+1 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (5 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
کارگر میوه فروشی مشاغل سخت هست

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)

راهنمای متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور

 

آیین نامه های کارهای سخت و زیان آور آیین نامه های کارهای سخت و زیان آور

 

كارهاي‌ سخت‌ و زيان‌ آور كارهايي‌ است‌ كه‌ در آنها عوامل‌ فيزيكي‌، شيميايي‌، مكانيكي‌ و بيولوژيكي‌ محيط‌ كار غير استاندارد بوده‌ كه‌ در اثر اشتغال‌ كارگر تنشي‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از ظرفيت‌هاي‌ طبيعي‌ (جسمي‌ و رواني‌) در وي‌ ايجاد مي‌گردد كه‌ نتيجه‌ آن‌ بيماري‌ شغلي‌ و عوارض‌ ناشي‌ از آن‌ مي‌باشد.

1-كار در معادن‌ اعم‌ از تحت‌ الارضي‌ يا سطح‌ الارضي‌ كه‌ ايجاب‌ مي‌نمايد كارگران‌ در تونل‌ها و راهروهاي‌ سر پوشيده‌ به‌ استخراج‌ بپردازند.

2- كار استخراج‌ شامل‌ جدا كردن‌ يا منفجر ساختن‌ مواد از سطح‌ كار، حمل‌ مواد عمليات‌ مربوط‌ به‌ انفجار، اداره‌ تأسيسات‌ آب‌ و برق‌ در داخل‌ معدن‌ و به‌ طور كلي‌ هر گونه‌ مباشرت‌ و نظارتي‌ كه‌ ايجاب‌ نمايد كارگر در تونل‌ها، راهروها يا ميله‌هاي‌ معدن‌ انجام‌ وظيفه‌ نمايد، مي‌باشد.

3-حفر قنوات‌ و چاه‌ها و فاضلاب‌ها و تونل‌هاي‌ زير زميني‌ و كار در مخازن‌ سر بسته‌.

4-تخليه‌ و حمل‌ مواد مذاب‌ از كوره‌هاي‌ مشغول‌ به‌ كار و كار مستمر در مجاورت‌ كوره‌هاي‌ ذوب‌ به‌ نحوي‌ كه‌ كارگر در معرض‌ مستقيم‌ حرارت‌ يا بخارات‌ زيان‌ آور متصاعد از كوره‌ باشد.

5-كارگراني‎كه‎مستقيماً و مستمراً در امرتوليد دركارگاه‌هاي‎دباغي‌، سالامبورسازي‌ و روده‌ پاك‌كني‌ اشتغال‌ دارند و كار مستمر در گندابروها- جمع‌آوري‌، حمل‌ و دفن‌ زباله‌ شهري‌.

6-كار كارگراني‌ كه‌ مستمراً به‌ امر جمع‌ آوري‌ و انتقال‌ و انبار كردن‌ كود (نظافت‌ مستمر طويله‌، اصطبل‌، سالن‌هاي‌ پرورش‌ طيور) در واحدهاي‌ دامداري‌ و طيور اشتغال‌دارند.

7-كار مستمر و مداوم‌ در فضاي‌ باز و در ارتفاع‌ بيش‌ از پنج‌ متر از سطح‌ زمين‌ بر روي‌ دكلها، اتاقك‌هاي‌ متحرك‌، داربست‌ها و اسكلت‌ها.

پيگيري
8-كار مداوم‌ برروي‌ خطوط‌ و پستهاي‌ انتقال‎برق‌ با فشار شصت‌وسه‌ كيلوولت‌ و بالاتر.

9-مشاغل‌ شن‌ پاشي‌، پخت‌ آسفالت‌ دستي‌، قيرپاشي‌ و مالچ‌ پاشي‌.

10-عمليات‌ جوشكاري‌ در داخل‌ مخازن‌.

11-كارهايي‌ كه‌ استمرار آنها موجبات‌ ابتلا به‌ بيماري‌ها حاصل‌ از اشعه‌ را فراهم‌ مي‌آورد، نظير كار با مواد راديواكتيو و قرار گرفتن در معرض‌ پرتوهاي‌ يونساز به‌ تشخيص‌ مراجع‌ ذي‌صلاح‌ و به‌ استناد قانون‌ حفاظت‌ در برابر اشعه‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ بيستم‌ فروردين‌ ماه‌ 1368 مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌.

12-كار در محل‌هاي‌ با فشار محيط‌ بيش‌ از حد مجاز از قبيل‌ غواصي‌.

13-كار مستمر در محيط‌هايي‌ كه‌ با وجود رعايت‌ مقررات‌ حفاظتي‌ و ايمني‌ موجبات‌ بيماري‌هاي‌ گوشي‌ و يا كري‌ كارگر را فراهم‌ سازد.

14-كار در امور سمپاشي‌ باغات‌ و اشجار و مزارع‌ و ضدعفوني‌ اماكن‌ و طويله‌ها و آشيانه‌هاي‌ مرغداري‌ در زمان‌ سمپاشي‌.

15-كار كارگراني‌ كه‌ مستقيماً در امر توليد و تركيب‌ سموم‌ و حشره‌ كش‌ها اشتغال‌ دارند در زمان‌ انجام‌ كار.

16-كار با وسايل‌ داراي‌ ارتعاش‌ درحدي‌ كه‌ براي‌ سلامتي‌ كارگر زيان‌ آور باشد.

 

منبع 

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 13.0هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3.1هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 291 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 3.2هزار بازدید
...