شود.پنومونی می تواند باعث درد در زیر لبه پایینی قفسه سینه شود.آپاندیسیت در ابتدا غالبا با درد اطراف ناف تظاهر پیدا می کند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 92 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 269 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 150 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 299 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 391 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 289 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 239 بازدید
...