0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (690 امتیاز)

در بعضی از سایت شکل های عجیبی وجود دارد که به آن کد QR می گویند که مانند برچسب است، این کدها چه کاربردی دارند؟

2 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.2هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

QR مخفف Quick Refrence می باشد، اگر بخواهیم ترجمه کلمه به کلمه فارسی آن را بدانیم می شود مرجع سریع.

اما کاربرد آن!

با رشد سریع وسایل همراه استفاده از آن برای ذخیره سازی اطلاعات شخصی و همچنین یک وسیله همراه برای انجام امور شخصی افزایش یافت. از این رو نیاز پیدا شد تا بتوان اطلاعات محیط را در گوشی همراه خود داشته باشیم.(مثلا کارت ویزیت اشخاص را در لیست کانتکت هایمان داشته باشیم)

ابتدا این کار با ورود نرم افزارهای OCR به گوشی ها انجام شد، به این صورت که متن را عکس میگرفت و از آن اطلاعات را در آورده و مورد استفاده قرار می داد. اما یک مشکل بسیار مهم این است که با تغییر فونت و مخصوصا نویسه زبان این نرم افزار ها دیگر کار آیی نداشتند.

نسل بعدی ورود بارکد خوان ها به گوشی بود، با استفاده از این نرم افزار ها کدهای QR ( که در اصل نوعی بارکد دوبعدی است) به راحتی پردازش می شوند. از این رو شما به راحتی یک کارت ویزیت، URL - یا هر چیز دیگر که احتیاج دارید به صورت دیجیتال در اختیار داشته باشید - را می توانید به راحتی با این کد دریافت نمایید.

حتی در بعضی از مناطق گردشگری در کشورهای خارجی اطلاعات مورد نیاز گردشگران به صورت QR در سنگفرش پیاده رو ها نقش بسته است!

نسل بعدی اینگونه ارتباطات را می توان NFC نام برد، که البته به علت نیاز به یک سخت افزار خاص در گوشی هنوز رایج نشده است.

0 امتیاز
قبل توسط (851 امتیاز)
نمایش از نو قبل توسط

QR Code چیست؟

QR Code (بخوانید کیو آر کد) مخفف کلمه Quick Response Code به معنای کد با پاسخ دهی سریع است. QR Code روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول، توضیحات و… که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی­های دوربین­دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت­ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارت­های ویزیت استفاده کنند مانند آدرسها و URLهایی را که در نشریات، آهنگ‌ها، اتوبوس‌ها، کارت تبلیغات، یا هر چیزی که کاربران نیاز به دانستن اطلاعات در مورد آن دارند. یکی دیگر از مهمترین دلایل استفاده آن اطلاعات زیادی است که QR کدها قادرند در خود ذخیره کنند به طوری که یک QRکد قادر است تا 7089 رقم عددی را در خود نگهداری نماید

موارد استفاده QR Code

در ابتدا QR Code برای ردیابی قطعات در تولید خودرو استفاده میشد ولی امروزه در بسیاری از موارد از جمله برای پیگیری اجناس در تجارت، پیگیری بسته ­ها در خطوط پستی، استفاده در کارت­های ویزیت برای دسترسی سریع مخاطب به آدرس سایت، ایمیل شخص و... استفاده میشود.

  • اطلاعات تماس (Visit Card) : شامل انواع استانداردی از موارد تماس بوده که می تواند هر کدام به صورت تکی نیز وارد و به صورت هوشمند نوع آن توسط دستگاه ها و نرم افزار های QR-Code خوان استاندارد، شناسایی می شود.
  • وب سایت (Website) : برای آدرس های اینترنتی URL ها و لینک ها در نظر گرفته شده و به صورت هوشمند نوع آن توسط دستگاه ها و نرم افزار های QR-Code خوان استاندارد، شناسایی می شود.
  •   شبکه بی سیم (WIFI) : شامل اطلاعاتی جهت ورود به شبکه های بی سیم بوده و با ایجاد کد مربوط به شبکه بی سیم خود دیگر لازم نیست به میهمانان خویش رمزهای بلند و پیچیده وای فای خویش را بگویید. کافیست کدی را که قبلا ایجاد کرده اید و داخل گوشی خویش ذخیره کرده اید یا به صورت کاغذی چاپ کردید را جلوی دوربین میهمان خویش بگیرید تا بدون هیچ مشکلی به وای فای شما متصل شود. همچنین یکی از خدمات رایج رستوران ها و کافی شاپ ها ارائه اینترنت رایگان در محیط داخلی خود می باشد. در این روش با اسکن کد QR توسط کاربر، تمامی تنظیمات شبکه Wifi شما شامل رمز عبور آن بصورت خودکار بر روی تلفن همراه انجام شده و افراد میتوانند به راحتی به شبکه داخلی شما متصل شوند. شما میتوانید با بکارگیری کد QR در منو رستوران یا کافی شاپ، مشتریان خود را شگفت زده کنید.
  • موقعیت جغرافیایی در کد QR: استفاده از کد QR برای نمایش یک موقعیت جغرافیایی خاص بر روی نقشه های گوگل روش مناسبی برای معرفی آدرس شرکت شما یا محل برگزاری همایش ها می باشد. با اسکن این کد توسط افراد و در صورت اتصال به اینترنت، مستقیما به نقشه های گوگل و محل مورد نظر شما راهنمایی خواهد شد.
  •   شماره تلفن (Phone Number) : برای شماره های تماس تلفنی در نظر گرفته شده با این کار شما با اسکن کردن کد میتوانید شماره را ذخیره کنید و یا به آن زنگ بزنید و مسلماً دردسر اشتباه نوشتن شماره را نخواهید داشت.
  •   ایمیل (Email Address) : جهت تولید کد برای آدرس ایمیل در نظر گرفته شده است و به صورت هوشمند نوع آن توسط دستگاه ها و نرم افزار های QR-Code خوان استاندارد، شناسایی می شود.
  •   متن (Text) : تبادل آسان اطلاعات، به‌خصوص اطلاعات متنی ساده مثل یادداشت‌ها و اطلاعات تماس و برای هر نوع نوشته دلخواهی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که این نوع رمزینه هیچ نوع قالبی (فرمتی) و تابعی ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می شود جهت ایجاد کد برای تماس، از بخش "اطلاعات تماس" کد خود را تولید نمایید.
  •   جستجوی وب (Search by Google) : واژه وارد شده، برای جستجو در گوگل آماده و به صورت هوشمند نوع آن توسط دستگاه ها و نرم افزار های QR-Code خوان استاندارد، شناسایی می شود.
  •   پیامک (SMS) : برای ایجاد کد QR برای پیامک بوده و می تواند شامل شماره گیرنده نیز باشد، به صورت هوشمند نوع آن توسط دستگاه ها و نرم افزار های QR-Code خوان استاندارد، شناسایی می شود.شاید فکر کنید این مورد کاربرد زیادی ندارد ولی آیا تا به حال برایتان پیش نیامده که یک آگهی دیده باشید و نوشته باشد کد **** را به شماره ********** sms کنید تا اشتراک شما فعال شود؟! در این موقع یک QR کد کوچک میتواند شما را از دردسر تایپ شماره و کد خلاص کند.
  • QR کد کردن لایک صفحه فیس بوک شما: با اسکن اینجور QR کدها شما به سادگی میتوانید صفحه فیس بوک آن شرکت یا محصول و... را لایک کنید.
  • کاربرد در پزشکی: پزشکان پس از اسکن کد QR قادر خواهند بود تا به سرعت به پرونده بیمار دسترسی داشته باشند و نوع دارو و واکسن مورد نیاز را شناسایی کنند.
  • گردشگری: در بعضی از شهرهای اروپایی برای دادن اطلاعات مختلف به گردشگران از این کدها استفاده می شود.
  • فروشگاه های زنجیره ای: در کشور کره جنوبی فروشگاه های زنجیره ای تسکو در اقدامی بسیار جالب که منجر به صرفه جویی های فراوان برای خریدار و فروشنده شده، با قراردادن تصاویر کالاهای خود به همراه کد QR آنها در ایستگاه های مترو، این امکان را برای مردم ایجاد کرده تا با اسکن کد کالای مورد نیاز توسط تلفن همراه خود و ارسال اطلاعات آن، کالای مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرند.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
3 پاسخ 384 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 744 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 242 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 285 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 154 بازدید
سوال شده 4 سال قبل در برنامه نویسی توسط mahdibaghayi (5 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 183 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در موبایل و لوازم الکترونیکی توسط morabbi (0 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 563 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در موبایل و لوازم الکترونیکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 300 بازدید
سوال شده 8 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط یاس (59 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 89 بازدید
...